گزارش «جام‌جم» درباره ریزش تاریخی بازار سرمایه

جیغ قرمز بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از ریزش روز یکشنبه، دیروز هم در یک روند کاملا ریزشی قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با از دست دادن ۱۲۵ هزار و ۷۶۰ واحد معادل ۵.۱درصد منفی به رقم دو میلیون و ۳۱۴ هزار و ۴۰۷ واحد رسید.
کد خبر: ۱۴۰۷۲۰۵

همچنین شاخص هم‌وزن بورس دیروز با کاهش ۳۷هزار و ۱۱و احد به رقم ۸۰۳هزار و ۳۲۶واحد رسید. ارزش روز بازار به بیش از هشت میلیون و ۵۵۶ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران دیروز بیش از ۱۳.۹میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۹۳ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۱ هزار و ۴۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند. دیروز نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی‌مس، گل‌گهر، چادرملو، پالایش نفت اصفهان و سرمایه‌گذاری غدیر که قبلا جزو شاخص‌سازها بودند، با بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس ظاهر شدند.

کارشناسان می‌گویند یکی از دلایل افت بازار در دو روز گذشته فروش سهام با هدف ثبت‌نام در قرعه‌کشی خودرو به شمار می‌رود، از طرفی جریان نقدینگی به سمت بازار املاک و آپارتمان و زمین حرکت کرده است و این علامت خوبی برای اقتصاد به شمار نمی‌رود. دولت باید از بازار شفاف سرمایه با هدف تأمین نقدینگی برای تولید حمایت کند. به هر حال سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه همراه با ریسک و نوسان است، قبل از خرید و فروش سهام باید با افراد خبره مشورت و با تحلیل اقدام به خرید و فروش سهام شود.

بورس، دستوری نیست
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: سازمان بورس در هیچ مقطعی خودش در مورد بالا رفتن یا پایین آمدن بازار تصمیم نگرفته است. به طور کلی هیچ بازاری را نمی‌توان به صورت دستوری اداره کرد. طی جلساتی که با بخش دولتی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که بازار سرمایه به‌عنوان یک بازار مطمئن برای جذب سرمایه در بخش خصوصی و دولتی مورد حمایت است. استراتژی دولت این است که در تامین مالی همه طرح‌ها در بخش خصوصی، بورس و فرابورس نقش مهمی داشته باشد.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: سازمان بورس در هیچ مقطعی خودش در مورد بالا رفتن یا پایین آمدن بازار تصمیم نگرفته است. به طور کلی هیچ بازاری را نمی‌توان به صورت دستوری اداره کرد. بازار سرمایه هم از این امر مستثنا نیست.

عشقی تصریح کرد: بازارگردان‌ها طبیعتا باید به تعهدات خودشان عمل کنند. سازمان به هیچ‌وجه چیزی را به آنها تحمیل نکرده و نخواهد کرد. روز گذشته، بازارگردان‌ها نزدیک به ۱۰۰۰میلیارد تومان خرید کردند. وی افزود: صندوق‌ها منابع بسیار خوبی دارند که طبق شیوه‌نامه از بازار حمایت می‌کنند. هیجانی که در بازار ایجاد شد، نسبت به حالات عادی بیشتر بوده است.

تصمیمات هیجانی ممنوع
شاهین چراغی، کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره ریزش بورس می‌گوید: نوسان ذات بازار سرمایه است و سهامداران نباید تحت‌تاثیر ریزش فعلی شاخص بوس تصمیمات هیجانی بگیرند، بلکه باید نگاه بلندمدت داشته باشند؛ زیرا بازار، بازدهی بسیار خوبی را در بلندمدت نصیب سهامداران می‌کند. وی تصریح کرد: شاخص بورس اخیرا تحت‌تاثیر روند صعودی که از ماه‌های پایانی سال گذشته و پایان تعطیلات نوروز آغاز شد، تجربه و به بازدهی چشمگیری دست پیدا کرد؛ بنابراین امکان چنین ریزش و اصلاحی دور از ذهن نبود و مورد پیش‌بینی اکثر فعالان بازار قرار گرفته بود.چراغی به وضعیت کلی اقتصاد کشور و تاثیر آن بر بازار سهام اشاره و تاکید کرد: با توجه به وضعیت تورم در اقتصاد سال گذشته، میزان نقدینگی حاکم در کشور و نیز کنترل‌های انجام‌شده در نرخ ارز، می‌توان گفت که آینده‌ای روشن پیش‌روی بازار سهام قرار دارد.

عضو سابق شورای‌عالی بورس با تاکید بر این‌که با توجه به حجم نقدینگی موجود در کشور به هیچ عنوان جای نگرانی در ماهیت کلی بازار سهام وجود ندارد، افزود: مصوبه مجلس درخصوص عایدی سرمایه‌ها باعث‌شده تا بازار سرمایه تنها راه مردم برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌های‌شان باشد.به نظر می‌رسد دولت باید سیاست‌های خود را در زمینه مدیریت بورس تغییر دهد. تا اکنون که بازار سرمایه سودده بود، مقامات بورس هشداری درباره احتمال ریزش نمی‌دادند اما اکنون که ریزش اتفاق افتاده در حال مصاحبه هستند و شرایط را به گونه‌ای عنوان می‌کنند که گویی وضعیت عادی است. درست است نوسان ذات بازار سرمایه است اما دولت در قبال سرمایه سهامداران مسئول است و باید با معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سرمایه‌ها صیانت کند.

ورود قوه قضاییه به ماجرای بورس
چندی پیش غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه درباره بورس گفت: مسأله بورس از آن قبیل مسائلی است که تعدادی کثیری از مردم درگیر آن شدند؛ ما نیز در همین راستا اقدامات و پیگیری‌هایی به‌عمل آوردیم که مؤثر اما ناکافی بودند؛ باید به موضوع بورس توجه شود؛ تعداد قابل‌توجهی از مردم، سرمایه خود را به بورس آوردند و متضرر شدند و ضرر آنها نیز جبران نشده است؛ علی‌ایحال، دادستان کل کشور و مسئولان ذی‌ربط که در شورای‌عالی بورس عضویت دارند، باید پیگیری‌های مقتضی را انجام دهند. وی پیشتر نیز گفته بود مسأله دسترسی اطلاعات حقوقی‌ها و حقیقی‌ها باید برطرف شود. از آنجایی که حقوقی‌ها در صف خرید و فروش سهام چهار برابر حقیقی‌ها دسترسی دارند، می‌توانند بازارسازی کنند و روش مذکور باید تعیین تکلیف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها