در میانه میدان
چند پیشنهاد بهشتی در آستانه هفتم تیرماه

در میانه میدان

مدیرعامل خانه کتاب در پاسخ به پرسش «جام‌جم»:

جایزه جلال، همچنان گران‌ترین جایزه ادبی کشور است

مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران دیروز مهمان نمایندگان رسانه‌های کشور بود تا در نشست خبری پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، ویژگی‌های دوره پانزدهم و نام نامزدهای این دوره را از زبان علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و وجیهه سامانی، دبیر علمی‌پانزدهمین دوره جایزه بشنوند.
کد خبر: ۱۳۹۳۸۱۴
نویسنده آرش شفاعی - گروه فرهنگ و هنر

در این نشست خبرنگار جام‌جم درباره مبلغ جایزه و تفاوت میان آنچه به برگزیدگان اهدا می‌شود و آنچه در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است، سؤال کرد. خبرنگار ما از رمضانی پرسید تأمین مبلغ ۱۱۰ سکه برای برگزیدگان در دوره‌های مختلف همواره چالشی برای وزارت ارشاد بوده است اما مسأله اینجاست که همیشه برای حوزه‌های دیگر هنری مانند سینما، پول هست اما به ادبیات که می‌رسیم، بودجه‌ای نیست، برای این مسأله در دوره‌های بعد چه فکری کرده‌اید؟ مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب با اشاره به این‌که هم‌اکنون نیز جایزه جلال، گران‌ترین جایزه ادبی کشور است؛ گفت: نمی‌خواهم از کلمه افزایش مبلغ جایزه صحبت کنم چون همچنان فاصله زیادی میان مبلغ اهدایی و مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد اما ما در سال گذشته و امسال سعی کرده‌ایم این مبلغ را نسبت به دوره‌های قبل تغییر و ارتقا دهیم. سال گذشته مبلغ جایزه جلال نسبت به دوره‌های پیش از آن افزایش یافت و به ۲۵۰میلیون تومان برای برگزیدگان و ۵۰میلیون تومان برای شایستگان تقدیر رسید که امسال نیز همین مبلغ در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این‌که تأمین منابع برای رسیدن به مصوبه یاد شده نیازمند همکاری مجلس و توجه بیشتر به حوزه فرهنگ است، گفت: در هفته‌های اخیر در راهروهای مجلس دستگاه‌های مختلف نمایشگاه دستاوردهای خود را برگزار کردند و خانه کتاب و ادبیات ایران نیز نمایشگاه ظرفیت‌ها و دستاوردهای حوزه ادبیات و نشر کشور را در مجلس شورای اسلامی ‌برگزار کرد و سعی کردیم این موضوع و دیگر موضوعات حوزه نشر و ادبیات را به نمایندگان مجلس منتقل کنیم. به هرحال اگر در حوزه‌های دیگر پول هست و خوب خرج می‌شود، آنچه به دست ما می‌رسد، این مقدار است. البته ما سعی کردیم در همین شرایط هم مبلغ جایزه جلال را با فاصله بالاتر از مبلغ جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ‌قرار دهیم.

اختتامیه، شنبه در تالار وحدت

رمضانی با اشاره به این‌که در شصتمین سال انتشار کتاب «غربزدگی» جلال آل‌احمد قرار داریم، گفت: برپایی این جشنواره در شصتمین سال انتشار این اثر را به فال نیک می‌گیریم، چرا که امروز نیز نیازمند بازخوانی نگاه جلال به غرب و فضای فکری آن هستیم. مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره زمان برگزاری مراسم پایانی این جایزه، گفت: شنبه، ۲۴ دی ساعت ۱۸ همزمان با ایام برپایی مراسم بزرگداشت روز مادر و ولادت حضرت زهرا(س)، شاهد برگزاری مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در تالار وحدت خواهیم بود.
وجیهه سامانی نیز در این نشست به تشریح ویژگی‌های آماری این دوره جایزه جلال پرداخت و با بیان این‌که ۲۶۷۶ عنوان کتاب در چهار بخش اصلی به دبیرخانه جایزه رسیده است، گفت: از این آثار هزار و ۵۰۸ عنوان رمان و داستان بلند، ۴۰۱ اثر مجموعه داستان کوتاه، ۶۹۰ عنوان مستندنگاری و ۷۷ اثر نقد ادبی بوده است. ۱۹ داور در بازه زمانی ۷۰ روزه طی سه مرحله داوری آثار را انجام دادند و در نهایت به ۱۵ نامزد رسیدیم.

دبیر علمی‌ جایزه جلال به بخش‌های جنبی جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: در این دوره سه بخش جنبی داریم که یکی شامل آثار مستندنگاری چاپ شده درباره سردار سلیمانی در بازه سه ساله از اواخر سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ است که به این بخش ۶۳۹ اثر ارسال شده است. بخش دوم به آثار مرتبط با مستندنگاری درباره مدافعان سلامت و کرونا در همان بازه سه ساله اختصاص دارد که به این بخش ۴۲۰ عنوان ارسال شده و بخش سوم ویرایش کتاب است که دومین دوره آن برگزار می‌شود‌.

نامزدهای دوره پانزدهم

سپس رمضانی و سامانی اسامی‌ برگزیدگان بخش‌های مختلف جایزه را به این شرح اعلام کردند:

بخش نقد ادبی: کتاب‌های «تماشای روایت؛ بررسی تحلیلی روش انتقال عناصر داستان از روایت به درام» اثر مجید آقایی از انتشارات علمی‌-فرهنگی، «خودانتقادی ادبی؛ رساله‌ای در نقد هنر خویشتن در عرصه ادبیات» اثر مهرداد نصرتی از نشر فرهنگ عامه و «درآمدی بر ادبیات تطبیقی؛ خاستگاه مبانی نظری چالش‌ها» اثر منصور پیرانی از انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
داوری این بخش توسط ابوالفضل حری، محمود بشیری و جواد کامور بخشایش انجام شده است.

بخش مستندنگاری: کتاب‌های «اینجا سوریه است صدای زنان راوی جنگ» اثر زهره یزدان‌پناه از انتشارات راهیار، «پاییز آمد» نوشته گلستان جعفریان از نشر سوره مهر، «سازمان سیاسی بهائیت» نوشته حمیدرضا اسماعیلی از نشر موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، «عقیله» اثر الهام امین، از انتشارات به نشر و «نبرد تنگه‌ها» نوشته مصطفی رحیمی‌ از انتشارات شهید حسن باقری.
داوران این بخش نیز بهناز ضرابی‌زاده، مهدی کاموس و گلعلی بابایی بوده‌اند.

بخش داستان کوتاه: کتاب‌های «راننده رئیس‌جمهور و چند داستان دیگر» اثر سلمان کدیور از نشر شهرستان ادب، «گورگم و داستان‌های دیگر» اثر عماد عبادی از نشر نظام‌الملک و «ویروس عاشق» اثر مجید رحمانی از نشر صاد.
داوری این بخش راهادی خورشاهیان، یوسف قوجق و محمدعلی رکنی انجام داده‌اند.

بخش داستان بلند و رمان: کتاب‌های «سیا گالش» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه از نشر صاد، «صورسکوت» نوشته محمد قائم‌خانی از نشر شهرستان ادب، «صور» نوشته حسینعلی جعفری از نشر سروش و «عزرائیل» اثر نیما اکبرخانی از نشر کتابستان معرفت.
رحیم مخدومی، محمدرضا شرفی‌خبوشان و سیدمیثم موسویان داوری این بخش را انجام داده‌اند.

چند نکته درباره دوره ۱۵

امسال سه ناشر در بخش‌های اصلی و جنبی دو نامزد دارند: راهیار، سوره مهر و صاد.
۱۴نشر در این دوره، آثاری در میان نامزدهای بخش‌های مختلف دارند که چهار نشر آن در شهرستان‌ها هستند.
مسن‌ترین نامزد، ۶۷ ساله و جوان‌ترین نامزد، ۲۹ ساله است.
۴نویسنده زن در میان نامزدهای بخش نهایی هستند، ۳ نفر در بخش مستندنگاری و یک نفر در بخش جنبی.
۴نامزد جایزه امسال از نویسندگانی هستند که در شهرستان‌ها به فعالیت مشغولند.
۳داور جایزه امسال از نویسندگانی هستند که در شهرستان‌ها به فعالیت مشغولند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها