رییس اداره منابع آب شهرستان های خاتم و مروست:

ظهور پدیده فرونشست زمین در هرات پیامد سیلاب اخیر استان است

یزد- مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد گفت : درسال گذشته 474 مورد زمین لرزه بیش از 2 ریشتری در یزد رخ داده است این درحالی است که 30درصد منازل استان در برابرزلزله فاقد ایمنی بوده و نا کارآمد می باشند .
کد خبر: ۱۳۹۲۵۳۱

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد ، محمدعلی ملک زاده درنشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهارداشت : رسانه ها نقش مهمی درمدیریت بحران دارند و همچنین رسانه ها در حوزه آگاه سازی مردم در برابر بحران ها و حوادث یکی از پایه های اصلی محسوب شده و قدرت و گیرایی بالایی در رجامعه دارند.

وی افزود : زلزله و لرزه خیزی یکی از مهمترین مسائل مدیریت بحران می باشد و  کشورما با خطر زلزله روبرو بوده واستان هم از این موضوع جدا نبوده و یزد هم جزومناطق پرخطردرحوزه زلزله به حساب می آید .

 4گسل اصلی یزد را تهدید می کند

ملک زاده تصریح کرد: مهمترین موضوع در بحث زلزله گسل ها  می باشند که در استان 4گسل اصلی وجود دارد گسل دهشیربه طول 300کیلومتریکی ازاین گسلها می باشد که یک شاخه آن به شهر بابک و شاخه دیگر آن به هرات و مروست می رسد .

مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزدگفت : این گسل گرچه درحال حاضر ختفه می باشد اما به دلیل وسعت ، طول و شرایطی که دارد خطرناک بوده  و گسل دیگر گسل کوهبنان در نزدیکی شهرستان بهاباد بوده و ازگسل های فعال استان می باشد و شاهد زلزله ها ی گوناگون و مداوم در این منطقه نیزهستیم.

وی افزود: گسل دیگر گسل رباط پشت بادام و ساغند درنزدیکی بافق است و تقریبا نیمه فعال می باشد و گسل دیگر ی که در استان وجود دارد هم گسل انار می باشد که به لحاظ اهمیت و بزرگی گسل جزو گسل ها ی مهم استان به شما رمی آید .

 ملک زاده خاطر نشان ساخت: در 100سال گذشته 13مورد زمین لرزه با قدرت بالای 5ریشتر را شاهد بودیم که بیشترین قدرت آن 7 و شش دهم ریشتردر منطقه طبس رخ داد.

 وی به پراکندگی زمین های لرزه های یزد اشاره کرد و افزود: سال گذشته یک زمین لرزه بالای 4 ریشتر در منطقه بهاباد داشتیم که منطقه یزد هم متاثر از پراکندگی زمین لرزه ها در کشور است.

این مسئول ادامه داد: در سال 1400 بالغ بر 8هزارو400 زمین لرزه بالای دو  ریشتر در کشورثبت شده که 474مورد ام مربوط به استان یزد بوده و یزد رتبه 7کشوری در این حوزه را به خود اختصاص داد ه است .

 وی افزود: ازمهمترین اقداماتی که در حوزه پیشگیری از آسیبهای زمین لرزه باید انجام داد بحث شناخت و فرهنگ سازی است که تا کنون اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته و سعی شده درزمینه ساخت و ساز نظارت جدی دربهبود کیفیت ساخت در استان را شاهاد باشیم .

 ملکزاده گفت : طرح پهنه بندی زلزه در استان انجام شده و با مشخص شدن زیر پهنه های  ان در حال پیگیری برای امادگی هرچه بیشتر استان در این حوزه هستیم .

وی با بیان اینکه 27در صد بافت فرسوده در استان وجود دارد تصریح کرد : در استان از 32هزارهکتار بافت شهری ، بالغ بر 8هزارهکتار بافت ناکارآمد داریم که شامل بافتهای فرسوده و تاریخی و حاشیه نشین است و 120هزار واحد مسکونی در استان وجود دارد که بیش از 30درصد آن جزو بافتهای ناکارآمد شهری به حساب می آید و از این 32هزارهکتارهم بالغ بر 30 درصد بافت فرسوده است .

ملک زاده خاطر نشان ساخت : در این زمینه تسهیلات نوسازی و بهسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده و افراد ساکن در این بافتها  می توانند از تسهیلات 350میلیون تومانی این حوزه بهره مندگردند.

وی افزود:عمده مخاطرات سال جاری استان و میزان خسارت ناشی از انها شامل 23میلیارد و 500میلیون ریال خسارت ناشی از خشکسالی ،52هزارمیلیارد ریال خسارت دو مورد سرمازدگی بخش کشاورزی استان که عمدتا در حوزه محصول پسته اتفاق افتاده است 7 هزارو 380 میلیارد ریال خسارت ناشی از 12مورد طوفان ، 5هزارو 250میلیارد خسارت ناشی از 69مورد گزارش ریزگردها و نیز 77هزارو 545 میلیارد ریال خسارت ناشی از وقوع  دو سیل سالجاری استان و البته خسارت 0.2میلیارد ریالی یک مورد اتش سوزی در مراتع ذکر می باشد .

ملک زاده در مورد حادثه واژگونی قطار مسافربری مشهد به یزد که در خردادماه سالجاری رخ داد و منجر به فوت 13نفر و 69مصدوم شد گفت: این حادثه خارج از محدوده استان بوده  ولی تمام توان استان برای امدا رسانی و پیگیری هایی قضایی در این مورد بکار گرفته شد  و تاکنون 50 در صد دیه متوفیان توسط  بیمه راه آهن  به حساب دستگاه قضایی واریز شده تا پس ازصدور  حکم نهایی و انجام مراحل قانونی در اختیار مصدومان این حادثه  و خانواده متوفیان قرار بگیرد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها