اساساً عایق الاستومری یک لاستیک مصنوعی است که کاربردهای وسیعی دارد. گاهاً این عایق به سه صورت لوله ای، رولی و ورق مانند در کارخانه های مخصوص تولید می شود. لبه های بیرونی عایق دارای یک محافظ پوست مانند است که تقریبا نقش بازدارنده را دارد.
کد خبر: ۱۳۹۷۲۳۳

این فوم خاصیت انعطاف پذیری دارد و در مقایسه با عایق هایی مانند شیشه سلولی، پلی ایزو و فوم فنولیک، کمتر مستعد ترک و شکستگی است.

این عایق با نام های دیگر مانند عایق الاستومری سلول بسته، عایق سلولی الاستومری انعطاف پذیر، عایق تک سلولی، ضد تعریق، عایق لوله، عایق لوله کشی و عایق لاستیکی شناخته می شود.

ویژگی های معمول عایق الاستومری

  • عایق الاستومری به دلیل ویژگی های استثنایی در سیستم های مکانیکی سرد، به عنوان عایق لوله و صنایع لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • این عایق به دلیل نفوذپذیری کم بخار آب، دارا بودن ساختار سلول بسته و بازدارنده فاز بخار داخلی یک انتخاب ایده آل برای محافظت از لوله ها در ساختمان سازی است. زمانی که در صنعت ساختمان سازی آب یا رطوبت به لوله و سپس عایق نفوذ می کند، هر نوع عایقی باشد، به علت اینکه سلول های آن باز است، امکان آسیب و کپک وجود دارد؛ ولی عایق های الاستومری با ویژگی های منحصر به فرد مانع از این اتفاقات می شوند.
  • ضخامت مناسب یکی از ویژگی های ایده آل عایق الاستومری است. عواملی مانند دمای سیال، گاز در لوله یا تجهیزات، نوع لوله، دمای محیط، رطوبت و محل استفاده در انتخاب عایق نقش مهمی دارند.

عایق الاستومری رولی

عایق های الاستومری چه کاربردهایی دارند؟

عایق فوم الاستومری کاربردهای وسیعی دارد؛ اما رایج ترین کاربردهای آن موارد زیر هستند:

  • عایق سیستم های مبرد
  • کاربرد برای عایق لوله HVAC
  • برای لوله های VRF استفاده می شود
  • عایق و تجهیزات آب سرد
  • قابل استفاده برای عایق لوله برودتی (تا 297 فارنهایت)
  • دارای استفاده برای عایق های لوله آب سرد و گرم خانگی
  • تضعیف صوتی لوله ها و کانال ها
  • مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش

چرا عایق الاستومری

امروزه در صنعت تاسیسات،استفاده از عایق الاستومری جهت عایق کاری سیستم کانال های تهویه مطبوع و سیستم های گرمایش- سرمایش از قبیل لوله های سرد و گرم ، مخازن ،قطعات و اتصالات و همچنین کانال های هوارسان و در صنایعی از قبیل تاسیسات ساختمانی ،صنعتی ،نفت ،گاز و پتروشیمی به دلایل زیست محیطی و بهداشتی بودن و راندمان بالا و جلوگیری بیشتر از افت انرژی و سهولت در نصب و تقلیل زمانِ نصب به امری اجتناب ناپذیر و متداول مبدل گشته است.

عایق الاستومری به شکل پیش ساخته با ساختار سلولی بسته ،در انواع متنوع و در ضخامتهای متفاوت به صورت «رولی» و «لوله ای» تولید و به بازار عرضه می گردد.

عایق الاستومری ،جهت عایق کاری مقاطع و سطح های با کندانس بالا مورد استفاده قرار میگیرد.
عایق الاستومری در برابر حرارت بالا، گاز ازن و اشعه ماورای بنفش و همچنین در برابر شرایط نامناسب جوی ،رطوبت،آلاینده ها و گازهای خورنده و همچنین مواد شیمیایی، مقاومت بسیار بالایی دارد.
عایق الاستومری همچنین در مقابل انتشاربخار آب مقاوم می باشد، تا حدی که جذب رطوبت این عایقها در دوره  زمانی یک ماهه نهایتا 10 درصد وزن آنهاست که در مقایسه با عایقهای سنتی از قبیل پشم شیشه و پشم سنگ، جذب رطوبت 10000 برابر کمتر است.

عایق الاستومری در هنگام حریق، شعله ور نشده و گازهای سمی متساعد نمی نماید و همچنین مصون از هرگونه آسیب رسانی به لایه ازن می باشد.

عایق الاستومری می تواند بعنوان عایق صوتی نیز مورد استفاده قرار گیرد، بطوریکه عایقی به ضخامت 2 سانتی متر می تواند شدت صوت را تا 35 دسی بل کاهش دهد.

عایق الاستومری،غیررشته ای و غیرمتخلخل بوده که باعث پایداری عایق هنگام نصب در برابر پارگی یا تکه تکه شدن می شود.

آشنایی با دریچه بازدید داکت اسپلیت


 

دریچه داکت اسپلیت باعث بهبود هوا به شکل مطبوع می شود. به طور معمول این نمونه دریچه ها به صورت توکار نصب می شود.

مکان دریچه داکت اسپلیت در قسمت انتهایی آن است و مانند یک پوشش وظیفه محافظت از سیستم در برابر ورود اشیا و آلودگی های خارجی را بر عهده دارد.

وقتی صحبت از اسپلیت می شود دمای پایین و خنک در ذهن تداعی می شود. جهت تنظیم انواع مکان ها مثل بیمارستان ها، اداره ها، آپارتمان ها و منازل از این سیستم خنک کننده استفاده می شود. یکی از روش هایی که برای تهویه و تنظیم هوا در ساختمان استفاده می شود، کانال کشی و استفاده از دریچه ها در قسمت پایانی است. از داکلت اسپلیت علاوه برای اینکه در فصل گرم برای کاهش دما استفاده می کنند، در فصل سرد سال نیز برای افزایش دما از آن استفاده می کنند.

 

بررسی قسمت های اصلی داکت اسپلیت

سیستم تهویه داکت اسپلیت دارای قسمت هایی است که هر کدام از اهمیت به‌ خصوصی برخوردارند. در زیر به بررسی این قسمت ها می پردازیم.

  • کندانسور داکت اسپلیت:

یک نوع گاز سرما است. این گاز نقش اساسی در گرفتن گرمای هوا و کاهش دمای آن  به عهده دارد. بهتر است این دستگاه بیرون نصب شود؛ زیرا پر سر و صدا است و گرما تولید می کند.

  • هواساز:

جهت انتقال و پراکنده کردن هوای مطبوع نیازمند این قطعه هستیم.

  • دریچه هوا:

محل نصب دریچه هوا در قسمت هوا رسانی است.

  • دریچه داکت اسپلیت
  • سیستم کانال کشی داکت اسپلیت

 

بررسی کاربردهای دریچه بازدید داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها نیز مانند هر وسیله دیگری در معرض خرابی قرار می گیرند؛ لذا در طول زمان نیازمند سرویس های دوره ای هستند. دریچه بازدید داکت اسپلیت محل تجهیزات اصلی اسپلیت را نشان می دهند و پس از اینکه تعمیرات داکت اسپلیت انجام شد دوباره سر جای خود قرار می گیرند. این نوع از دریچه ها جزء لوازم تاسیساتی محسوب می شوند؛ لذا در جنس های متفاوت با رنگ های مختلف می توان آنها را مشاهده کرد.

بررسی مزایای دریچه بازدید داکت اسپلیت

نصب دریچه داکت اسپلیت مزایایی را به دنبال دارد. در زیر مقصود ما بررسی مهمترین مزایای آن است:

  • با استفاده از این دریچه این امکان میسر می شود که محل قرارگیری دستگاه اصلی نمایش داده شود.
  • امکان ساخت دریچه بازدید در اندازه های متفاوت با توجه به داکت اسپلیت امکان پذیر است.
  • این امکان مهیا است که دریچه خطی را روی درب مخصوص دریچه بازدید نصب کنند. این دریچه برای برگشت هوا توصیه می شود.
  • نصب این دریچه ساده است.
  • برای درب دریچه می توان از نوع وزنه ای و لولایی استفاده کرد.
  • شما این امکان را دارید که پشت دریچه یک توری نصب کنید تا از ورود آلودگی به داخل سیستم جلوگیری کند.
  • از دیگر مزایای این دریچه، تهویه مطبوع و جهت سالم ماندن دستگاه است.
  • برای دوام بیشتر می توان از رنگ کوره ای استفاده کرد.
  • امکان ساخت دریچه ها به دو شکل متحرک و ثابت امکان پذیر است.
  • قابلیت نصب در محل های متفاوت را دارا هستند.

دریچه کولر

 

دریچه کولر عضو انتهایی کانال کولر است. همان طور که بیان کردیم، کانال کشی کولرهای آبی این امکان را برای خریداران به وجود می آورد که باد خنکی که کولر تولید می کند، به نقاطی با فاصله زیاد منتقل شود. در انتهای هر شاخه از این کانال کشی می بایست دریچه ای قرار گیرد. این دریچه سبب می شود زاویه پرتاب باد به نقاط مورد نظر، با دقت بیشتری تنظیم شود. همچنین، در صورتی که نمی خواهید باد وارد بعضی از اتاق ها یا دیگر مکان ها شود، می توانید با بستن دریچه، کانال کولر را مسدود کنید.

دریچه کولر دو نوع مانع یا پره دارد که یک گروه از آن ها به صورت عمودی و گروه دیگر به صورت افقی تعبیه شده‌اند. اغلب، این پره ها به وسیله یک اهرم کوچک تنظیم یا کاملاً بسته می شوند. این دریچه ها را می توان با چسب، پیچ و یا حتی به صورت فشاری نصب کرد. لازم به ذکر است که در یک کانال کشی اصولی، سطح مقطع کانال ها با هم فرق می‌کند. این امر سبب می شود تا باد خنک، بیش از نیاز یک فضا وارد نشود. از این رو، این دریچه ها در سایز های مختلفی تولید می شوند تا مناسب انواع کانال ها باشند.

  •  

انواع دریچه کولر

دریچه کولر تنها عضوی نمایان سیستم سرمایشی کولر آبی است. از این رو در مدل‌های زیادی تولید می شود. البته، در نود درصد مواقع کانال ها سطح مقطع مستطیل شکل دارند. از این رو، اکثر دریچه ها مستطیلی شکل ساخته می شوند و پره ها به طور ساده ای به صورت عمودی و افقی قرار می گیرند.

 اما مدل های زیادی نیز وجود دارند که از زیبایی خاصی بر خوردار هستند. در اکثر این مدل ها پره ها حذف شده و جای خود را به نقوش زیبایی داده‌اند. این دریچه ها رنگ های متفاوتی دارند که به سادگی با دکوراسیون منزل شما هماهنگ می شوند.

 گذشته از ظاهر، دریچه کولر بر اساس نوع موادی که در ساخت آن ها به کار رفته است نیز به چندین گروه طبقه بندی می شود. هر کدام از این گروه ها، مزایا و معایب خود را دارند و نمی توان به طور قطعی یکی را بهتر از دیگری معرفی کرد. پس، شما باید با توجه به نیاز های خود، نوع مناسب را انتخاب کنید.

دریچه های کولر فلزی

دریچه کولر فلزی، عموماً یا از جنس آلومینیوم و یا آهن گالوانیزه است. این نوع دریچه ها اغلب سبک هستند و دوام بالایی دارند. آن‌ها در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند و به ندرت پوسیده می شوند. البته توصیه می شود دریچه های فلزی را رنگ بزنید. این کار علاوه بر اینکه ماندگاری دریچه را بالا می برد، بر زیبایی خانه شما می افزاید؛ چراکه پس از آن، این محصول با دیوار همرنگ و هماهنگ می شود.

این نوع دریچه ها در برابر ضربه آسیب خاصی نمی بینند. نصب آن ها راحت است. اما توجه کنید که این دریچه ها معمولا دارای لبه ها و زوایای تیزی هستند. پس، در هنگام نصب مراقب باشید که دست خود را نبرید و یا آن ها را نیندازید.

دریچه های کولر آلومینیومی

دریچه کولر آلومینیومی، همان طور که از نام آن پیداست، از آلومینیوم تولید شده است. این نوع دریچه بسیار سبک است و دوام بالایی دارد. همچنین در مقابل رطوبت، به میزان زیادی مقاوم است. به علاوه، اگر در جایی نصب شود که در معرض نور خورشید قرار بگیرد، دچار پوسیدگی نمی شود و دمای آن ها افزایش خاصی پیدا نمی کند.

دریچه های کولر گالوانیزه

دریچه کولر گالوانیزه، نیز در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و به راحتی پوسیده نمی شود. این نوع دریچه وزن زیادی ندارد اما نسبت به سایرین، سنگین تر است. اگر زیر نور خورشید قرار بگیرد، دمای آن نسبت به نمونه های آلومینیومی زودتر افزایش می یابد. این محصول در مقایسه با سایرین، بیشترین مقاومت را دربرابر ضربه از خود نشان می‌دهد.

.

.

.

دریچه کولر فلزی و طرح دار

 

دریچه های کولر پلاستیکی

دریچه کولر پلاستیکی سبک ترین نوع دریچه است. در برابر رطوبت هیچ آسیبی نمی بیند و حتی نیازی به رنگ کردن ندارد. البته اگر بخواهید، می توانید رنگ آن را با رنگ دیوارها هماهنگ کنید. این محصول در برابر ضربه مقاوم است اما به پای انواع فلزی نمی رسد. همچنین، دریچه های پلاستیکی زیر نور خورشید به راحتی پوسیده نمی شوند اما مقاومت دریچه های فلزی را ندارند. این نوع دریچه دارای هیچ زاویه و یا لبه های تیزی نیستند و در هنگام نصب، هیچ خطری برای نصاب یا دیگران ندارند.

 

.

.

.

دریچه کولر از جنس پلاستیک

 

دریچه های کولر چوبی

دریچه کولر چوبی نیز سبک است و در برابر ضربه مقاومت قابل قبولی دارد. اگر مدل های ساده را می پسندید اما باز هم می خواهید کمی زیبایی به خانه خود اضافه کنید، این نمونه گزینه مناسبی است. اما به یاد داشته باشید که این محصول در برابر رطوبت مقاومت نمونه های قبلی را ندارد و باید با نوعی روکش استفاده شود. این محصول نیز دوام خوبی دارد و اگر زیر نور آفتاب نصب شود، مدت زمان بسیار زیادی طول می کشد تا پوسیده شود.

 

دریچه های کولر چوبی

دریچه کولر چوبی نیز سبک است و در برابر ضربه مقاومت قابل قبولی دارد. اگر مدل های ساده را می پسندید اما باز هم می خواهید کمی زیبایی به خانه خود اضافه کنید، این نمونه گزینه مناسبی است. اما به یاد داشته باشید که این محصول در برابر رطوبت مقاومت نمونه های قبلی را ندارد و باید با نوعی روکش استفاده شود. این محصول نیز دوام خوبی دارد و اگر زیر نور آفتاب نصب شود، مدت زمان بسیار زیادی طول می کشد تا پوسیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها