«جام‌جم» از تلاطم مدیریتی در دستگاه تعلیم‌وتربیت گزارش می‌دهد

وزارتخانه عیالوار در انتظار وزیر ناجی

دستگاه عریض‌وطویل آموزش‌وپرورش علی‌رغم سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دیگر کشور سال۱۴۰۲ را با سروصدای زیادی از همان روز اول سال شروع کرد و در نهایت روز چهاردهم فروردین، اولین روز کاری بعد از تعطیلات دوهفته‌ای نوروز، ترکش این سروصدا راس هرم وزارتخانه آموزش‌وپرورش را هدف گرفت و یوسف نوری بعد از ۱۶ماه نشستن بر کرسی وزارت دومین وزیر جامانده از کابینه سیزدهم و به‌رسم قریب‌به‌اتفاق اسلاف در کسوت سکانداری آموزش‌وپرورش عمر وزارتش به پایان عمر دولت قد نداد.
دستگاه عریض‌وطویل آموزش‌وپرورش علی‌رغم سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دیگر کشور سال۱۴۰۲ را با سروصدای زیادی از همان روز اول سال شروع کرد و در نهایت روز چهاردهم فروردین، اولین روز کاری بعد از تعطیلات دوهفته‌ای نوروز، ترکش این سروصدا راس هرم وزارتخانه آموزش‌وپرورش را هدف گرفت و یوسف نوری بعد از ۱۶ماه نشستن بر کرسی وزارت دومین وزیر جامانده از کابینه سیزدهم و به‌رسم قریب‌به‌اتفاق اسلاف در کسوت سکانداری آموزش‌وپرورش عمر وزارتش به پایان عمر دولت قد نداد.
کد خبر: ۱۴۰۳۴۰۱
نویسنده آتوسا دولتیاری - گروه جامعه

از یک دیدگاه این خداحافظی نسبتا زودهنگام نوری با کرسی وزارت بنا بر اظهاراتی که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به دفعات بر آن تاکید داشت مقابله با مدیران ناکارآمد بود.

مدیرانی که چک‌سفید دریافت نکرده‌اند
رئیس‌جمهوری در سخنرانی نوروزی هم بار دیگر تاکید داشت که ‌‌«هیچ‌کدام از مدیران دولتی چک‌سفید دریافت نکردند که به‌صورت مستمر در دولت و در دستگاه‌ها حضور داشته باشند، بلکه به‌صورت مستمر در معرض ارزیابی هستند. اگر ببینم فردی توان یا صلاحیت خدمت جهادی به مردم را ندارد، طبیعی است که با نیروی باانگیزه و متخصص دیگری جابه‌جا ‌شود.» بر این اساس منطق این جابه‌جایی هم ناکارآمدی در امور مربوط به اجرای مناسب رتبه‌بندی معلمان عنوان شد هرچند که در آن فقره بعد از کشمکش‌های بسیار طبق گزارش‌های مراجع ذی‌صلاح وزیر تنها عامل نبود و به‌کارگیریمدیران کم‌سابقه و ناکارآمدی بخش‌های مختلف در این وزارتخانه‌، از معاون توسعه پشتیبانی و توسعه منابع گرفته تا مرکز فناوری اطلاعات و... و حتی سازمان برنامه‌‌وبودجه جنجال پرداختی حق‌‌وحقوق فرهنگیان را به‌دنبال داشت.
دیدگاه بعدی در این ماجرا داستان تکراری استعفا یا عزل زود به زود وزرای آموزش‌وپرورش است؛ موضوعی که در هر دولتی فارغ از برچسب جهت‌گیری سیاسی آن به‌وضوح مشهود است؛ اتفاقی که انتظار می‌رفت در دولت سیزدهم آن‌هم با توجه به رد دو گزینه پیشنهادی وزارت از سوی مجلس و انتخاب نوری بعد از نقد و نظرهای بسیار برای تصدی وزارت رخ ندهد. با وجود این، نوری هم سرنوشت بهتری نسبت به سایر هم‌قطارانش در تصدی وزارت نداشت و گویی اعتبارات اجرای رتبه‌بندی معلمان بعد از سیدمحمد بطحایی، وزیر وقت آموزش‌وپرورش که در دولت دوازدهم بابت همین موضوع استعفا را انتخاب کرد، دومین قربانی را در دولت سیزدهم هم گرفت و این یعنی استعفا و عزل وزرا نه‌تنها چاره و درمان برای رفع مشکلات نیست بلکه حتی مسکنی برای آن هم محسوب نمی‌شود. نگاه گذرا به روند سابقه فعالیت و مدرک تحصیلی وزرا در سال‌های پس از انقلاب گواه این موضوع است که در ادامه به آن پرداختیم.

بی‌ثباتی مدیریتی
آنچه از این روند بر می‌آید صندلی‌های لرزان وزارت از سال۱۳۸۴ تاکنون است و طی این مدت فقط در بازه زمانی دولت دهم و سال‌های ۱۳۸۸تا۱۳۹۲ ثبات مدیریتی در این وزارتخانه عریض و طویل عیالوار به چشم می‌خورد و در سال‌های قبل و بعد از آن مشکلات انباشته‌شده فرهنگیان و وزارتخانه تغییر وزرا را رقم زد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از استعفای وزیر آموزش‌وپرورش و تعیین رضا مرادصحرایی به‌عنوان سرپرست وزارتخانه ضمن اشاره به فرصت قانونی سه‌ماهه برای انتخاب وزیر خواستار تسریع این روند شد و گفت: «در ۱۶ سال گذشته هر دوسال یک‌بار، وزیر آموزش‌وپرورش تغییر کرده است و در همین دولت نیز پس از آن‌که دو وزیر پیشنهادی رای لازم مجلس را کسب نکرد، وزیر پیشنهادی سوم که موفق به کسب رای اعتماد شد، فقط یک‌سال بر این کرسی بود و اکنون کنار رفت که از نظر بنده این موضوع اتفاقی نیست.»

معادله حل‌نشده دستگاه تعلیم‌وتربیت
این موضوع همان معادله حل‌نشده‌ای است که ضرورت انتخاب فردی با تبحر و تخصص لازم برای اداره و ساماندهی دستگاه متولی تعلیم‌وتربیت را می‌طلبد و گویی تاکنون همراهی دولت و بهارستانی‌ها در این مورد سرانجام مطلوبی نداشته است تا کارهای برزمین‌مانده آموزش‌وپرورش را که عمدتا بر مدار مسائل اعتباری و مالی می‌چرخد رفع کند. درگیری این وزارتخانه در قریب‌به‌اتفاق دولت‌ها با مسائل مالی و بودجه‌ای حکایت از ضعف‌های درون این مجموعه برای حساب‌وکتاب مالی و گاه خارج از این وزارتخانه برای اختصاص به‌موقع بودجه دارد که باید راهکاری برای آن اندیشید. هرچند که درگیری آموزش‌وپرورش با جناح‌بندی‌های سیاسی و گاه درگیری وزرا با همین مسائل و انتصابات سیاسی یا انتخاب افراد را هم نباید فراموش کرد که مزید بر علت در اوضاع بحران‌زده آموزش‌وپرورش است.

سوابق وزرای آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی
دولت موقت غلامحسین شکوهی دکترای علوم تربیتی ۱۳۵۸-۱۳۵۷
دولت موقت شورای انقلاب شهید محمد علی رجایی کارشناسی ریاضی ۱۳۵۹-۱۳۵۸
دولت نخست شهید محمد جواد باهنر دکتری الهیات ۱۳۶۰-۱۳۵۹
دولت دوم دولت موقت علی‌اکبر پرورش کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی ۱۳۶۴-۱۳۶۰
دولت سوم و چهارم سید کاظم اکرمی دکترای برنامه‌ریزی درسی ۱۳۶۸-۱۳۶۴
دولت چهارم، پنجم و ششم محمد علی نجفی دکترای برنامه‌ریزی درسی ۱۳۷۶-۱۳۶۸
دولت هفتم حسین مظفر کارشناسی‌ارشد مدیریت ۱۳۸۰-۱۳۷۶
دولت هشتم مرتضی حاجی کارشناسی‌ارشد مدیریت دولتی ۱۳۸۴-۱۳۸۰
دولت نهم محمود فرشیدی کارشناسی‌ارشد مهندسی شیمی ۱۳۸۶-۱۳۸۴
دولت نهم علیرضا علی‌احمدی دکترای مدیریت ۱۳۸۸-۱۳۸۶
دولت دهم حمیدرضا حاجی‌بابایی دکترای الهیات و معارف اسلامی ۱۳۹۲-۱۳۸۸
دولتیازدهم علی‌اصغر فانی دکترای مدیریت دولتی ۱۳۹۵-۱۳۹۲
دولتیازدهم فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی دکترای زلزله‌شناسی ۱۳۹۶-۱۳۹۵
دولت دوازدهم سید محمد بطحایی فوق‌لیسانس مدیریت دولتی ۱۳۹۸-۱۳۹۶
دولت دوازدهم محسن حاجی‌میزایی دکترای جامعه‌شناسی ۱۴۰۰-۱۳۹۸
دولت سیزدهم یوسف نوری دکترای مدیریت گردشگری ۱۴۰۲-۱۴۰۰

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها