بیش از ۵۰سال از آخرین باری که شور و شوق سفر به ماه دنیا را مشعوف کرد، می‌گذرد. آخرین انسان‌هایی که به سمت ماه رفتند و روی خاک قمر سیاره‌ زمین پا گذاشتند، فضانوردان ماموریت آپولو- ۱۷ بودند. حالا پس از ۵۰ سال و در قالب برنامه‌‌ای به مراتب جاه‌طلبانه‌تر، نخستین فضانوردان برنامه‌ آرتمیس برای بازگشت به ماه انتخاب شدند.
بیش از ۵۰سال از آخرین باری که شور و شوق سفر به ماه دنیا را مشعوف کرد، می‌گذرد. آخرین انسان‌هایی که به سمت ماه رفتند و روی خاک قمر سیاره‌ زمین پا گذاشتند، فضانوردان ماموریت آپولو- ۱۷ بودند. حالا پس از ۵۰ سال و در قالب برنامه‌‌ای به مراتب جاه‌طلبانه‌تر، نخستین فضانوردان برنامه‌ آرتمیس برای بازگشت به ماه انتخاب شدند.
کد خبر: ۱۴۰۲۸۸۱
نویسنده امین‌رضا کیفرگیر| گروه دانش و سلامت

روز دوشنبه‌ گذشته، ناسا طی برنامه‌ای چهار فضانوردی را که قرار است سوار بر فضاپیمای اورایون به سمت مدار ماه حرکت کنند، اعلام کرد. فضانوردانی که برای نخستین بار بین آنان قرار است یک زن و یک فرد رنگین‌پوست در مأموریتی به هدف ماه حضور داشته باشد. رید وایزمن، به عنوان فرمانده‌ ماموریت، ویکتور گلاور، به عنوان خلبان و اولین فرد رنگین‌پوست، کریستینا هاموک کُخ، به عنوان متخصص پرواز و اولین زن سه فضانورد آمریکایی آرتمیس۲ معرفی شدند و جرمی هانسن، فضانورد کانادایی به عنوان دیگر متخصص پرواز در این مأموریت حاضر خواهندبود. جالب است که خانم کُخ ۴۴ ساله دارای رکورد بیشترین حضور متوالی یک زن در فضا با ۳۲۸ روز اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی است. همچنین او از شرکت‌کنندگان در نخستین راه‌پیمایی فضایی نیز بوده‌ که تمام اعضای آن خانم بودند. ویکتور گلاور هم در دومین ماموریت سرنشین‌دار شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس به سمت ایستگاه فضایی، خلبان فضاپیمای دراگون بوده‌است. این پرواز حدودا دو سال پیش انجام شده‌است. از نکات مهم این رویداد، انتخاب نشدن یاسمین مقبلی، فضانورد اصالتا ایرانی ناسا برای این ماموریت است. البته شانس این که مقبلی در ماموریت سوم آرتمیس، یعنی ماموریتی که انسان دوباره روی خاک ماه قدم می‌گذارد حاضر باشد، وجود دارد. بر اساس برنامه کنونی قرار است آرتمیس۲ در پاییز سال ۱۴۰۳ به سمت مدار پرتاب شود. این پرتاب مانند پرتاب قبلی از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا انجام خواهدشد. در این ماموریت که حداقل هشت روز طول خواهد کشید، فضاپیمای اورایون در مسیری متفاوت نسبت به ماموریت آرتمیس۱، فضانوردان را به جایی فراتر از مدار ماه خواهدبرد سپس آنها را به زمین برمی‌گرداند. در این ماموریت قرار نیست فضانوردان بر خاک ماه فرود آیند و این اتفاق در ماموریت آرتمیس۳ در زمستان سال ۱۴۰۴ رخ خواهدداد. هدف اصلی ماموریت آرتمیس۲ درست مانند مأموریت قبلی، بررسی تمام سامانه‌های دخیل در برنامه مانند راکت SLS که وظیفه پرتاب محموله به سمت ماه و فضاپیمای اوریون را دارد که فضانوردان در آن اقامت دارند. تفاوت این ماموریت با آرتمیس یک حضور انسان و اضافه شدن مخزن اکسیژن و سامانه‌های پشتیبانی حیات به فضاپیمای اورایون است.برنامه‌ آرتمیس، برنامه‌ای جاه‌طلبانه برای بازگردادن انسان به ماه و سپس فراتر از آن است. هدف سه ماموریت اول این برنامه فراهم آوردن حضور دوباره کوتاه‌مدت انسان روی ماه است. اما هدف بلندمدت برنامه آرتمیس، اقامت دائم بشر در پایگاه‌هایی بوده که قرار است در نزدیکی قطب جنوب ماه بر پا شوند. پایگاه‌هایی که جدا از مقاصد تحقیقاتی، بسترهایی برای ارسال ماموریت‌های آینده به سمت مریخ یا حتی کمربند سیارکی هستند. نقاطی از منظومه شمسی که به دلیل وجود فلزات با ارزش و کم‌یاب روی سیاره‌ زمین، نقش مهمی در آینده‌ اقتصاد بشر ایفا خواهندکرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها