انواع مختلفی از پمپ‌ وجود دارد که در موارد مختلفی از ساختمان‌های مسکونی گرفته تا صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و نیروگاه‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۱۴۰۱۵۰۹

پمپ‌ها دستگاه‌های هیدرولیکی هستند که با دادن انرژی مکانیکی تولیدشده توسط موتور به سیال عبوری، باعث افزایش انرژی سیال و جابه‌جایی آن می‌شوند.

انواع مختلفی از این ابزار‌های صنعتی وجود دارد که براساس ویژگی‌های و کاربردهایشان، به 3 دستهٔ پمپ‌های جابه‌جایی مثبت و گریز از مرکز و رفت‌وبرگشتی تقسیم می‌شوند.

در این مقاله، پرکاربردترین انواع پمپ‌ های صنعتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. با ما همراه باشید تا دربارهٔ آن‌ها بیشتر بدانید:

پمپ گازوئیل کش

پمپ گازوئیل کش

پمپ گازوئیل کش یک دستگاه استوانه‌ای شکل است که به‌وسیلهٔ برق باتری خودرو، نیروی خود را تأمین می‌کند. این پمپ عملیات انتقال سوخت از داخل مخزن یا باک ماشین‌آلات را انجام می‌دهد. گازوئیل کش‌ها می‌توانند عملیات انتقال سوخت را از عمق 5متری مکش کرده و در طرف مقابل تا ارتفاع 10متری سیال را جابه‌جا کنند. بنزین، گازوئیل، روغن و پارافین ازجمله موادی هستند که امکان انتقال آن‌ها از طریق پمپ گازوئیل کش وجود دارد. یکی از ویژگی‌های این دستگاه، سرعت بالای آن در جابه‌جایی سوخت است و به همین خاطر، عملیات انتقال از طریق این نوع دستگاه‌ها بسیار آسان و راحت است.

اگر قصد خرید پمپ‌های گازوئیل کش را دارید، بهتر است که به دبی دستگاه توجه کنید. این شاخص نشان‌دهندهٔ ظرفیت آن است. هرچقدر که مخزن ماشین‌آلات بزرگ‌تر باشد، ظرفیت بیشتری دارد و این به معنای نیاز به پمپی با سرعت بالاتر است. نمونه‌های مختلفی از گازوئیل کش‌ها وجود دارد که با توجه به امکان انتقال انواع مایعات، توان موتور و جنس بدنه و غوطه‌ور شدن در سیال، می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. برای درک بهتر و آشنایی با انواع پمپ گازوئیل کش می توانید اینجا کلیک کنید و در سایت BMV این محصولات را با هم مقایسه کنید.

پمپ شناور

پمپ شناور

پمپ شناور که با نام‌های پمپ چاه عمیق و آبیاری نیز شناخته می‌شود، به‌صورت یکپارچه یا دوتکه عرضه می‌گردند که در هر دو حالت، موتور در قسمت پایین آن نصب می‌شود. دلیل نصب موتور در قسمت پایین، این است که به‌وسیلهٔ آب خنک شود. در حالت یکپارچه، مکش از انتها و در حالت دوتکه، مکش بین موتور و Pump قرار دارد. انواع مختلفی از دستگاه‌های شناور وجود دارد که پمپ‌های چاه عمیق، فاضلاب و تخلیه از انواع آن‌ها هستند.

پمپ‌های شناور از انواع چندطبقه محسوب می‌شوند که شامل یک دستگاه عمودی گریز از مرکز جهت انتقال آب و سیالات است. ملاک انتخاب پمپ شناور براساس طبقه است و بر همان اساس نیز نصب می‌شود. نحوهٔ نصب با توجه تعداد طبقات و همچنین سایز موتور، می‌تواند عمودی یا افقی باشد. از این پمپ‌ها به جهت اطفاء‌حریق و آتش‌نشانی، تأسیسات تصفیه‌خانه و تأسیسات آب، خارج کردن آب تمیز از چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق، تأمین آب اضطراری، سیستم آب‌رسانی به صنایع، سیستم‌های اسمز معکوس، آب شیرین‌کن‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی، کاربرد در آب نماها، تقویت و افزایش فشار آب در زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها، شستشوی صنعتی، آتش‌نشانی، آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای و آبیاری گلخانه‌ها استفاده می‌شود.

برای انتخاب بهترین نوع از پمپ‌های شناور، به عمق چاه، سطح ایستایی آب، طول مسیر پمپاژ، جنس و سایز لوله و تعداد اتصالات اضافی توجه کنید.

پمپ لجن

پمپ لجن کش

پمپ لجن کش یکی دیگر از انواع پمپ است که در دستهٔ دستگاه‌های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز قرار دارد و می‌تواند با قدرت و توان بالا، لجن و گل و سایر سیالات را پمپاژ کند. پیش از اختراع این ابزارهای کاربردی، فضولات یا دیگر ریزجامدات مخلوط با آب و دیگر مایعات، از طریق لوله به خارج از سازه منتقل می‌شدند و به دلیل نبود فشار کافی، دفع این لجن‌ها در نزدیکی سازه‌ها و یا حتی در مکان‌های عبورومرور صورت می‌گرفت که امری بسیار ناراحت‌کننده بود، اما امروزه و به لطف پیشرفت تکنولوژی، شاهد طراحی و تولید انواع لجن کش‌ها هستیم که تمام این ضایعات را بدون دخالت دست، به محیط مناسب منتقل کرده و در داخل سازه، کار جداسازی را انجام می‌دهند. به دلیل همین ویژگی، استفاده از این پمپ‌ها در ساخت‌وسازهای مسکونی بسیار پرکاربرد شده‌است.

نحوهٔ کارکرد این ابزارهای صنعتی همانند سایرین و به‌صورت گریز از مرکز است و با حرکت یک یا چندپروانه‌ای، انرژی مکانیکی خود را تأمین می‌کند. موارد استفاده از لجن کش متفاوت است، اما به‌طورکلی برای خروج و یا تصفیه سیالاتی که حاوی ریزجامدات هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمونه‌های مختلفی از پمپ‌های لجن کش وجود دارد که براساس نوع پروانه، نحوهٔ نصب و دیگر امکانات، طراحی و تولید شده‌اند. برای خرید لجن کش، توجه به مواردی همچون نوع کاربرد مدنظر شما، فضای قابل دسترس، ثابت یا متحرک بودن دستگاه و فشار سیالات در حال گذر، بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد.

پمپ کف کش

یکی دیگر از تجهیزات مهم در صنایع مختلف و منازل مسکونی، پمپ کف کش است که اساس کار آن لجن کشی است. این ابزار‌ها از نظر ساختاری همانند پمپ‌های توربین عمودی هستند. نحوهٔ کار این دستگاه‌ها به این صورت است که یک موتور الکترونیکی پمپ را به حرکت در می‌آورد و انرژی جنبشی سیالات را افزایش می‌دهد. این دستگاه‌ها یک نیروی گریز از مرکز به همراه شفت عمودی هستند که فشار سیال خروجی به چرخش پروانه‌ها وابسته است.

از کف کش‌ها به‌منظور پمپاژ آب‌های صاف و گل‌آلود، تخلیهٔ لجن‌های مخلوط با آب، تخلیهٔ پساب‌های باران، تخلیهٔ مایع‌های حباب‌دار، پمپاژ فاضلاب‌ها، صنایع چرم‌سازی و کاغذ و چوب، فواره‌های حوض، صنایع کشاورزی و استخرهای پرورش ماهی، آبیاری باغ و گلخانه‌ها، لجن کشی استخر و چاه‌ها و خدمات تخلیهٔ چاه استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از این دستگاه‌ها در بازار وجود دارد که به‌صورت پمپ تک‌مرحله‌ای و پمپ چندمرحله‌ای به فروش می‌رسند. تفاوت آن‌ها در نحوهٔ کارکردشان است که از دستگاه‌های تک‌مرحله‌ای بیشتر برای صنایع کوچک و مصارف مسکونی استفاده می‌شود. از چندمرحله‌ای‌ها نیز به‌منظور پمپاژ آب و نفت از چاه‌های عمیق استفاده می‌گردد.

سخن پایانی

امروزه استفاده از پمپ کف کش، لجن کش و شناور و گازوئیل کش بسیار پرکاربرد شده‌است که از آن‌ها استفاده‌های گسترده‌ای در صنایع مختلف می‌شود. به‌منظور خرید بهتر انواع پمپ‌ها، بهتر است که با ویژگی‌های آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید و براساس توان و نوع کارکرد، بهترین مدل را خریداری کنید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها