طرح الگوی کشت روی کاغذ، کشاورزی را نجات می‌دهد اما عملیاتی نمی‌شود

خاک 10 سال بی‌تفاوتی، روی طرح «الگوی کشت»

سال۲۰۰۷ میلادی ماسوله در فهرست میراث تاریخی یونسکو ثبت شد. اما یک چیز اینجا درست نبود و آن هم موقتی بودن این اتفاق بود اما می‌توانست مسیر هرگونه تغییر و آسیب به این شهر تاریخی و زیبا را ببندد. از همان موقع ماسوله شاهد رفت و آمدهای زیادی از طرف کارشناسان بین‌المللی و ملی و استانی بود و در این رهگذر، گزارش‌های متعددی از این قطعه تاریخی به مراکز و سازمان‌ها و نهادهای داخلی و خارجی ارائه شد. اما اتفاق بزرگ همین یک هفته پیش افتاد.
کد خبر: ۱۳۸۲۲۰۱
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران
زمانی که «نعیمه احمد بن‌کاری» به عنوان نماینده یونسکو با گروه همراهش وارد ماسوله شد تا آخرین بررسی‌ها را انجام دهند و فرآیند نخستین مراحل ثبت جهانی ماسوله را به سرانجام برسانند. حالا آن‌ها قصد بازگشت دارند و از حرف‌های‌شان مشخص است اقدامات صورت گرفته در ماسوله نظرشان را جلب کرده و این شهر تاریخی تا جهانی شدن راهی ندارد. هفته گذشته وقتی اعلام شد نمایندگان یونسکو وارد ایران شده‌اند، چشم‌ها به سمت گیلان چرخید. جایی که قرار بود وضعیت شهر تاریخی ماسوله مورد بررسی قرار گرفته و گزارشی از این شهر برای ثبت و جهانی شدن ارائه شود.

حالا «نعیمه احمد بن‌کاری» نماینده عمانی یونسکو در دیدار با استاندار گیلان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ثبت جهانی ماسوله گفته که مسئولان برای تسریع در این کار اقدامات خوبی انجام داده‌اند. نماینده سازمان جهانی یونسکو با اشاره به حفظ بافت تاریخی ماسوله با وجود زندگی مدرن مردم این منطقه تصریح کرد: «برنامه‌های مسئولان در شهر تاریخی ماسوله برای جلوگیری از ورود خودرو‌ها و عبور و مرور گردشگران با وسایل نقلیه عمومی برای کاهش ترافیک و حفظ شرایط آب و هوایی بسیار مناسب است.» به گفته «نعیمه احمد بن‌کاری» احداث پارکینگ و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در مسیر توسعه پایدار و در راستای اهداف یونسکو است.

در آبان ۱۴۰۰ بود که ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین‌المللی معرفی شد. بعد از ۳ ماه یعنی در بهمن همان سال ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو) خبر مسرت بخشی بود با ورود به سال۱۴۰۱ این شهر به اتحادیه شهر‌های تاریخی جهان پیوست. وقتی نمایندگان یونسکو وارد ماسوله شدند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان این‌که آن‌ها برای بررسی و انجام فرآیند نخستین مراحل ثبت جهانی ماسوله به گیلان سفر کرده‌اند، گفته بود: «آن‌ها به مدت یک هفته در استان می‌مانند و امیدواریم برآیند این سفر مثبت و ثمره‌اش ثبت جهانی ماسوله باشد.» حالا که زمان حضور یونسکویی‌ها به پایان رسیده و آن‌ها مشغول آماده کردن گزارش خود برای ارائه به سازمان هستند، می‌شود از حرف‌هایشان برداشت خوبی کرد و افتخار جهانی شدن ماسوله را حس کرد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها