‌محیط‌ طباطبایی درگفت‌وگو با جام جم آنلاین:

لزوم تغییر نگاه به جایگاه صنایع‌دستی

یک کارشناس امور فرهنگی گفت: برای بهبود شرایط صنایع‌دستی کشور باید نگاه کلی به جایگاه صنایع‌دستی در کشور تغییر کند.
یک کارشناس امور فرهنگی گفت: برای بهبود شرایط صنایع‌دستی کشور باید نگاه کلی به جایگاه صنایع‌دستی در کشور تغییر کند.
کد خبر: ۱۴۱۱۲۳۶

به گزارش جام جم آنلاین، احمد‌ محیط‌ طباطبایی در پاسخ به این پرسش که مشکلات عمده این روزهای صنایع‌دستی کشور چیست؟ عنوان کرد: یکی از مشکلات مهم صنایع‌دستی کشور این است که ‌صنایع‌دستی از یک سازمان مستقل به شکل ‌سازمانی غیر مستقل درآمده است، یعنی ‌در میراث فرهنگی و گردشگری ادغام شده‌ است.

وی افزود: از زمانی که این ادغام اتفاق افتاد‌ ‌صنایع‌دستی کشور ‌به لحاظ مدیریتی دچار سیری نزولی شده است.

این کارشناس امور فرهنگی ادامه داد: مشکل دیگر صنایع دستی کشور این است که پیوند صنایع‌دستی با مسائل مهی قطع شده است. برای نمونه ‌صنایع‌دستی در روستاها با تعاونی‌ها در ارتباط بود. اما اکنون این پیوند از بین رفته است.

به گفته محیط‌طباطبایی پیوند صنایع‌دستی با ‌‌بخش بازرگانی و صنعت نیز از بین رفته است و وزارتخانه به این مسائل توجهی ندارد.‌

وی با اشاره به اینکه ‌بی‌توجهی به هنرهای سنتی در وزارتخانه میراث فرهنگی نیز یکی دیگر از مشکلات این حوزه است، توضیح داد: نباید فراموش کرد که بین‌ هنرهای سنتی، هنرهای ملی و صنایع‌دستی تفاوت وجود دارد و این روزها تفکیک درستی بین این هنرها انجام نمی‌شود.

 این کارشناسان امور فرهنگی بیان کرد: مساله دیگری که این روزها با آن مواجه هستیم، این است که مثلا ‌برخی این روزها سفال تولید می‌کنند. اما می‌خواهند آن را به قیمت ‌آرت بفروشند. این در حالی  است که در قدیم افراد چون پول کافی نداشتند، ظروف گلی تهیه می‌کردند‌.

محیط‌طباطبایی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تاکید کرد: در واقع روابط بین صنایع دستی، جامعه مخاطب و نیاز ‌از بین رفته است.

وی ادامه داد: مسائل دیگری نیز در این بین نقش دارند، برای نمونه‌ ساختار دولتی، نبود ارتباط با قسمت‌های مورد نیاز، نبود شناخت مخاطب و نبود رابطه بین هنر و صنعت نیز در این بین تاثیر گذار است.

لزوم تغییر نگاه به جایگاه صنایع‌دستی

این کارشناس امور فرهنگی درباره اینکه برخی معتقدند کاهش گردشگر نیز یکی از مشکلات حوزه صنایع دستی است، عنوان کرد: وقتی صنایع‌دستی به درستی فعالیت کند، نیازی به گردشگری ندارد، زیرا صنایع‌دستی باید نیازهای مردم را رفع کند.‌ مثلا وقتی شخص در قدیم سفال تهیه می‌کرد آن را برای گردشگری نمی‌خواست، چراکه در پی رفع نیازهای خود بود.

محیط طباطبایی بیان کرد: بازار اصلی صنایع دستی داخلی است، اما جایگاهش را از دست داده‌‌، زیرا در ذهن‌مان بین هنر و صنایع دستی تفاوت قائل نیستیم.

وی درباره اینکه کاهش قدرت خرید شهروندان در این بین چقدر تاثیر گذار است؟ نیز توضیح داد: در گذشته وقتی قدرت خرید مردم ‌پایین بود، وضع صنایع‌دستی بهتر بود. برای نمونه شخص چون نمی‌توانست ظرف نقره یا چینی بخرد‌، صنایع‌دستی تهیه می‌کرد. به همین دلیل برای بهبود شرایط باید نگاه کلی به جایگاه صنایع‌دستی  در کشورمان تغییر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها