سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران:

گازگرفتگی جان ۲ نفر را گرفت

افزایش گازگرفتگی در روزهای سرد دی ماه

توصیه‌هایی برای کیش و مات قاتل خاموش

هرساله در روزهای سرد سال شاهد مرگ تلخ تعدادی از هموطنان بر اثر گازگرفتگی هستیم که در روزهای سرد سال روندی افزایشی پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۳۹۴۵۵۷
نویسنده ​​​​​​​محمد غمخوار - گروه حوادث

در این روزها فرار از سرما باعث می‌شود، هموطنان کمتر به نکات ایمنی توجه کنند و این غفلت آنها را در دام قاتل خاموش گرفتار می‌کند. آمارهای پزشکی‌قانونی هم این موضوع را تایید می‌کند و آمار بیشترین قربانی‌ها در دی و بهمن ثبت می‌شوند. در ۲۴ ساعت گذشته هم در دو حادثه گازگرفتگی در تهران و خراسان رضوی پنج شهروند جان باختند و ۲۸ نفر دیگر دچار مسمومیت شدند. با توجه به تداوم موج سرما در روزهای آینده توجه به هشدارها می‌تواند قاتل خاموش را در گرفتن جان شهروندان ناکام بگذارد.

جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران نقص در دودکش را از عوامل مهم انتشار گاز منوکسیدکربن می‌داند و به جام‌جم می‌گوید: «قبل از نصب بخاری از باز بودن مسیر دودکش‌های داخل دیوار مطمئن شوید. برای اطمینان، از پشت‌بام به یک ریسمان وزنه‌ای بسته و به داخل دودکش فرستاده و اگر تا انتها پایین آمد نشان‌دهنده باز بودن مسیر است. از کلاهک H روی لوله بخاری، پکیج و آبگرمکن استفاده کنید.»

تست مکش دودکش

مکش کامل دودهای سمی توسط دودکش یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه کنید‌. ملکی برای تست مکش دودکش هم راهکار ساده‌ای دارد: «‌تکه‌ای کاغذ را آتش زده و آن را مقابل ورودی دودکش روی دیوار قرار دهید. اگر دودکش بخاری صحیح کار کند باید شعله به سمت داخل دود‌کش کشیده شود. بعد از شروع به کار دستگاه گازسوز، به قسمت بالایی دودکش دست بزنید، سرد بودن آن نشان از خوب عمل نکردن دودکش است.»

سخنگوی آتش‌نشانی تهران در ادامه یک باور اشتباه و البته مرگبار اشاره کرد و ادامه داد: «از قرار دادن انتهای دودکش‌ها در سطل آب خودداری کنید. این گاز در آب حل نشده و فقط باعث مسدود شدن مسیر خروجی آن شده و گاز از طریق دیگر خارج و وارد فضای داخلی محیط می‌شود. از حداقل زانویی در نصب دودکش‌های داخل واحد استفاده کنید. بهترین وضعیت برای نصب دودکش‌ها، حالت عمود یا قائم است که در این حالت آلاینده‌ها به سهولت خارج می‌شوند و هرچه شیب دودکش پایین‌تر رود، خروج آلاینده‌ها سخت‌تر خواهد شد.»

این روزها برخی برای هدر نرفتن گرما، تمام راه‌های ورود هوا به داخل خانه را مسدود می‌کنند. کاری که ملکی آن را خطرناک می‌داند و می‌گوید: «هرگز تمام راه‌های ورودی هوا را نبندید و مسیر مناسبی را هم برای ورود اکسیژن و هوای تازه به محیط در نظر بگیرید. نیازی نیست تمام در و پنجره‌ها را باز بگذارید، بخشی از پنجره یا زیر در واحد کافی است. هرچه مسیر ورود هوا به وسیله گرمایشی نزدیک‌تر باشد، بهتر است.»

جنس دودکش و لوله‌های بخاری هم نکته مهمی است که باید به آن دقت شود. «در داخل واحد و برای وسایل گرمایشی و شعله‌دار، فقط از دودکش‌های ورق سفید گالوانیزه استفاده کنید. این دودکش‌ها مقاومت فیزیکی بیشتری دارند.»

وی در پایان سر درد، ضعف، سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ، تنگی نفس، گیجی و از دست دادن هوشیاری را از علائم گازگرفتگی اعلام کرد و گفت: «فردی که با گاز منوکسیدکربن مسموم شده است باید بلافاصله به فضای باز رفته و تا زمانی که آمبولانس به محل برسد، باید هوای آزاد استنشاق کند.»

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها