ناآرامی‌های سیاسی در پاکستان

ببینید | عمران‌ خان بازداشت شد

ترور ناکام نخست‌وزیر سابق پاکستان

چه کسی به عمران‌خان شلیک کرد؟

پس از برکناری عمران‌خان در یک کودتای ظاهرا پارلمانی و دموکراتیک، شاهد افزایش اقبال عمومی شهروندان پاکستانی نسبت به وی هستیم. پیروزی‌های مکرر حزب عمران‌خان در انتخابات‌های محلی از یک سو و تاکید وی بر مواجهه با دخالت‌های آمریکا در امور داخلی اسلام‌آباد از سوی دیگر، منجر به احساس خطر شدید مقامات امنیتی و سیاسی واشنگتن نسبت به وی و مواضعش شده است.
کد خبر: ۱۳۸۵۷۰۳
نویسنده محمد مهرعلی - گروه بین‌الملل
ترور ناکام اخیر عمران‌خان درست در شرایطی صورت گرفته که کاخ سفید و مهره‌های آن در پاکستان قدرت مهار تحرکات ضدآمریکایی عمران‌خان را به طور کامل از دست داده‌اند.

عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان روز پنجشنبه در حاشیه یک گردهمایی سیاسی هدف سوء قصد مسلحانه قرار گرفت. یکی از مشاوران نزدیک عمران‌خان ضمن تایید این خبر به فرانس‌پرس گفت که نخست‌وزیر پاکستان از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته، اما وضعیت باثباتی دارد. عمران‌خان در میان جمعیت حاضر در یک گرد‌هم‌آیی سیاسی در «گوجرانواله»، یکی از شهر‌های استان پنجاب واقع در شرق پاکستان هدف این حمله مسلحانه قرار گرفته است. رئوف حسن از مشاوران نزدیک عمران‌خان با تاکید مجدد بر پایدار بودن وضعیت سلامتی نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد که یکی از مهاجمان این سوءقصد کشته و نفر دوم توسط پلیس دستگیر شده است.

وحشت احزاب رقیب عمران‌خان

عمران‌خان که ماه آوریل گذشته در پی رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان از قدرت برکنار شد از روز جمعه گذشته بار دیگر دست به بسیج حامیان خود زد و دومین راهپیمایی بزرگ مخالفان را به سوی اسلام‌آباد به راه انداخت. این راهپیمایی بزرگ که از شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب استارت خورد با هدف اعمال فشار برای برپایی انتخابات زودهنگام پارلمانی و فراهم شدن زمینه بازگشت عمران خان سازماندهی شده است. احزاب پاکستانی طرفدار آمریکا که نقش پررنگی در برکناری عمران‌خان از قدرت ایفا کرده‌اند، به خوبی آگاهند که برگزاری انتخابات دوباره مترادف با شکست آن‌ها و پیروزی پررنگ عمران‌خان و حزب تحریک و انصاف خواهد بود. نخست‌وزیر پیشین و ۷۰ ساله پاکستان در راهپیمایی اخیر طرفدارانش بر لزوم استمرار مسیر ترسیم شده از سوی آن‌ها تاکید کرده است.

پرونده‌هایی که مبهم باقی می‌مانند

ترور مقامات سیاسی در پاکستان تبدیل به یک ماجرای عادی شده است! در طول دهه‌ها وسال‌های گذشته و اخیر بسیاری از مقامات ارشد پاکستانی سرنوشتی جز تبعید، ترور، مرگ مشکوک و حتی اعدام پیدا نکرده‌اند. اما نکته اصلی اینجاست که در پرونده ترور مقامات پاکستانی، بسیاری از سوالات و ابهامات سر به مهر باقی می‌ماند! بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر اسبق پاکستان، به عنوان نخستین زنی که هدایت پاکستان را در دست گرفته بود سال ۲۰۰۷ میلادی ترور شد و آمران قتل وی نیز هرگز شناسایی نشدند.

عمران‌خان، قهرمان سابق کریکت پاکستان که از محبوبیت بالایی در این کشور برخوردار است سال ۲۰۱۸ به‌عنوان نخست وزیر این کشور برگزیده شد. وی ماه آوریل در پی رای عدم اعتماد از سوی پارلمان استیضاح شد و قدرت پس از وی به دست یک دولت ائتلافی به ریاست شهباز شریف افتاد.

عمران‌خان که به رغم برکناری همچنان از حمایت گسترده مردمی برخوردار است در ماه‌های اخیر بار‌ها اعلام کرده بود که آماده جان باختن برای کشورش است؛ اطرافیانش بار‌ها از تهدید‌هایی علیه او خبر داده بودند. کمیسیون انتخابات پاکستان پیشتر عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور را در نوعی اتهام‌زنی مضحکانه به فروش هدایای رسمی دریافت شده در دوران نخست وزیری متهم و صلاحیت وی برای تصدی پست‌های دولتی را رد کرد!

عزم آمریکا برای ترور عمران‌خان

سوال اصلی اینجاست که چرا مقامات امنیتی و سیاسی آمریکا درصدد حذف عمران‌خان به هر قیمت ممکن از معادلات سیاسی و اجرایی اسلام‌آباد هستند؟ یکی از این موارد، مربوط به استقلال واقعی نخست‌وزیر سابق پاکستان و تلاش وی برای تثبیت این نگاه مستقل در سیاست داخلی و خارجی کشورش است. در دوران عمران‌خان، بسیاری از درخواست‌های دولت آمریکا با پاسخ قاطعانه و منفی وی مواجه شد.
 
همراه نشدن اسلام‌آباد با راهبرد محاصره استراتژیک ایران، روسیه و چین و حتی اعمال فشار علیه ایران، از جمله این موارد محسوب می‌شود. واشنگتن در دوره عمران‌خان بار‌ها تلاش کرده بود از ظرفیت اسلام‌آباد برای اعمال فشار بر تهران، پکن و مسکو استفاده کرده و ژئوپلتیک پاکستان را به عاملی برای بسط دامنه سلطه خود در شبه قاره هند و افغانستان مبدل سازد. مقامات آمریکایی در این خصوص قبلا معاملات زیادی با امثال پرویزمشرف، نواز شریف و. کرده بودند. نقش موساد نیز در برکناری عمران‌خان پررنگ بود چرا که سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی پس از تسلط طالبان بر افغانستان درصدد است تا ایستگاه‌های امنیتی را در مناطق قبایلی و مرزی پاکستان و حتی نقاط دیگر با هدف مدیریت و رصد تحولات افغانستان و انجام عملیات خرابکارانه در این کشور بحران زده ایجاد کند.
 
همراهی نکردن نخست وزیر پاکستان با این موارد منتج به تلاش آشکار واشنگتن، تل‌آویو و ریاض برای برکناری وی از قدرت شد. گرچه ماجرای ترور ناموفق عمران‌خان توسط تروریست‌های تکفیری صورت گرفته است، اما فراموش نکنیم که ریاض به عنوان مجری و کارفرمای اصلی این پروژه خونین، دستور ترورعمران‌خان را از چه مصادری دریافت کرده است! عمران‌خان در این مدت همواره از دولت جدید پاکستان تحت عنوان دولت وارداتی یاد کرده است، یعنی دولتی که از حمایت خارجی (حمایت آمریکا) برای استقرار در معادلات قدرت بهره برده و اصالت داخلی ندارد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها