تا همین یک دهه پیش خبری از میزهای کاشت ناخن در سالن‌های زیبایی نبود اما حالا این لاین آرایشی تبدیل به سود‌بخش‌ترین فعالیت‌های مراقبت و زیبایی شده است.
کد خبر: ۱۳۹۱۷۸۱
نویسنده صبا زهتاب‌ - گروه جامعه

اگر پیش از این خانم‌ها برای مناسبتی ویژه به این سالن‌ها می‌رفتند حالا با تشویق برای کاشت ناخن هر دو سه هفته یک‌بار باید با صرف هزینه‌ای قابل‌توجه مشتری این سالن‌ها شوند. واقعیت این‌که زیبایی ظاهری یک روی سکه این خدمات است. عوارض کاشت ناخن به اندازه‌ای زیاد است که اگر مشتریان از آن آگاه باشند در گرفتن نوبت برای ترمیم بعدی حتما تردید خواهند کرد.

در نگاه اول خیلی به‌صرفه به نظر می‌رسد. ظرف مدت یک ساعت برای مدت طولانی از شر تمامی مشکلات ناخن خلاص می‌شوید‌. پوشش ضخیمی از پودر و مواد لمینت کاشت ناخن مانند روکشی نفوذ‌ناپذیر و خوش سر‌و‌شکل روی ناخن می‌نشیند و تمام مشکلات احتمالی آن مانند کوچک بودن صفحه ناخن، کج بودن سر ناخن، بی‌رنگ و حال بودن و پوسته ریزی اطراف آن را از بین می‌برد. کسانی که به‌طور مرتب برای ترمیم کاشت یا لمینت ناخن به ناخن‌کارشان مراجعه می‌کنند از خرید محصولاتی مانند سوهان‌ناخن، گوشه‌گیر ناخن؛ انواع لاک‌ها و برق‌ناخن بی‌نیاز می‌شوند. از همه اینها مهم‌تر کمتر شدن وقت رسیدگی به ناخن‌هاست. همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا این خط زیبایی در سالن‌های آرایش زنانه پر ازدحام‌تر از میزهای دیگر باشد اما این همه ماجرا نیست. آسیب‌رسانی به بافت ناخن در این روش به اندازه‌ای زیاد است که فرد برای همیشه مجبور به استفاده از یک روکش روی ناخن‌های طبیعی بد فرم‌شده خود می‌شود.

در این فروشگاه‌ها جای سوزن انداختن نیست!

ناخن‌های مصنوعی انواع مختلفی دارند. بورس فروش لوازم ناخن جایی در میانه خیابان منوچهری قرار دارد. ویترین این فروشگاه‌ها با انواع متریال و پودر‌ها و ژل‌های یو ــ وی قرق شده‌اند. جلیلی یکی از فروشندگان این صنف در پاساژ مرجان می‌گوید مواد پایه کاشت ناخن از کشورهای چین و روسیه وارد می‌شود: «ناخن مصنوعی انواع مختلفی دارد. تا چند سال پیش همچنان وارد‌کننده جنس‌های پلاستیکی بودیم که به‌طور آماده طراحی شده بودند و به همراه چسب ویژه‌ای به فروش می‌رسیدند اما این مدل ناخن دیگر طرفدار ندارد و بیشتر خانم‌ها از پودر و ژل‌های یو ــ وی برای کاشت طولانی‌‌تر استفاده می‌کنند.» جلیلی می‌گوید از عوارض این مواد روی ناخن بی‌خبر است و کاشت ناخن دیگر تبدیل به یک سبک ثابت آرایشی شده است: «در پاساژ مرجان فروشگاه‌هایی که در کار واردات لوازم ناخن هستند بیشتر از فروشندگانی که لوازم کاشت مژه می‌فروشند مشتری دارند. این نشان می‌دهد که کاشت ناخن مانند استفاده از رنگ مو تبدیل به امری رایج شده است و طرفداران زیادی دارد.»

تقاضا برای کاشت بیشتر است

حدود سه سال است که در یکی از سالن‌های زیبایی غرب تهران به‌عنوان ناخن‌کار فعالیت می‌کند. بی‌اغراق وقت کاری‌اش تا یک ماه آینده پر است و تعداد زیادی در نوبت جایگزینی برای احتمال کنسلی هستند. از ساعت ۱۱ تا ساعت ۲۰ فقط یک‌ساعت‌‌و‌نیم وقت استراحت دارد. سمیرا می‌گوید از این کار راضی است و درآمدی معادل سه کارمند دارد. از او می‌پرسم آیا شده درباره نحوه مراقبت ناخن با مشتریانش صحبت کند یا حداقل مدل و فرمی را پیشنهاد بدهد که آسیب کمتری به ناخن‌ها برساند. در جواب می‌گوید همه چیز به انتخاب مشتری ختم می‌شود: «اگر صادقانه بخواهم صحبت کنم ناخن‌کارها بیش از کسانی که کاشت ناخن انجام می‌دهند در خطر انواع بیماری‌ها به‌ویژه بیماری ریه قرار دارند. در لاین‌های آرایشی خطرناک‌ترین‌ها، کراتین‌کارهای مو و ناخن‌کارها هستند‌. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع کارکردن با مواد شیمیایی خطرناک است که روی لایه‌های ناخن استفاده می‌شوند. گاز‌ها و بخارات و حتی استنشاق این پودر‌ها آسیب جدی به ریه وارد می‌کنند. ما هنگام کار از ماسک استفاده کنیم اما در ساعت‌های طولانی این امکان وجود ندارد.» این ناخن‌کار می‌گوید ژلیش ناخن ۲۰ دقیقه، لمینت ۴۵ دقیقه و کاشت کامل ناخن با طراحی چیزی حدود سه ساعت زمان می‌برد. «ببینید، استفاده از هر ماده‌شیمیایی برای طولانی‌مدت برای بدن مضر است‌. این را همه می‌دانند اما وقتی تا این اندازه تقاضا زیاد است این موارد دیگر در حاشیه قرار می‌گیرد.‌» این ناخن‌کار حرفه‌ای از کمترین و بیشترین آسیبی که ژلیش و کاشت به همراه پودر به ناخن‌ها می‌رسانند، می‌گوید: «خیلی وقت‌ها به مشتری‌ها می‌گویم که قد ناخن خوبی دارند و همان ژلیش ساده برای‌شان کافی است اما فقط برای این‌که دستان‌شان ظاهری زیباتر از دیگران داشته باشند، اصرار می‌کنند که ناخن‌های طبیعی‌شان را با مواد شیمیایی بلند‌تر کنیم‌. من به طور دائم از مشتریانم می‌خواهم که با فاصله سه ماه از کاشت اول، یک ماه ناخن را بردارند و اصطلاحا به آن استراحت بدهند اما کو گوش شنوا؟ خانم‌ها خیلی زود معتاد ناخن‌های کاشته شده‌شان می‌شوند و دیگر دل کندن از آن برای‌شان ساده نیست.‌»

«مسمومیت» نزدیک است

مواد کاشت ناخن گازهایی دارد که احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهند. ناخن‌کار و مشتری کاشت ناخن هر دو دقایقی طولانی در معرض این گازها قرار می‌گیرند و با استنشاق آن احتمال بروز مسمومیت را نیز در خود جدی می‌کنند. تنش‌های عصبی و بیماری‌های تنفسی و قلبی ــ عروقی از شایع‌ترین علائم نوع مسمومیت‌ها هستند.

خطر بروز اگزما

حساسیت به ژل‌های و پودر‌های کاشت ناخن از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به این فعالیت زیبایی است. در موارد پیشرفته‌تر برخی از افراد بروز عفونت باکتریایی اطراف صفحه ناخن را نیز گزارش داده‌اند. درمان اگزمای ناخن از بهبود این بیماری در پوست سخت‌تر و طولانی‌تر است و امکان دارد فرد تا ماه‌ها درگیر علائم ظاهری آن باشد.

هپاتیت و ایدز را جدی بگیرید

ناخن‌کارها برای همه مشتریانش‌شان که پشت سر هم روبه‌روی شان می‌نشینند از یک نیپر، کارت‌ناخن، خشک‌کننده ال‌ای‌دی و سوهان‌های برقی استفاده می‌کنند. واقعیت این است که آنها به دلیل ازدحام در این لاین آرایشی اصلا فرصت ضد‌عفونی کردن این لوازم را ندارند و همین موضوع می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند هپاتیت و ایدز را افزایش دهد. هنگام کندن پوسته ریزی اطراف ناخن با کاتر امکان خونریزی‌های جزئی وجود دارد و همه‌مان می‌دانیم که همین مقدار آلودگی هم برای ابتلا به بیماری خطرناکی مانند ایدز کافی است.

زیبایی ناخن‌های طبیعی را دست‌کم نگیرید

بسیاری از مطرح‌ترین مدل‌های دست در جهان که کارشان تبلیغ جواهرات و لوازم بهداشتی پوست دست است، از کاشت ناخن پرهیز می‌کنند. آنها بر این باورند که این فعالیت زیبایی و آرایشی در طولانی‌مدت به ناخن و پوست اطراف صفحه آن آسیب‌های جدی وارد می‌کند. در عوض این مدل‌ها به‌طور دائم با استفاده از مصرف مکمل‌ها و مواد بهداشتی و آرایشی از ناخن‌های‌شان مراقبت می‌کنند و ظاهر طبیعی بسیار زیبایی به آن می‌دهند. الهام موسوی، کارشناس تغذیه با گرایش مراقبت و زیبایی درباره یک ناخن سالم که ده‌ها برابر زیبا‌تر از ناخنی است که زیر پوششی از موادشیمیایی قرار دارد و به همین دلیل بسیار بد رنگ و بی‌فرم شده‌است، می‌گوید: «یکی از اصلی‌ترین عوارض کاشت ناخن این است که با این کار اکسیژن‌رسانی به این بافت متوقف می‌شود. همین موضوع به تنهایی باعث می‌شود بعد از برداشتن لایه محافظ از دیدن ناخن‌های بد رنگ شده، حال بدی پیدا کنید.» از نظر این کارشناس تغذیه و مراقبت و زیبایی، با روش‌های طبیعی هم می‌توان ظاهری بسیار زیبا و آراسته به ناخن‌ها داد و این با استفاده از طب مدرن و طب سنتی امکان‌پذیر است.

وی می‌افزاید: «تغذیه نقش حیاتی در مراقبت و نگهداری از ناخن‌ها دارد. اگر مایل به داشتن ناخن‌هایی سالم و خوش‌فرم هستید غذاهای حاوی بیوتین را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. از میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنید. بدنی که هیدراته باشد ناخن‌های محکم‌تری دارد. پس نوشیدن منظم آب را فراموش نکنید. مکمل‌های زینک و بی‌سیستن هم برای مراقبت از زیبایی ناخن‌ها ضروری هستند.» موسوی به توصیه‌های طب سنتی برای نگهداری و مراقبت از ناخن‌ها اشاره کرده و می‌گوید: «ماساژ ناخن‌ها با روغن نارگیل از شکنندگی آنها جلوگیری می‌کند. روغن زیتون و عصاره لیموترش رطوبت‌رسانی قوی برای ناخن‌ها هستند. استفاده از تونیک سرکه روی ناخن از عفونت‌های باکتریایی پیشگیری می‌کند و استفاده دو هفته یک‌بار از جوش‌شیرین باعث سفید‌تر شدن ناخن‌ها می‌شود. با استفاده از این مواد به‌طور مرتب می‌توانید ناخن‌های محکم، سالم با زیبایی طبیعی داشته باشید واز کاشت ناخن بی‌نیاز شوید.‌»

نکاتی برای رشد درست و سالم ناخن‌ها

تمیز نگه داشتن ناخن در سلامت ناخن اهمیت زیادی دارد، لازم است که ناخن‌ها را تمیز نگه دارید و پس از فعالیت در بیرون از منزل، دستشویی رفتن و قبل و بعد از غذا خوردن دست‌ها را با آب و صابون کاملا بشویید تا کثیفی و آلودگی زیر ناخن‌ها جمع نشده و سلامت ناخن‌ها به خطر نیفتد.

وقتی کارهایی مثل باغبانی، شستن ظرف‌ها و لباس‌ها را انجام می‌دهید، حتما از دستکش لاستیکی مناسب استفاده کنید. ترجیحا دست‌ها را از قرار گرفتن در مقابل تابش نور خورشید حفظ کنید، استفاده از ضدآفتاب و دستکش نخی می‌تواند در این مورد کمک‌کننده باشد.

به جای گرفتن ناخن‌ها با ناخنگیر آنها را سوهان بزنید. چون سوهان زدن آسیب کمتری به بافت ناخن وارد می‌کند و از فرورفتن گوشه ناخن در گوشت و آسیب رسیدن به هایپونیچوم پیشگیری می‌کند.

ناخن‌ها را ماساژ دهید تا جریان خون در این قسمت افزایش یابد، مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به این قسمت برسد و ناخن‌ها بهتر و سالم‌تر رشد کنند.
با ناخن‌ها به ملایمت رفتار کنید و هنگام پاک کردن لاک ناخن یا کارهای دیگر فشار زیادی به این قسمت وارد نکنید تا آسیبی به بافت ناخن نرسد.

پس از هربار شستن دست از کرم و لوسیون مناسب استفاده کنید و آن را روی بافت ناخن هم بمالید تا از خشک شدن ناخن جلوگیری شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
برچسب ها: ناخن سلامت زیبایی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها