بیش از ۹۰ درصد تولید میگوی بوشهر، صادر می‌شود

تحول در دنیای آبزی‌پروری بوشهر

بوشهر در شرایطی به قطب پرورش میگو در کشور تبدیل شده که با تولید سالانه ۳۰هزار تن از این آبزی توانسته نیمی از میگوی مورد نیاز کشور را تامین کند.
بوشهر در شرایطی به قطب پرورش میگو در کشور تبدیل شده که با تولید سالانه ۳۰هزار تن از این آبزی توانسته نیمی از میگوی مورد نیاز کشور را تامین کند.
کد خبر: ۱۳۸۵۸۷۱
نویسنده سید احمد هاشمی اشکا - گروه ایران

تا همین چند سال پیش صید و صیادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های تأمین آبزیان محسوب می‌شد اما حالا و با اقدامات صورت گرفته، صید جای خود را به پرورش داده و به همین علت امسال میزان تولید میگو در بوشهر با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده و با رشد ۲۵درصدی رکورد جدید به ثبت رسید.

ضمن این‌که در سفر رئیس‌جمهور به بوشهر بود که طرح‌هایی در رابطه با توسعه پرورش میگو در استان به تصویب رسید و با اجرایی شدن آنها بوشهر نقش مهمی در توسعه تولید، اشتغال و درآمدزایی برای کشور ایفا خواهد کرد.

با وجوداین‌که استان بوشهر یکی از مهم‌ترین قطب‌های صید تولید وپرورش میگو در کشور به شمار می‌رود اما سال‌هاست بی‌توجهی به برخی نیازها و زیرساخت‌هایی که منجر به رونق صادرات این آبزی می‌شود، سبب شده تا درحال حاضرکسانی که دراین صنعت فعال هستند، نتوانند بهره لازم را از زحماتی که دراین رابطه می‌کشند، ببرند.

ازآنجا که یکی از برنامه‌های مهم سیاست اقتصاد مقاومتی اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی در مناطق مختلف کشور است، لذا این مهم سبب شده بوشهر که توانایی بالایی درزمینه پرورش میگو دارد، بتواند روی پروژه‌هایی این‌چنینی سرمایه گذاری کند وعلاوه برایجاد اشتغال به رونق اقتصادی منطقه وکشور نیز کمک کند.

حالا آنچه بوشهری‌ها کاشته‌اند، یکی‌یکی ثمر می‌دهد و این منطقه به‌عنوان قطب بزرگ آبزی‌پروری کشور به شمار می‌آید که در زمینه پرورش میگو و ماهی و دیگر آبزیان دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است.

بر همین اساس در سفر رئیس‌جمهور به این استان بود که طرح‌هایی در رابطه با توسعه پرورش میگو در استان به تصویب رسید.

مصوباتی که با اجرایی شدن آنها بوشهر نقش مهمی در توسعه تولید، اشتغال و درآمدزایی برای کشور ایفا خواهد کرد.

تامین نیمی از میگوی پرورشی کشور

در میان آبزیان جنوب، میگو یکی از ظرفیت‌های اقتصادی بسیار مهم است که توجه ویژه‌ای روی پرورش آن وجود دارد. کیفیت بالای میگوی این منطقه باعث شده بیش از ۹۰درصد تولیدات بوشهر در این حوزه به خارج کشور صادر ‌شود و ارزآوری بسیار خوبی به همراه داشته باشد.

بر همین اساس و به‌منظور توسعه زیرساخت‌های پرورش میگو در اراضی ساحلی این استان اقداماتی صورت گرفته و طرح‌های جدیدی نیز در دست مطالعه یا اجراست.

حالا و با تولید سالانه ۳۰هزار تن میگوی پرورشی، بوشهر به قطب تولید این محصول در کشور تبدیل شده و توانسته بیش از نیمی از میگوی پرورشی را به نام خود ثبت کند.

نکته حائز اهمیت این‌که دولت نیز نگاه ویژه‌ای به توسعه آبزی‌پروری در سواحل جنوب و به‌خصوص بوشهر دارد و در سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به این منطقه طرح‌هایی مصوب شد که اجرای آنها زمینه‌ساز توسعه اشتغال، درآمدزایی و ارزآوری خواهد بود.

تولید ۳۵هزار تن میگو

چند سالی است که به منظور توسعه و گسترش پرورش میگو در بوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته و شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم.

در همین رابطه مدیرکل شیلات استان بوشهر با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش تولید درست پیش می‌رود، به جام‌جم می‌گوید: «پیش‌بینی تولید میگو در سال جاری ۳۳هزار تن بود که تاکنون بیش از ۳۵هزار تن تولید شده است و این میزان نیز افزایش می‌یابد.»
​​​​​​​
علی بازدار، نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس‌ اعلام کرد: «طرح مطالعه و احداث راه آهن اینچه برون ــ گنبدکاووس ــ آزادشهر ــ شاهرود، یکی از مطالبات اصلی استان گلستان در قانون بودجه ۱۴۰۱ دارای ردیف اعتباری شد.»

غلامعلی کوهساری با بیان این‌که احداث راه آهن اینچه‌برون ــ شاهرود نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و تعدادی از فعالان اقتصادی برای همکاری در این طرح اظهار آمادگی کردند، تاکید کرد: «برای اولین بار ردیفی در قالب مطالعه و احداث راه‌آهن اینچه‌برون ــ گنبدکاووس ــ آزادشهر ــ شاهرود با هدف توسعه کریدور شمال به جنوب در قانون بودجه تعیین شد و قرار است اعتبار این طرح از محل فاینانس (مشارکت بخش خصوصی) تامین شود.»با این حال باید گفت اگر خط ریلی اینچه برون ــ گنبد ــ آزادشهر ــ شاهرود که چندسال قبل مورد تایید وزارت راه و شهرسازی و مدیران راه آهن جمهوری اسلامی قرار گرفته اجرا می‌شد، می‌توانست تاثیر بیشتری در توسعه‌ گلستان بگذارد و زمینه تقویت روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و در نهایت توسعه همه‌جانبه گلستان را فراهم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها