کارشناس مسائل اقتصادی و پژوهشگر حوزه کسب‌وکارهای خانوادگی:

قرض‌ الحسنه می‌تواند بار رشد اقتصادی را بر دوش بکشد

یک کارشناس مسائل اقتصادی و پژوهشگر حوزه کسب‌وکارهای خانوادگی گفت: ؛ با درک تاریخی و اقتصادی می‌توان گفت فقط ساختار مالی قرض‌ الحسنه می‌تواند این بنگاه‌ها را به حرکت در بیاورد.
کد خبر: ۱۳۹۵۱۴۱

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر حمیدرضا افراشته کارشناس مسائل اقتصادی و پژوهشگر کسب‌وکارهای خانوادگی با اشاره به اهمیت قرض‌ الحسنه در حرکت موتور کسب‌ و کارهای خرد گفت: درباره تأثیر قرض‌الحسنه بر کارآفرینی و اقتصاد خانوار، من باید به یک سیر تاریخی اشاره کنم؛ شاید کمی فاصله‌گرفتن از اقتصاد دولتی، ما را با این نقش بیشتر آشنا کند.

وی ادامه داد: در گذشته چه در اقتصاد کشاورزی و چه در بخش‌های کوچک و محدود خدمات، ما در کشورمان شاهد سازمان‌های خرد اقتصادی بودیم؛ به عبارتی معیشت خانوار در سطح سازمان‌های خرد و بیشتر خانوادگی تأمین می‌شد. من اینجا کاری با نگاه ارباب‌ورعیتی ندارم به عبارتی نمی‌خواهم تاریخ اقتصاد سیاسی را مرور کنم؛ ولی آنجا هم این قضیه صادق بوده است. اقتصاد کشور ما تا همین چند دهه پیش بر پایه سازمان‌های کوچک خانوادگی قرار داشته است.

افراشته با بیان اینکه امروز هم این سازمان‌ها وجود دارند ادامه داد: حتی از دل این سازمان‌ها، سازمان‌های بزرگ‌تر بیرون‌آمده است؛ منتهی با ظهور سازمان‌های اقتصادی بزرگ با سرمایه‌گذاری دولتی و شبه‌دولتی نقش اقتصادی این بنگاه‌ها کم‌رنگ شده است؛ درحالی‌که اولاً در اقتصادهای بزرگ و در حال رشدی مثل هند این ساختار پررنگ هست و حتی سیاست‌های این کشور به سمت حمایت از سازمان‌ها و بنگاه‌های کوچک و خانوادگی رفته هست و هم از طرفی چاره امروز کشور ما همین مسئله است. به عبارتی وقتی حجم سرمایه‌گذاری‌های کلان پایین می‌آید؛ توقع اشتغال و یا رشد در و یا از طریق بنگاه‌های بزرگ را نباید داشت.

کارشناس کسب‌وکارهای خانوادگی گفت: به عبارتی آحاد اقتصادی جامعه باید در ساختارهای کوچک‌تر سازمان‌دهی پیدا کند؛ حالا موتور این اقتصاد چیست؟ به عبارتی برای بنگاه‌های خرد، چه تیپ سرمایه‌گذاری مناسب است؟ من هم پاسخ فرهنگی می‌دهم؛ با درک این نگاه تاریخی؛ هم اقتصادی، فقط ساختار مالی قرض‌الحسنه می‌تواند این بنگاه‌ها را به حرکت در بیاورد.

او قرض‌الحسنه را موتور پیشران این کسب‌کارها دانست و گفت: اینجاست که قرض‌ الحسنه چاره می‌شود؛ نه در سطح اقتصاد خرد؛ بلکه سهم سرمایه‌گذاری در رشد اقتصادی را یک‌تنه به دوش می‌کشد. من اینجا نمی‌خواهم استراتژی بگویم؛ از ضرورت‌ها بگویم؛ من الان دارم مسئله را می‌گویم.

وی با بیان اینکه بانک مهر ایران تا کنون همین مسئله را دنبال کرده است ادامه داد: معتقدم این موضوع کار اول اقتصاد است؛ مردم، نخبگان دینی، فرهنگی و آموزشی، سیاست‌گذاران و دولت باید با مجموعه همراهی کنند؛ در بودجه سنواتی باید قرار داده شود؛ ردیف و سرفصل دیده شود؛ تا از این ناحیه اقتصاد ملی حرکت کند؛ رشد کند.

مدرس کسب و کارهای خانگی در انتها گفت: وقتی می‌گوییم قرض‌الحسنه منشأ برکت است؛ به این خاطر است که ذات و ریشه‌اش بر تقوی است؛ پس ثمره آن هم طبق فرمایش قرآن مجید، بابرکت هست؛ اضعاف رخ می‌دهد؛ برای مثال هم کافی است به خودبانک قرض‌الحسنه مهر ایران نگاه کنیم؛ در طول این دو دهه که تقریباً از حیاتش می‌گذرد؛ با فراز و نشیب‌هایی که داشته؛ توانسته گره از کار مردم باز کند؛ توانسته در حکم موتور باشد؛ چرخ اقتصاد خانواده رو جلو ببرد؛ در تمام دوره‌های فعالیتش هم این‌طور بوده! حالا می‌پرسید؛ چرا؟ چون ریشه آن بر محور قرض‌الحسنه است؛ ریشه آن درست است؛ پس ثمره‌اش با برکت و سرمنشا خیر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها