استان کرمانشاه ۸ هزار و ۵۱ کیلومتر جاده دارد که ۱۱/۵ درصد آن جاده اصلی و ۸۸/۸ درصد جاده های فرعی و روستایی است.
کد خبر: ۱۳۸۷۹۰۴

 جام جم آنلاین-آرین آزادی- نقطه حادثه خیز شناسنامه دار در جاده‌های های استان شناسایی شده که براساس آنچه اداره کل حمل و نقل جاده‌ای استان می‌گوید؛ نزدیک ۸۰ درصد این نقاط در حال اصلاح و ایمن سازی است. با این وجود از ابتدای سال جاری تا کنون در استان کرمانشاه ۲۲۹ مرد و ۷۴ زن طی تصادفات جان خود را از دست داده‌اند که روند افزایشی در مقایسه با سال پیش از آن را نشان می دهد. محورهای چون کرمانشاه -روانسر- پاوه ، کرمانشاه – کامیاران، کرمانشاه – صحنه، بیستون- سنقر، کرمانشاه- اسلام‌آباد – حمیل و جاده‌های فرعی پرترددی چون سرفیروزآباد، کوزران سنجابی و… به عنوان جاده ‌های پر خطر همچنان قربانی می‌گیرند.

بی تردید آنچه مسلم است فرهنگ غلط رانندگی، استفاده از خودروهای فرسوده و بی کیفیت و جاده و زیرساخت های نامطلوب همگی دست به دست همه داده‌اند تا آمار تصادفات مرگبار را در استان کرمانشاه رقم بزنند. 

براساس نظر کارشناسان پلیس راه استان کرمانشاه بالای ۸۰ درصد تصادفات جاده‌ای عامل انسانی دارد و نمی‌توان همه چیز را به وضعیت راه‌ها نسبت داد.

براساس آخرین گزارش از پزشکی قانونی استان کرمانشاه آمار جان‌باختگان ناشی از تصادف جاده ای به نسبت سال گذشته با روند افزایشی رو برو بوده است. از ابتدای سال‌جاری تا کنون ۳۷۳ نفر کرمانشاهی طی حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. از این تعداد کشته ۲۲۹ مرد و ۷۴ زن بوده‌اند. 

این در حالی است که طبق گفته مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه، در ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۰۳ نفر در حوادث جاده‌ای کشته شده ‌اند.

همچنین از ابتدای سال‌جاری تا کنون ۶ هزار و ۱۶۹ نفر در تصادفات جاده‌ای مجروح شده‌اند که در مقایسه با سال پیش از آن، هزار و ۱۶۹ نفر افزایش را نشان می‌دهد.
از ابتدای سال تا کنون ۲ هزار و ۱۸۶ نفر زن و چهار هزار و ۶۷۰ نفر مرد طی این تصادفات مجروح شده‌اند.

«دکتر سلیم خانی » می افزاید: در تصادف جاده ای استان ۷۶ در تصادفات درون شهری و ۲۳۴ نفر در تصادفات برون شهری فوت شده‌اند. ۶ نفر نیز در راه‌های روستایی جان‌ داده اند.

وی اضافه می‌کند: طبق گزارشات اعلام شده بیشتر قربانیان از ناحیه سر و گردن آسیب دیدگی داشته‌اند و این امر نشان دهنده اهمیت و ضرورت استفاده از کمربند ایمنی هنگام رانندگی برای کاهش صدمات و فوت ناشی از تصادفات است.

خانی عدم رعایت نکات ایمنی و سرعت مطمئنه حین رانندگی را دلیل بالا بودن آمار قربانیان حوادث جاده‌ای عنوان می کند.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه نیز می‌گوید:
جاده، خودرو و راننده هر کدام در جای خود در تصادفات رانندگی نقش دارند اما در میان این سه گزینه سهم راننده از همه در حوادث جاده‌ای بیشتر است .

سرهنگ کیخسرو دستغیب در گفتگو با طلوع کرمانشاه ادامه می‌دهد: نزدیک به ۸۰ درصد سوانح جاده‌ای به دلیل خطای راننده در استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه رانندگان سهم اصلی در تصادفات دارند، تاکید می کند: نتیجه رفع نقاط حادثه‌خیز و افزایش ایمنی خودروها کاهش تلفات انسانی است.

دستغیب ادامه می دهد: اصلاح فرهنگ رانندگی بی تردید کاهش آمار بالای تصادفات جاده‌ای در استان را به دنبال خواهد داشت.

دستغیب بیان می کند: تخطی از سرعت مطمئنه در بویژه در مسیرهای بزرگراهی ، عامل بسیاری از تصادفات در استان است.

شدیدترین تصادفات نیز در جاده‌های دو طرفه با خط منقطع و سبقت آزاد صورت می گیرد.

وی رانندگی در شب و خستگی را نیز از عوامل مهم تصادفات رانندگی عنوان می کند و می افزاید: در جاده‌های دو طرفه نیز عجله و شتاب، همچنین سرعت غیر مجاز و تجاوز به چپ از عوامل اصلی حوادث جاده‌ای است.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه می‌گوید: بیشترین تصادفات رانندگی بین ساعت‌های ۱۶ تا ۲۴ شب حادث می‌شود.

وی با تاکید بر ارتقاء فرهنگ رانندگی در بین رانندگان، می افزاید: اصلاح فرهنگ رانندگی و سخت‌گیر بیشتر در اجرای قوانین رانندگی می تواند درصد بالایی از حوادث جاده‌ای را در استان کاهش دهد.

دستغیب تصریح می کند: بیشترین آمار تصادف در محورهای کرمانشاه – اسلام آباد غرب ، کرمانشاه – کامیاران، کرمانشاه- روانسر و اورامانات، کرمانشاه – صحنه و بیستون – سنقر رخ می‌دهد چراکه تردد در این مسیرها نیز به مراتب بیشتر است.

وی درباره جاده‌های پرتردد فرعی نیز با بیان اینکه در حال حاضر تمرکز روی راه‌های اصلی است، می افزاید: در جاده‌های فرعی چون سرفیروزآباد به عنوان یک جاده پرتردد فرعی نیز اقدامات ویژه‌ای در راستای ارتقاء ایمنی آن صورت گرفته است.

در همین مسیر سرفیروزآباد ، در سه راهی زنگی با اصلاح مشکلات این نقطه و ایمن سازی آن خوشبختانه دیگر شاهد تصادفات رانندگی در این نقطه نیستیم.

وی تاکید می کند: تلاش بر این است در کنار تعریض جاده‌های پرتردد استان، نقاط پر حادثه شناسایی شده جاده ‌های فرعی چون سرفیروزآباد اقدامات ارتقاء ایمنی صورت گیرد و در حال انجام نیز هست.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز در گفتگو با طلوع کرمانشاه می گوید: استان کرمانشاه ۸هزار و ۵۱ کلیومتر جاده دارد که از این میزان مسیر ۵۲۳ کلیومتر راه اصلی ،هزار و ۸۹۰ کیلومتر راه شریانی و ۴۱۷ کیلومتر بزرگراه است. همچنین ۵۱۷۵ راه روستایی در استان وجود دارد.

فریبرز کرمی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۰۲ نقطه حادثه خیز شناسنامه دار در استان وجود دارد، می افزاید:

۸۰ نقطه پرحادثه از ۱۰۲ نقطه حادثه خیز در محورهای استان رفع شده است.

وی ادامه می دهد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۴ نقطه در ۹ شهرستان استان کرمانشاه بصورت امانی حذف شده است. اسلام آباد ، پاوه، نوسود، جوانرود، دالاهو، هرسین و…از جمله این شهرستان هستند.

کرمی کمبود اعتبارات و وجود معارض را از جمله مشکلات موجود برای رفع نقاط حادثه‌خیز رانندگی در استان کرمانشاه عنوان می کند.

وی به افزایش ۲۵ درصدی میزان تردد در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه نیز اشاره می کند و می‌گوید: بزرگراه کربلا محور کرمانشاه – بیستون بیشترین تردد جاده‌ای را از ابتدای سال‌جاری تا کنون داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها