تونسی‌ها خواستار برکناری رئیس‌جمهور شدند

تونس در یک‌قدمی انفجار

تونس باردیگر درگیر بحران شده است، بحرانی که غلبه بر آن مستلزم کناره‌گیری دولت قیس سعید و بازگشت این کشور به روزهای پس از انقلاب سال۲۰۱۱ میلادی است. تونس، به عنوان نخستین کشوری که بیداری اسلامی در آن رخ داد، هدف طمع بسیاری از کشورهای غربی قرار گرفته و در این میان، شبکه‌های پنهان قدرت در غرب، تلاش کردند تا از طریق سیاستمداری به نام قیس سعید، اسلام‌گرایان را از عرصه قدرت کنار بزنند اما اکنون شهروندان تونسی نسبت به عملکرد دیکتاتورمآبانه قیس سعید شدیدا معترض هستند.
کد خبر: ۱۳۹۲۵۵۱
نویسنده حسین یاری - گروه بین الملل

برگزاری انتخابات اخیر تونس یک پیام بیشتر ندارد: این‌که شهروندان تونسی قیس سعید را دیگر نمی‌خواهند و شانتاژ‌های سیاسی و سکولارمآبانه وی علیه آزادیخواهان تونسی، راه به جایی نبرده است. میزان مشارکت به ۸/۸ درصد رسید که پایین‌ترین میزان مشارکت از زمان انقلاب تونس در سال۲۰۱۱ تاکنون به‌شمار می‌رود. تونسی‌ها روز شنبه گذشته در حالی به شرکت در انتخابات فراخوانده شده بودند که به نوشته تارنمای عربی ۲۱، قیس سعید از تابستان ۲۰۲۱ تلاش کرده با پایه‌گذاری یک قانون اساسی جدید، همه اختیارات و قدرت‌ها را در انحصار خود بگیرد و پارلمان این کشور را به مجلسی بدون اختیار تبدیل کند.

انتخابات اخیر در تونس، تازه‌ترین بخش از اقدامات ویژه‌ای به‌شمار می‌رود که قیس سعید، رئیس‌جمهور این کشور از ۲۵ جولای ۲۰۲۱ آغاز کرد و طی آن دست به انحلال شورای‌عالی قضایی و پارلمان این کشور زد. او قوانین جدید ریاستی صادر کرد و از طریق همه‌پرسی ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۲ یک قانون اساسی تازه بنا نهاد. شمار زیادی از جریان‌های سیاسی تونس این اقدامات را تحکیم حکومت مطلقه فردی سعید دانسته و برخی دیگر آن را اصلاح روند انقلاب ۲۰۱۱ می‌دانند که «زین‌العابدین بن‌علی» را سرنگون کرد. انتخابات جدید پارلمانی تونس را شماری از احزاب و نیروهای مهم سیاسی از جمله جنبش اسلامی النهضه، قلب تونس، ائتلاف کرامت، جنبش اراده تونس، امل، جمهوری، کارگران، قطب و جریان دموکراتیک، تشکل دموکراتیک برای کار و آزادی، آفاق و حزب قانون اساسی آزاد تحریم کرده بودند. آنچه مسلم است، این‌که تونس اکنون درآستانه انفجار قرار دارد. فارغ از بحران سیاسی رخ داده در این کشور، کمیاب شدن کالاهای اساسی و گرانی قیمت‌ها شرایط را برای مردم این کشور بسیار سخت کرده است. در شرایطی که اتحادیه عمومی کارگری تونس تهدید کرده که به دلیل پایبند نبودن دولت به تعهداتش، به وظایف خود عمل نخواهد کرد، نگرانی‌ها درباره کمبود دارو و موضوع امنیت غذایی در تونس افزایش یافته است. تنش‌های اقتصادی و عمومی در تونس مصادیق گسترده‌ای پیدا کرده است. هنوز هم به دلیل کمبود سوخت صف‌ طولانی خودروها در پمپ‌بنزین‌ها قابل مشاهده است. همچنین شهروندان تونسی برای دستیابی به اندکی شکر یا یک قوطی شیره با مغازه‌داران تنش و درگیری دارند. در کنار افزایش هزینه سوخت و حمل و نقل هنوز هم تونس در تامین نیازهای اساسی خود با بحران روبه‌رو است. این شرایط در حالی رخ می‌دهد که دولت هم اعلام کرده یارانه‌ها را حذف خواهد کرد که نشان‌دهنده آن است که این کشور در آستانه ورود به یک بحران اقتصادی و انفجار اجتماعی است.

روزهای سیاه در تونس

شهروندان تونسی دیگر تحمل حضور قیس‌سعید و حامیان خارجی پشت پرده وی (بازیگران غربگرا) در راس معادلات سیاسی تونس را ندارند. مصرف‌کنندگان و تاجران از افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها به ستوه آمده‌اند. از زمان به قدرت رسیدن قیس سعید در تونس، لیست کالاهایی که در بازارها کمیاب شده‌اند، افزایش یافته و آب معدنی، نوشیدنی‌های گاز‌دار، شیرینی‌های صنعتی و مرغ و کالاهای سوبسیددار در بازارها کمیاب شده است. قیمت سوخت نیز به میزان ۲۰ درصد افزایش یافته است. «آرام بلحاج» کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید نخستین عامل در ایجاد بحران، دولت تونس است. زیرا دولت به وعده‌های خود به عمل نکرد و سبب شد که نانوایی‌ها دست به اعتصاب زنند. همچین دولت در بحران کمبود دارو هم نقش اصلی را داشته است.

پیام جنبش النهضه به قیس سعید

جنبش النهضه اعلام کرد به رهبری راشد الغنوشی، نخست‌وزیر سابق تونس، تحریم ۹۰ درصدی این مسیر بی‌فایده به معنای رأی عدم اعتماد به قیس سعید و سیستمش است و ما خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستیم.

النهضه افزوده‌ است که ما این انتخابات ساختگی را فاقد مشروعیت می‌دانیم و خواستار توقف این مسیر بی‌فایده و لغو دور دوم انتخابات هستیم .ما مجددا از همه نیروهای معتقد به انقلاب دعوت می‌کنیم تا برای تسریع توافق روی یک آلترناتیو دموکراتیک مشورت کنند.در چنین شرایطی اصلی‌ترین راه مواجهه با تحولات جاری در تونس، بازگشت به دوران استقلال این کشور( پس از انقلاب سال ۲۰۱۱) و پرهیز از مداخله غرب در امور داخلی آن است. در این معادله که باید با مشارکت همه مردم صورت گیرد، قطعا اسلامگرایان تونسی نقشی بسیار پررنگ ایفا خواهندکرد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها