آیا آمریکا واقعا مخالف جنگ در سودان است‌؟

روسیاهی کاخ‌ سفید در آفریقا

سودان به کانون جدید منازعه در آفریقا تبدیل شده است. این کشور که در طول سال‌های گذشته در پی توطئه‌های مشترک غرب و رژیم اشغالگر قدس به دو کشور شمالی و جنوبی تقسیم شد، اکنون بار دیگر به کانونی بحران‌ساز در آفریقا تبدیل شده و فعلا نشانه‌ای از پایان بحران در منازعات گسترده آن مشاهده نمی‌شود.
کد خبر: ۱۴۰۴۳۲۹
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

در این میان، ژست بشردوستانه مقامات کاخ‌سفید و وزارت خارجه آمریکا در‌خصوص لزوم پایان یافتن درگیری‌ها در سودان، بیشتر به نوعی طنز تلخ در حوزه روابط بین‌الملل شبیه است!

کمیته مرکزی پزشکان در سودان، از افزایش شمار قربانیان درگیری‌های نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش این کشور خبر داده است.

بنا به اعلام رادیو الجزایر، این کمیته شمار قربانیان را ۵۶ کشته و ۵۹۵ زخمی اعلام کرده و در عین‌حال از امکان افزایش تعداد قربانیان خبر داده است.

درگیری‌ها در سودان همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که کدام طرف دست برتر را در این درگیری دارد. پیشتر، سازمان ملل متحد طی گزارشی اعلام کرده بود که در جریان درگیری نیروهای پشتیبانی سریع تحت فرماندهی سرلشکر «محمد حمدان دقلو» مشهور به حمیدتی و ارتش تحت فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» که ریاست شورای حاکمیتی سودان را نیز برعهده دارد، دست‌کم ۳۰ نفر از‌جمله سه کارمند سودانی برنامه جهانی غذا کشته و ۴۰۰ نفر دیگر‌ زخمی شدند.

اختلافاتی که ادامه دارد

اختلاف میان البرهان و حمیدتی از زمانی علنی و تشدید شد که گروه‌های سیاسی سودان با نظامیان تحت‌ فرماندهی البرهان یک توافق‌نامه سیاسی (توافق‌نامه چارچوب) امضا کردند تا نظامیان صحنه سیاست را ترک و قدرت را به یک دولت مدنی واگذار کنند و تمام گروه‌های مسلح از‌جمله نیروهای پشتیبانی سریع در ارتش ادغام شوند و تحت نظارت دولت مدنی فعالیت کنند و ساختار نظامی و امنیتی سودان اصلاح شود.

ناظران سیاسی و تحلیلگران مسائل آفریقا معتقدند فعلا زمینه‌ای برای صلح میان گروه‌های درگیر در سودان وجود ندارد.

نیروی هوایی سودان پس از آغاز درگیری‌ها در پایتخت مدعی شد که چندین پایگاه تحت کنترل شبه‌نظامیان در خارطوم را هدف قرار داده است اما تشدید منازعات نشان می‌دهد که دامنه فعالیت شبه‌نظامیان گسترده‌تر از حد تصور است.

در بیانیه ارتش سودان ضمن اشاره به عملیات جاری بر ضدشورشیان و تعقیب و گریز آنها از غیرنظامیان خواسته شده است که در شرایط کنونی از منازل خود خارج نشوند.

بر این اساس، ‌جنگنده‌های نیروی هوایی نیز برای مقابله با شورشیان به پرواز درآمده و پایگاه‌های تیبا و سوبا در خارطوم را که متعلق به شبه‌نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع است هدف حمله قرار داده‌اند.

وقتی آمریکایی‌ها از صلح در آفریقا می‌گویند

اما یکی از موضوعاتی که نمی‌توان به‌سادگی از آن گذشت، ادعای صلح‌طلبی آمریکا در جریان منازعات اخیر سودان است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده از طرف‌های درگیر خواسته است تا خویشتنداری کرده و به جنگ داخلی پایان دهند! ‌این ژست دیپلماتیک بلینکن در حالی ابراز می‌شود که واشنگتن، اتحادیه اروپا و رژیم اشغالگر قدس پررنگ‌ترین نقش را در تجزیه سودان به دو کشور سودان جنوبی و شمالی ایفا کرده و اساسا «خلق منازعات دائمی در آفریقا» را کلیدی برای ورود مداخله‌گرایانه خود به این قاره با هدف تاراج منابع آن قلمداد می‌کنند.

مقامات آمریکایی و صهیونیستی با خلق گروه‌های تروریستی مانند الشباب در سومالی، بوکوحرام در نیجریه و فراتر از آن، سوق دادن بخشی از تروریست‌های داعش به مناطقی از آفریقا، این قاره را به جولانگاه گروه‌های متوحش تروریستی وابسته به دستگاه‌های امنیتی غرب تبدیل کرده‌اند.

در چنین شرایطی سخن گفتن از صلح و ابراز نگرانی از جنگ داخلی سودان توسط مقامات آمریکایی،‌ آدرس غلطی است که به افکار عمومی دنیا مخابره می‌شود.

سازمان ملل دوباره غایب است

اما در شکل‌گیری این معادله خونین، نباید از نقش سازمان ملل متحد به‌سادگی گذشت! ولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل در سودان از سربازان ارتش و شبه‌نظامیان خواست تا «فورا» به درگیری و نبردهای جاری در خارطوم و سایر نقاط کشور خاتمه دهند اما از نقش منفعلانه این سازمان بین‌المللی در قبال بحران‌های فراگیر و مزمن امنیتی که در قاره آفریقا رخ می‌دهد سخنی به میان نیاورد! در طول سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، بسیاری از ماموریت‌های سازمان ملل متحد تحت عنوان نیروهای حافظ صلح در آفریقا، بیشتر از آن‌که معطوف به جلوگیری از وقوع بحران‌های امنیتی در این قاره شود، بیشتر با هدف توجیه حضور نظامیان انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی در مناطق گوناگون این قاره و تسلط سه عضو غربی دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد بر تصمیمات دولتی در کشورهای گوناگون آفریقایی صورت می‌گیرد.

از این‌رو شهروندان سودانی که این روزها از منازعات داخلی در کشورشان رنج می‌برند، کمترین امیدی به سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای پرادعای ظاهرا بین‌المللی برای پایان دادن به کابوس اخیر ندارند. این تراژدی تکراری تا زمانی که ساختار سازمان ملل متحد و شورای امنیت اصلاح نشود، ادامه خواهد داشت.

آخرین وضعیت درگیری‌ها

براساس گزارش‌هایی که دیروز در دومین روز درگیری‌ها منتشر شد، خارطوم، پایتخت سودان همچنان صحنه نبردی سنگین است و خبرگزاری آلمان به نقل از رسانه‌های سودان خبر از درگیری‌های مجدد بر سر تصرف مقر فرماندهی کل ارتش داده است. نیروهای پشتیبانی سریع شامگاه شنبه اعلام کردند این مقر را تصرف کرده‌اند اما نیروهای نظامی می‌گویند این ادعا نادرست است. ارتش حتی در ساعات بامدادی دیروز اعلام کرد که به ‌پیروزی نزدیک شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیروز جنگ به مناطق مسکونی نیز کشیده شد و علاوه بر مقر فرماندهی کل ارتش بر سر تصرف فرودگاه بین‌المللی و ساختمان تلویزیون دولتی سودان نیز تبادل آتش شده است. این خبرگزاری در گزارش‌هایی اعلام کرد که در شهر ام‌دورمان که با خارطوم همجوار است، منطقه دارفور و شهر مروی نیز درگیری‌هایی رخ داده است. همزمان خبرگزاری رویترز گزارش داده شرکت MTN که خدمات اینترنتی ارائه‌ می‌دهد به دستور مقام‌های دولتی سودان، ارائه اینترنت را متوقف کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها