بیماری وسواس در گروه بیماری های خلقی و اضطرابی قرار دارد که ناشی از اختلالات ساختاری عملکردی مغز انسان است.
کد خبر: ۱۳۸۹۲۳

با توجه به این که عوامل بسیاری در تولید بیماری وسواس موثر هستند، در نتیجه راهکارهای متفاوتی برای درمان این بیماری در نظر گرفته شده است که البته بسیار محدود هستند. در این میان نرم افزاری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای مدل سازی بیماری وسواس طراحی شده است که از شبکه های عصبی مصنوعی و روشهای نوین ریاضی استفاده می کند. به این ترتیب ابتدا مدلی از یک فرد سالم در نظر گرفته و سپس شبیه سازی این بیماری روی مدل انجام می شود. در مرحله بعد هم بیمار وسواس با مدل شخص سالم مقایسه و روشهای مختلف درمان دارویی یا درمان فناوری شناختی روی این مدل بررسی می شود. به این ترتیب می توان با استفاده از روش آزمون و خطا، شیوه درمان با داروهای متفاوت را روی بدن بیمار بررسی و بهترین روش درمان را انتخاب کرد. همچنین این شبیه سازی قادر به پیش بینی ترکیب درمان های مختلف است.

ایده اولیه مدل سازی بیماری به وسیله مدل و همکارانش در سال 1989مطرح شد و پس از آن محققان ، در مقالات علمی متعدد به بررسی جنبه های مختلف بیماری از دیدگاه مدل سازی پرداختند. اولین مدل قابل قبول ، سال 1998 به وسیله اونبی در دانشکده روانپزشکی دانشگاه میامی ایالت فلوریدا ارائه شد و پس از آن نیز در سال 2002 کوبوتا و همکارانش در کلینیک هیبیای شهر توکیوی ژاپن مدل دیگری از بیماری ارائه کردند. از این تاریخ بعد نیز مدل کامل تری ارائه نشده است. بدین ترتیب در حال حاضر 2 مدل برای این بیماری وجود دارد که هر کدام از یک منظر خاص به مدل سازی پرداخته اند و نواقص زیادی دارند؛ البته در مدل مهندس علیرضا قربانزاده شبستری سعی بر آن بوده است تا این نواقص برطرف شود، به طوری که برای آن می توان مزایای زیادی برشمرد. در این مدل به رفع ایراد مدلهای پیشین پرداخته شده است.
یکی از ایرادات مهم و غیر قابل چشم پوشی در این مدلها آن است که وقتی فرد دچار وسواس می شود دیگر از آن حالت خارج نمی شود و دائم آن عمل را تکرار می کند. در صورتی که این مشکل در مدل ارائه شده رفع شده است. در این مدل بیشترین عوامل موثر در بیماری لحاظ شده است. در مدل ارائه شده علاوه بر عواملی که در مدل سازی بیماری وسواس از سوی دیگران مورد استفاده قرار گرفته بود، عوامل جدیدتری شامل ناقل عصبی نورآدرنالین با توجه به مدارک علمی موجود، به مدل اضافه شده است.
نکته جالب توجه دیگر در این مدل سازی امکان آموزش مستقل عوامل موثر در بیماری است. در شبکه عصبی پیشنهادی قربانزاده شبستری ، عوامل موثر در بیماری به طور مستقل آموزش داده شده و تعلیم شبکه با دادگان دارویی صورت نگرفته است.
به عبارت دیگر اثر هر دارو به طور مستقل روی عوامل بیماری اعمال شده است . این عمل موجب شده است براحتی بتوان داروهای دیگر را به مدل افزود، داروهای موجود را حذف کرد یا تغییر داد. همچنین امکان افزودن عوارض جانبی استفاده از داروها (side effect) نیز وجود دارد. مدل مذکور همچنین قابلیت دارد تا بتوان اثرات درمانی داروهای مختلف را با هم مقایسه کرد و همچنین می تواند از لحاظ مدت ، درمان را کامل یا ناقص (کوتاه تر) انجام داد و بهترین درمان را با توجه به شرایط بیمار انتخاب کرد؛ همچنین قابلیت پیش بینی درمان هایی را که تا به حال روی بیماری ها انجام نشده نیز دارد.
در همین حال مدل به گونه ای توسعه داده شده است که براحتی بتوان درمان دارویی را از نظر مدت استاندارد دوره درمانی ، میزان تاثیر و نوع تاثیر درمان ، تغییر داد. بعلاوه می توان براحتی اثرات جانبی دارو را روی عوامل موثر دیگر لحاظ کرد. مدل شبیه سازی شده به گونه ای است که می توان به آسانی ورودی ها را به صورت سری زمانی به مدل ارائه کرد و نتیجه خروجی را ملاحظه کنیم.

وسواس تکرار نمی شود

به گفته قربانزاده شبستری ، ایده اولیه طراحی نرم افزار وسواس در تابستان 84 مطرح شد و مطالعه و بررسی متون گذشته ، مقدمات کار و تعیین روش مدل سازی و اهداف طرح تا شهریور 85 به طول انجامید و در نهایت ابتدای خرداد امسال با موفقیت به پایان رسانده شد. وی در ادامه درباره مراحل طراحی می گوید: ابتدا عوامل موثر در بیماری ها را تعیین و رابطه آن را با بیماری وسواس مشخص کردیم. در گام دوم به طراحی شبکه عصبی مصنوعی به منظور پردازش اطلاعات مغز پرداختیم ، زیرا اگر از منظر اطلاعات به این بیماری بنگریم ، این اختلال به سبب اشکال در پردازش اطلاعات رخ می دهد و به جای آن که فرمان انجام یک عمل یک بار صادر شود، چند بار صادر می شود. در نتیجه در این مرحله به طراحی شبکه پردازش اطلاعات می پردازیم.
قربانزاده شبستری می افزاید: تا اینجای کار مدلی از عملکرد مغز در بیماری وسواس ارائه کردیم که با توجه به مقدار ورودی ها مغز می تواند فرمان تکرار کار (وسواس) یا قطع فرمان آن کار (خروج از وسواس) را صادر کند. این فرمان به قسمت پویا وارد می شود و ساختار شبکه طراحی شده برای قسمت پویا که دینامیک آشوبگونه دارد دینامیک خروجی فرمان های مغزی را تولید می کند. در گام آخر قسمت دارویی را به مدل اضافه کردیم.

اختلال اضطرابی


اهمیت موضوع ، بررسی و تحقیق درباره بیماری وسواس ، از آنجا ناشی می شود که در مطالعه ملی ابتلای همزمان گزارش شده است که از هر 4 نفر دست کم یک نفر واجد معیارهای تشخیصی اختلال اضطرابی است و وسواس نیز در اختلالات اضطرابی از شیوع بالایی برخوردار است. در این میان ، در گذشته OCD به عنوان یک بیماری روانی نادر با شیوع 0.05 درصد در جمعیت عمومی مطرح بود؛ ولی حالا تا 4 درصد افزایش یافته است ؛ البته با وجود شیوع بالای وسواس ، از نظر مدل سازی به این بیماری آن طور که باید و شاید پرداخته نشده است. هنوز یک مدل ریاضی کاملی ارائه نشده و مدلهای موجود دارای کاستی های فراوانی است. علت مساله هم آن است که اولا در زمینه مدل سازی بیماری های مربوط به حوزه علوم شناختی تازه ابتدای راه هستیم و کار چندانی صورت نگرفته و ثانیا علت و عوامل موثر در بیماری به طور کامل شناخته شده نیست ؛ زیرا فیزیولوژی بسیار پیچیده ای دارد

با استفاده از داروهای متفاوت و مشخص کردن مدت زمان درمان می توان دینامیک فعالیت مغز و همچنین سیر بهبود بیماری را مشاهده کرد. درباره انتخاب داروی مناسب برای هر بیمار هم باید گفت ابتدا یک قسمت دارویی داریم که به عنوان ورودی مدل است و جهت انتخاب نوع دارو برای بهبود بیماری و همچنین مدت درمان (مدت کافی درمان یا دوره ناکامل) است. در قسمت بعدی داروی انتخاب شده روی عوامل موثر در بیماری اثر می گذارد و نتیجه آن به قسمت پردازش اطلاعات در مغز می رود. در این قسمت پردازش های لازم صورت می گیرد و سطح (میزان) بیماری محاسبه می شود. خروجی به آخرین قسمت مدل که نمایش پویا از فرمان های مغز برای انجام کار است ، ارسال می شود. در نهایت به صورت بصری فرمان های مغز را مشاهده می کنیم که از آن می توان فهمید فرد دچار وسواس (تکرار عمل) هست یا نه.
خروجی نهایی مدل ، پیامهایی است که نورون های مغز صادر می کند که منتج به ادامه کار یا توقف آن می شود. یعنی «n» تا نورون (اعصاب وابران) داریم که به اندام های مجری وصل هستند. اگر به این نورون ها همان پیام قبلی برسد، (نورون ها به صورت قبل تحریک شوند) متناظر آن است که فرد کار قبلی را تکرار می کند (وسواس) و در غیر این صورت فرد کار دیگری انجام می دهد و نشاندهنده آن است که از حالت وسواس خارج شده است.

مدل سازی از یک بیماری

در طراحی نرم افزار از روشهای نوین شبکه عصبی مصنوعی بازگشتی و همچنین از روشهای جدید بررسی دینامیک سیستم های غیر خطی از جمله آشوب (chaos) استفاده شده و برای شبیه سازی رایانه ای نیز از نرم افزار MATLAB بهره گرفته شده است.
به گفته قربانزده شبستری ، کاربردهای مدل ارائه شده شامل موارد متعددی می شود مدل این بیماری مانند دیگر مدلها می تواند در درک بهتر بیماری ، نواحی مختلف مغزی درگیر در بیماری ، مکانسیم های بیماری و ارتباط بیماری با قسمتهای مختلف بدن که در این بیماری دخیل هستند، ما را یاری کند و از آنجا که این مدل مذکور، مدل یک بیماری است ، با توجه به ورودها (شرایط بیمار) می توان پیش بینی کرد که آیا بیماری ادامه می یابد یا بهبود حاصل می شود؛ همچنین آیا بهبود سریع حاصل می شود یا به کندی و همچنین می توانیم به درمان های موجود به کنترل بیماری بپردازیم.
همچنین مدل این بیماری می تواند برای آموزش دانشجویان ، علاقمندان و... بکار رود و همچنین خیلی از آزمایشهایی که در دنیای واقعی نمی توان انجام داد با این مدل امکان پذیر است. مخصوصا در قسمتهائی از مدل که به داروها ارتباط دارد، شبیه سازی خوبی از بیماری در اختیار علاقمندان قرار می دهد.
نکته جالب دیگر این است که ورودی این مدل بر خلاف دیگر مدلهای ناقلهای عصبی و... نیست که برای کاربر غیر حرفه ای نامحسوس است. ورودی مدل ارائه شده علاوه بر شرایط بیمار، درمان دارویی است ، بنا بر این براحتی می توان درمان های مختلف را در آن شبیه سازی کردو آثار و نتایج و همچنین مدت دوره درمانی را با هم مقایسه کرد. همچنین می توان مدت درمان به صورت ناقص (کمتر از زمان مورد نیاز) انجام داد و نتایج را با هم مقایسه کرد؛ به گفته قربانزاده شبستری مراکز آکادمیک مهندسی پزشکی ، روان شناسی و علوم اعصاب نظری (neuroscience) این طرح را حمایت کرده اند. در حال حاضر مراحل نهایی این طرح به پایان رسیده و آماده به کارگیری است ، البته تعریف طرح جدید در جهت هر چه تکمیل تر کردن مدل ادامه دارد.


بهاره صفوی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها