یادنامه‌ای برای صدیقه اعتمادسعید، مدیر شبکه رادیویی سلامت

پزشکی که سلامت را فرهنگ‌سازی کرد

با شنیدن خبر درگذشت مدیر شبکه رادیویی سلامت، بسیاری که او را می‌شناختند اما از بیماری‌اش بی‌اطلاع بودند، در بهت فرو رفتند و ناباورانه سطور این خبر تلخ را خواندند.
با شنیدن خبر درگذشت مدیر شبکه رادیویی سلامت، بسیاری که او را می‌شناختند اما از بیماری‌اش بی‌اطلاع بودند، در بهت فرو رفتند و ناباورانه سطور این خبر تلخ را خواندند.
کد خبر: ۱۴۰۴۱۹۱
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

زنده‌یاد صدیقه اعتمادسعید که حدود ۱۰سال سکاندار رادیو سلامت بود و این شبکه رادیویی را به یکی از مراجع سلامت در فضای رسانه‌ای کشور تبدیل کرده بود، خود دانش‌آموخته رشته پزشکی و یکی از متخصصان خیر این حوزه در کشور بود که فقدانش هم برای جامعه پزشکی، هم فضای رسانه و به‌ویژه خانواده رادیو دشوار است. به یاد او نگاهی به فعالیت‌هایش داشتیم و همچنین پیام‌های تسلیت رئیس سازمان صداوسیما و معاون صدای رسانه‌ملی را آورده‌ایم.

اگر از شنوندگان و پیگیران رادیو سلامت باشید، احتمالا با نام مدیر این شبکه آشنایی دارید. او یکی از افرادی بود که ایام کرونا در خط‌مقدم رسانه برای آگاهی‌بخشی صحیح در مورد این بیماری تلاش می‌کرد. صدیقه اعتمادسعید، این پزشک و مدیر رسانه‌ای شامگاه ۲۵‌فروردین بر اثر بیماری درگذشت. وی دکترای پزشکی عمومی خود را از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۳۷۴ گرفت. زنده‌یاد اعتمادسعید فارغ‌التحصیل دکترای تخصصی نوزادان و کودکان از دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز طبی کودکان در سال ۱۳۸۳ بود. سال ۱۳۹۳ بود که نسرین آبروانی، معاون وقت صدای رسانه‌ملی طی حکمی وی را به سمت مدیریت شبکه رادیویی سلامت منصوب کرد. اعتمادسعید پیش از این «عضو شورای سیاست‌گذاری سلامت سازمان صداوسیما» بوده و از سال ۹۲ تاکنون در سمت قائم‌مقام شورای سیاست‌گذاری سلامت نیز فعالیت کرد. علاوه بر این عضو کمیته SDG دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ۱۳۹۸ تاکنون، عضو گروه علمی سلامت مردان از ۱۳۹۹ تاکنون، دبیر جشنواره حوادث ترافیکی از ۱۳۹۷ تاکنون و... بوده‌است. او در بخش‌های مختلف رادیو سلامت از جمله «مدیر طرح و برنامه این شبکه» و همچنین «سرپرست گروه سلامت جسم و سلامت اجتماعی رادیو سلامت» نیز سابقه فعالیت داشت.
در پی درگذشت زنده‌یاد اعتمادسعید، علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه‌ملی این واقعه را به خانواده بزرگ رادیو به‌خصوص اهالی رادیو سلامت، تسلیت و تعزیت گفت.
علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه‌ملی در این پیام بیان کرد: «درگذشت ناباورانه بانوی فاضله و پرهیزکار، سرکار خانم دکتر صدیقه اعتمادسعید، مدیر فرهیخته شبکه رادیویی سلامت، خبری تلخ برای تمام اهالی رادیو است، آن بانوی تراز انقلاب اسلامی که توفیق کسوت خواهری شهید را داشت، در طول حدود یک دهه مدیریت در شبکه رادیویی سلامت، به پشتوانه تلاش فراوان، اخلاق بسیار حسنه و دلسوز و شناخت دقیق و ظریف رسانه‌ای و انضباط و نظم تحسین‌برانگیز نقش بسزایی در افزایش چشمگیر مخاطبان شبکه رادیویی سلامت داشت. آن بانوی خیر که پزشکی متخصص و متعهد در حوزه اطفال با دقت و دلسوزی مادرانه سعی در برطرف نمودن تالمات جسمی بیماران می‌کرد، همین روحیه را با شناخت دقیق و ظریف رسانه آمیخته بود تا به ارتقای روح و جان مخاطب کمک کند. حقیقتا آن بانوی مجاهد و خواهر بزرگوار شهید با تاسی از حضرت زینب سلام‌ا...‌علیها خستگی‌ناپذیر همیشه در حال تلاش و مجاهدت بود و ان‌شاءا... خداوند او را هم سفره حضرات معصومین گرداند. مصیبت وارده را به خانواده، دوستان و همکاران معاونت صدا تسلیت گفته و از ایزد منان علو درجات را برای آن مرحومه خواهانم.»
مراسم وداع و تشییع زنده‌یاد صدیقه اعتمادسعید، مدیر شبکه رادیویی امروز یکشنبه ۲۷فروردین ساعت۱۱ برگزار و در بهشت زهرا قطعه ۲۳۲ خاکسپاری می‌شود. همچنین سه‌شنبه ۲۹ فروردین، در مسجد جامع شهرک غرب تهران مراسم یادبودی برگزار خواهد‌شد.

تسلیت رئیس رسانه‌ملی در پی درگذشت مدیر رادیو سلامت


پیمان جبلی، رئیس رسانه‌ملی در پیامی درگذشت صدیقه اعتمادسعید، مدیر شبکه رادیویی سلامت را تسلیت گفت.
متن پیام دکتر پیمان جبلی به این شرح است: «انالله و اناالیه راجعون‌/ درگذشت سرکار خانم دکتر صدیقه اعتمادسعید، مدیر شبکه رادیویی سلامت را تسلیت می‌گویم. آن مرحومه طی سال‌ها فعالیت در حوزه سلامت و بهداشت رسانه‌ای به‌خصوص در معاونت صدای رسانه‌ملی، مصداق بارز یک جهادگر مخلص، متعهد و دلسوز بود. به‌خصوص در دوران فراگیری ویروس کرونا، کوشید تا در خط‌مقدم بحران به روشنگری بپردازد. فقدان سرکار خانم اعتمادسعید را به خانواده، دوستان و همکاران‌شان در معاونت صدا تسلیت گفته و از خداوند منان در این ماه عزیز برای وی که به برادر شهیدش پیوست، رحمت واسعه الهی مسألت می‌نمایم.»

مدیری دلسوز و مهربان


فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه
نوشتن درباره مرگ برخی افراد بسیار سخت است و دردناک، چون واژه‌ها برای یاد کردن نیکی‌های‌شان کم می‌آید و بدون تردید یکی از خوب‌های روزگار دکتر صدیقه اعتمادسعید، مدیر رادیو سلامت بود که کنسر(سرطان) به او اجازه حیات بیشتر نداد و دار فانی را وداع گفت و جامعه رادیو را به سوگ نشاند. شادروان یکی از بهترین‌های رادیو بود. دانش او در میان رادیویی‌ها زبانزد بود، زیرا صرفا مدیر شبکه رادیویی سلامت نبود، بلکه او متخصص کودکان بود و در کنار طبابت، بهترین ایده‌ها را در حوزه پزشکی به برنامه‌سازان شبکه می‌داد. وقتی صحبت از واژه تواضع می‌شود، این واژه در مقابل فروتن بودن خانم دکتر کم می‌آورد، زیرا او همیشه آرامش خاصی در صحبت کردن با دیگران داشت و بدون آن‌که تحصیلاتش را به رخ کسی بکشد، همیشه به‌عنوان یک مشاور و دلسوز کنار برنامه‌سازان بود و در زمینه طراحی سوژه‌ها، همفکر و طرف مشورت‌شان. دکتر اعتمادسعید حدود یک دهه سکاندار شبکه رادیویی سلامت بود. بدون تردید زنده‌یاد، یکی از مدیران دغدغه‌مند بود و به پشتوانه تلاش فراوان و شناخت دقیق از رسانه، نقش بسزایی در افزایش چشمگیر مخاطبان رادیو سلامت داشت. او همیشه سعی می‌کرد برنامه‌های تخصصی با محوریت سلامت را با زبان عام روانه آنتن کند تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و همین موضوع در موفقیت برنامه‌های رادیو سلامت موثر بود و باعث شد تا این شبکه در طول یک دهه گذشته به‌عنوان یک مرجع در حوزه سلامت برای مخاطبان شناخته شود. او به‌دلیل دغدغه‌ای که برای سلامتی مخاطبان داشت قبل از آن‌که خبری از کرونا در ایران باشد به برنامه‌سازان اعلام کرد برنامه‌هایی با این محور تولید و روانه آنتن کنند تا زمان اعلام کرونا کمتر درگیر اضطراب این بیماری باشند. او همیشه دغدغه سلامتی مردم را داشت و به تندرستی‌شان اهمیت زیادی قائل بود. خبر درگذشت خانم دکتر فقط برای رادیویی‌ها گزنده نبود، بلکه برای ما اهالی رسانه هم تلخ بود. وقتی خبر را شنیدم ناخودآگاه به یاد اولین برخوردم با او افتادم. اواخر سال ۹۳ بود و پدرم را تازه از دست داده بودم و خواهرم درگیر کنسر بود. برای مصاحبه راهی دفتر او شدم. قبل از شروع مصاحبه، خطاب به من گفت: «خانم عودباشی احساس می‌کنم به لحاظ روحی خیلی به‌هم ریخته هستید؟ اگر دوست دارید می‌توانیم قبل از شروع مصاحبه با هم گپ بزنیم.» صحبت بی‌غل و غش خانم دکتر و آرامشی که در لحنش داشت باعث شد تا من درباره بیماری خواهرم بگویم. او همچون یک دوست مهربان و آشنا با من همراهی کرد و توصیه‌های لازم برای مراقبت از خواهرم را گفت و بعد از من خواست تا هر زمان به‌عنوان پزشک نیاز به کمک داشتم با او تماس بگیرم. این ارتباط حسنه ادامه داشت تا این‌که از بهمن ۹۸ افتخار همکاری با او را پیدا کردم و همان سال از ایشان یاد گرفتم چطور می‌توان دلسوز و متعهد بود بی‌آن‌که از کسی توقع جبران داشت. هزاران حیف که دکتر اعتمادسعید را خیلی زود از دست دادیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها