بررسی‌اهمیت واکسیناسیون برای مواجهه با کووید-۱۹

آمادگی به‌وقت موج‌هشتم کرونا

کرونا دوباره سر و صدا راه انداخته و دنیا را به تب و تاب واداشته است. کشورهای آسیای شرقی از یک سو و اروپا و آمریکا از سوی دیگر با واریانت‌های جدید امیکرون دست‌به گریبان شده‌اند و هر روز آمار ابتلا در این مناطق بیشتر می‌شود. در حالی که کشور ما در ماه گذشته، ۱۳روز بدون مرگ و میر کرونا را پشت سر گذاشته است، آمریکا، فرانسه و آلمان، فوتی‌های سه رقمی را تجربه کردند.
کد خبر: ۱۳۹۲۵۱۶
نویسنده ملیحه محمودخواه - گروه جامعه

متخصصان بر این باورند که سویه‌های جدید BQ۱ و BA۵ با سهم متفاوت در دنیا در حال گردشند و هردوی این سویه‌ها در شرق و غرب دنیا افزایش پیدا کرده به همین دلیل گسترش این سویه در کشور ما نیز زیاد دور از انتظار نخواهد بود و احتمال افزایش موج جدیدی از کرونا با زیر سویه‌های جدید امیکرون در زمستان امسال وجود خواهد داشت. پس لزوم تزریق واکسیناسیون برای آنها که دز سوم و چهارم را نزده‌اند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

کرونا در هیچ جای جهان تمام نشده است. چند ماهی می‌شود که در کشور ما این روند کاهشی شده و روزهای بدون فوتی کرونا را پشت هم تجربه کرده‌ایم . پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت معتقد است که با همکاری مردم و مدیریت تأمین واکسن، روند کاهشی کرونا در کشور ما طی شده که همکاری مردم، رعایت مسائل بهداشتی و تزریق ۱۵۶ میلیون دز واکسن در کشور از دلایل آن است. او توصیه کرده که هر سال مردم یک بار واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر فردی امسال واکسن کرونا را تزریق نکرده، حتما به این کار اقدام کند. همچنین مطابق آخرین مصوبه کمیته ملی واکسیناسیون کرونا به همه افراد بالای ۱۸سال که دارای بیماری زمینه‌ای بوده و شش ماه از آخرین واکسن آنها گذشته، توصیه اکید می‌شود هر چه سریع‌تر نسبت به تزریق دز یادآور اقدام کنند.

واکسن یادآور را جدی بگیرید

میزان مراجعه روزانه برای واکسیناسیون بعد از فروکش کردن کرونا به‌شدت کاهش یافته و در حال حاضر به کمتر از ۵۰۰۰ نفر در روز رسیده، در حالی که همه می‌گویند در بهمن و اسفند با موج جدید کرونا روبه‌رو هستیم. آمیتیس رمضانی، رئیس مرکز تحقیقات انستیتوپاستور ایران به جام‌جم می‌گوید:« در کشورهای آمریکایی و اروپایی شاهد افزایش موارد امیکرون هستیم که با سویه‌های جدیدی که در مرداد ماه در کشور ما شایع بود، مشابه هستند. این سویه‌ها از نظر علائم بیماری‌زایی همان علائم امیکرون را دارند، یعنی همان علائم تنفسی فوقانی و سرماخوردگی. تب و لرز، گرفتگی صدا، گلودرد و سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سردرد و بدن درد، درد عضلانی، اسهال، تهوع و بی‌اشتهایی از علائم این سویه جدید است.

سرعت انتشار و انتقال بالا، شدت و حدت بیماری نسبتا خفیف از ویژگی‌های سویه جدید است اما درگیری ریه در این بیماری کمتر است».

این پزشک متخصص به این موضوع اشاره می‌کند که «همچنان سویه غالب کرونا در ایران امیکرون BA۴ و BA۵ است اما در بعد جهانی صحبت از کرونایBQ۱ مطرح می‌شود که هنوز اطلاعات دقیقی از آن وجود ندارد اما طبق آخرین گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی به نظر می‌رسد BQ۱ هم از نظر بیماری‌زایی با سویه امیکرون خیلی تفاوتی ندارد».او به این نکته اشاره می‌کند که «سویه‌های جدید یک تفاوت عمده با سویه‌های قبلی دارند و آن واکسن گریز بودن و فرار از ایمنی ابتلاهای قبلی است. به این معنا که اگر پیش از این واکسن زده باشید یا این‌که به کرونا مبتلا شده و آنتی بادی بدن‌تان بالا باشد، باز هم از ابتلا به این سویه‌ها مصون نخواهید بود و احتمال عفونت مجدد وجود خواهد داشت».

این فوق تخصص بیماری‌های ریه تاکید می‌کند: «قطعا طی یک ماه آینده در کشور نیز با یک سویه غالب مواجه خواهیم بود که بر اساس آنچه در دنیا وجود دارد، علائم بیماری در آن ضعیف است به همین دلیل آنها که دز سوم و چهارم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و زیر ۶۰سال دارند، نیازی به تکرار واکسن ندارند و در صورت ابتلا نیز با موارد شدید روبه‌رو نخواهند شد».

او معتقد است که نگرانی برای گروه‌های پرخطر وجود دارد و خاطر نشان می‌کند: «مشکل کرونا همچنان برای گروه‌های پرخطر و افراد سالمند وجود دارد به همین دلیل توصیه می‌شود گروه‌های پر خطر و مسن که هنوز دز سوم و چهارم را تزریق نکرده‌اند حتما این واکسن را بزنند اما برای دز پنجم هنوز دستورالعملی نداریم ولی اگر در یک ماه آینده مراجعه به بیمارستان‌ها بیشتر شد باید دوباره پروتکل‌ها به همان اندازه که پیش از این رعایت می‌شد در کشور اجرا شود و افراد از حضور در مراکز پرجمعیت و سر بسته خودداری کنند. لازم است افرادی که علائم سرماخوردگی یا بیماری‌های تنفسی دارند، حتما از ماسک استفاده کنند».

او به این موضوع اشاره می‌کند که« افزایش بروز بالای بیماری در چین به علت تغییر ناگهانی سیاست‌های کنترلی بیماری است اما کشورهای دیگر احتمالا با توجه به شواهد فعلی، پیکی مشابه چین را تجربه نمی‌کنند اما این نکته مهم است که بدانیم در مورد کرونا هیچ پیش‌بینی قطعی نخواهد بود».

هنوز کرونا اپیدمی نشده است

دکتر مختاری آزاد، پزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با بیان این‌که خوشبختانه فعلا این ویروس به صورت اپیدمی در نیامده است، می‌افزاید: درصدی از موارد ابتلا به ویروس همزمان با فصل سرما، شامل کووید است.وی بر اساس آخرین دستورالعمل وزارت بهداشت به تمام کسانی که شش ماه گذشته آخرین دز واکسن را دریافت کردند یا افرادی که در گروه حساس جای دارند و دارای بیماری زمینه‌ای هستند، توصیه کرد یک دز دیگر واکسن هم دریافت کنند.این پزشک با انتقاد از خطر سهل‌انگاری نسبت به استفاده از ماسک مخصوصا از سوی مبتلایان بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازسوی هموطنان تاکید کرد.

بیمارستان‌ها در آماده باش

با وجود هشدارهایی که این روزها در مورد کرونا داده شده ، بیمارستان‌ها در آماده باش قرار گرفته‌اند اما توصیه سازمان جهانی بهداشت، جدی گرفتن واکسیناسیون است. آنها هشدار داده‌اند اگر افراد تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند، توصیه این است که نسبت به دریافت دز اول و دوم واکسن اقدام کنند. به سایر افراد هم توصیه می‌شود نسبت به تکمیل واکسیناسیون‌ خود اقدام کنند. براساس ابلاغ معاون بهداشت وزارت بهداشت و مطابق مصوبه کمیته ملی واکسن، افراد بالای ۱۸سال دارای بیماری زمینه‌ای که حداقل شش ماه از تاریخ آخرین نوبت واکسن آنها گذشته است، نوبت یادآور واکسن کووید ــ۱۹ را دریافت کنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها