«جام‌جم» فرصت‌های اقتصادی در سفر رئیس‌ جمهور به اندونزی را بررسی می‌کند

غیر‌نفتی‌ها در صف صادرات

رئیس‌ جمهور قرار است به کشور اندونزی سفر کند تا پازل سفرهای دولت برای ارتباط با کشورهای آسیایی تکمیل شود. قطعا روابط با هر کشوری فرصت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را به‌دنبال دارد و از زمان روی‌کارآمدن دولت سیزدهم ارتباط با همسایگان و کشورهای آسیایی تقویت شد.
کد خبر: ۱۴۰۹۰۵۱
نویسنده محمد‌حسین علی‌ اکبری - گروه اقتصاد

هرچند دولت در ابتدای کار خود اعلام کرد مشکلی برای ارتباط با کشورهای غربی ندارد اما منتظر آنها نمی‌ماند و رویکرد خود را پیش‌می‌برد. حالا ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به کشور اندونزی سفر می‌کند تا تقویت روابط سیاسی و اقتصادی کشور اتفاق بیفتد.

رئیس‌جمهور ایران به دعوت رسمی جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی و با هدف گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور در صدر هیاتی بلندپایه به جاکارتا می‌رود. در این گزارش به فرصت‌های اقتصادی ایران در کشور اندونزی اشاره کردیم که در ادامه می‌خوانید.

سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اندونزی فرصت بی‌بدیلی است، زیرا بخش قابل‌توجهی از نیازهای کشاورزی ما مانند تهیه نهاده‌های دامی با قیمت‌هایی به‌مراتب پایین‌تر از اروپا، از اندونزی قابل تأمین است و ایران می‌تواند صادرکننده انرژی و فرآورده‌هایی از این دست به اندونزی باشد.

با توجه به این‌که اندونزی کشور مسلمانی در جنوب‌شرق آسیاست و در سال‌های اخیر رشد اقتصادی قابل‌توجهی داشته، ظرفیت اقتصادی بالایی برای تجارت دارد و مراوده با این کشور در بخش‌های مختلف اعم از فنی تا تجاری به نفع ماست.

ایران می‌تواند در زمینه فنی، اقتصادی و تجاری با اندونزی تبادلات قابل‌توجهی داشته باشد. گسترش ارتباط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای مختلف اعم از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس، آسیایی و جنوب‌شرق آسیا مانند اندونزی بسیار مطلوب است، زیرا در سال‌های گذشته کمتر به تجارت با این کشورها بها داده و بخش مهمی از تجارت ما به کشورهای اروپایی و چند کشور محدود شده بود. همچنین اندونزی عضو آ‌سه‌آن است که فرصت تازه‌ای برای ایران فراهم می‌کند.

فرصت تقویت صادرات

کارشناسان سیاسی و اقتصادی می‌گویند مسئولان کشور باید فرصت را مغتنم شمرده و از سفر رئیس‌جمهور به اندونزی بهره‌برداری کنند. انتظار می‌رود تجار و بازرگانان در سفر رئیس‌جمهور ایران به اندونزی همراه شوند، زیرا دیدار رئیس‌جمهور با ایرانیان مقیم، علما، دانشمندان و محققان این کشور فرصت خوبی برای امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی است.

ایران می‌تواند صادرکننده خدمات فنی و مهندسی به اندونزی باشد و می‌توانیم واردکننده صنایع مورد نیاز کشور به‌ویژه در بخش کشاورزی از اندونزی باشیم. صادرات کالاهای نیمه‌صنعتی و مشتقات نفتی و گازی به اندونزی فرصت صادراتی خوبی برای کشور فراهم می‌کند.مزایای اجرایی‌شدن تفاهم‌نامه‌های اقتصادی که در اندونزی امضا می‌شود بسیار قابل‌توجه است اما ثمرات چنین سفرهایی زمانی دیده می‌شود که رئیس‌جمهور یا هیاتی برگزیده از سوی وی بر اجرای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی نظارت کنند.

ورود دستگاه دیپلماسی

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی در یک رسانه اندونزیایی به اهمیت سفر رئیس‌جمهور به این کشور پرداخته است. در این یادداشت آمده است: پیوندهای میان ایران و اندونزی در چارچوب همکاری‌های جنوب ــ جنوب، ریشه در تاریخ دارد و نشانه رویکرد مشترک دو کشور برای ایجاد جهانی متعادل است. دو کشور مواضع مشترکی در مورد مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و اسلامی دارند. همچنین مذاکرات مستمر دو طرف در این زمینه ادامه دارد. برقراری مذاکرات میان دو کشور طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را در بر می‌گیرد. ایران و اندونزی به‌دنبال تعمیق همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف ازجمله سیاسی، اقتصادی، تجاری، انرژی، علمی و فناوری، فرهنگی، پارلمانی و امنیتی هستند. وزیر امور خارجه همچنین نوشته: از منظر جمهوری اسلامی ایران، یکجانبه‌گرایی حاکم در جهان، با حذف سازوکارهای چندجانبه و آثار زیانبار آن بر صلح و امنیت جهانی، اکنون به حاشیه رفته است. به عبارت دیگر، امنیت نظام بین‌الملل ماهیت «تجویزی» ندارد و با مشارکت حداکثری بازیگران به «هم‌افزایی» و «مشارکتی» تبدیل شده است.

محصولات فولادی ۹۵ درصد صادرات ایران به اندونزی

روح‌ا... لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت می‌گوید: تجارت غیرنفتی ایران و اندونزی در سال گذشته به حدود یک‌میلیارد دلار رسید که حدود ۸۴۷ میلیون دلار سهم صادرات و ۱۱۹میلیون دلار سهم واردات کشورمان بوده است.

در سال گذشته یک‌میلیون و ۸۱۸هزار و ۵۵۸ تن کالا به ارزش ۹۶۵میلیون و ۱۵۹هزار و ۶۲۶ دلار بین ایران و اندونزی کالای غیرنفتی تبادل شد که یک‌میلیون و ۷۲۵هزار و ۳۴۰ تن به ارزش ۸۴۶میلیون و ۵۳۹هزار و ۶۵۵ دلار صادرات کالای ایرانی به اندونزی بوده و ۹۳هزار و ۲۱۹تن کالا به ارزش ۱۱۸میلیون و ۶۲۲هزار و ۹۷۱دلار واردات ایران از اندونزی بوده است.

بیش از ۹۵درصد صادرات ایران به اندونزی در سال۱۴۰۱ محصولات فولادی و آهنی بوده و ۵درصد دیگر شامل خرما، کشمش، ادویه، زعفران، سنگ‌مرمر، مشتقات پتروپالایشگاهی، قیر، مواد شیمیایی، کفپوش، دارو، سنگ فیروزه، روی، اجزای هواپیما، تلمبه‌های گریز از مرکز، دوربین چشمی و دستگاه‌های علائم حیات و تجهیزات پزشکی بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها