طرح
رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. مرحله اول طرح
رتبه بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد.مشمولان طرح
رتبه بندی معلمان شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاوره واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند. ملاکهای اصلی در
رتبه بندی معلمان چیست؟. آخرین خبر درخصوص طرح
رتبه بندی معلمان را در ادامه بخوانید.
به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، یوسف نوری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما با موضوع «آغاز سال تحصیلی جدید و تمهیدات وزارت آموزشوپرورش» توضیحاتی ارائه کرد.
وزیر آموزشوپرورش در پاسخ به اینکه اجرای طرح رتبهبندی معلمان در چه مرحلهای قرار دارد؟ عنوان کرد: دولت سهم ما از بودجه عمومی را به ۱۳.۱ درصد ارتقا داد درحالیکه سال گذشته ۹.۶ درصد بود هرچند نیاز ما بیش از اینهاست، اما اتفاق خوبی بود. البته کارهایی هم هست که هنوز انجام نشده است بهعنوانمثال پرداخت پاداش پایان خدمت به دلایل مختلف تأمین نقدینگی با تأخیر مواجه شده است، اما در حوزه معلمان چند اتفاق خوب افتاد. ۴۵۰۰ ارزیاب حرفهای برای رتبهبندی تربیت کردیم که تاکنون در آموزشوپرورش نداشتیم و ۱۷۰۰ رهیار تحول برای تحول بنیادین مدرسه تربیت شدند.
نوری افزود: ۹۵۰ هزار نیرو در مدرسه داریم و باید تحول را از مدرسه شروع کرد. بیمه تکمیلی معلمان هم ارتقا یافت. یک کار مهم که تأثیر جدی در ارتقای حرفهای معلمان دارد رتبهبندی بود که با موافقت دولت و مجلس شروع شد.
وی ضمن اعلام این خبر که تا کنون ۸۴۰ هزار نفر ورود اطلاعات و بارگذاری مدارک در سامانه را انجام دادهاند و وارد مرحله بعدی میشوند گفت: هنوز تعدادی ثبت اطلاعات نکردهاند، ولی آنها که ثبت کردهاند وارد مرحله بعدی میشوند. میخواستیم صدور احکام همزمان باشد، اما قرار شد از فردا گروهی که بارگذاری انجام دادهاند وارد مرحله بعدی شوند. احتمالاً تعدادی از احکام را در مهرماه بزنیم.
وزیر آموزشوپرورش افزود: اگر سرعت کار همکاران در بارگذاری مدارک بالا برود ما هم در ستاد سرعت کار را بالاتر میبریم. تعدادی معلمان طرح مهرآفرین را داریم که برای آنها شناسه صادر نشده بود و در حال پیگیری هستیم تا به خیل معلمان بپیوندند. جلساتی به همین منظور برگزار شده، ولی هنوز به راهکار مشخص نرسیدهاند، اما در تلاشیم به راهکار مشخصی برسیم که اینها هم همانند سایر معلمان مشمول رتبهبندی شوند.
نوری درباره وضعیت ساختوساز فضاهای آموزشی نیز گفت: ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار داریم. سال گذشته بودجهای از محل حساب ذخیره ارزی به ما دادند و ۱۰۰ میلیون یورو امسال به ما داده میشود. خیرین نیز کمکهایی دارند. در دور اول سفرهای استانی رئیسجمهور ۲۱ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرحهای نیمهتمام در نظر گرفته شد که اخیراً جلسهای با معاون اول رئیسجمهور داشتیم و مصوب شد از حساب ذخیره ارزی یا ارقام ریالی به ما بدهند یا ما به ازای آن از تهاتر نفت و سهام شرکتها این مبالغ به وزارتخانه داده شود که بخشی از نقصانها را جبران کنیم.
وی ادامه داد: حدود ۱۳ هزار مدرسه داشتیم که آبخوری و چشمه سرویس بهداشتی نداشتند که ۵۸۰۰ مورد آن ساخته و تحویل شد و تلاش داریم تکمیل شود. ۸۰۰۰ مدرسه کانکسی و سنگیِ خشکه چین داشتیم که با کمک ستاد اجرایی فرمان امام، ساخت و جایگزینی مدارس سنگی و کانکسی بالای ۲۰ دانش آموز شروع میشود که تا آخر امسال یا سال آینده به سرانجام میرسند.
وزیر آموزشوپرورش به تسهیل صدور مجوز اردوهای روزانه دانشآموزی اشاره کرد و گفت: ما سفرهای هدفمند علمی و آموزشی نداریم. بچهها خیلی جاها را نمیشناسند و فقط به مدرسه میروند و برمی گردند. امسال توسعه سفرهای مختلف علمی را دنبال میکنیم.
غیر دولتی هستند.
اصلاحات آییننامه رتبهبندی معلمان
هیأت وزیران در جلسه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور کشور و سازمان اداری استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر و به استناد ماده ۹ قانون نظام رتبهبندی معلمان مصوب ۱۴۰۰، آییننامه اجرایی قانون یاد شده را تصویب کرد.
اما مجلس اعلام کرد که این آییننامه اشکالاتی دارد و دولت، این ایرادها را برطرف کرد اما اصلاحات شامل چه مواردی است:
هیأت وزیران در جلسه نهم مرداد 1401 به پیشنهاد شماره 48645.73175 مورخ سوم مرداد 1401 معاونت حقوقی رئیسجمهور و به استناد اصل و یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
آییننامه اجرایی قانون نظام رتبهبندی معلمان موضوع تصویبنامه شماره 59426.ت59794ه مورخ 12 تیر 1401 به شرح زیر اصلاح میشود.
1- ماده(3) به شرح زیر اصلاح میشود:
ماده 3- مشمولان این آییننامه عبارتند از معلمان موضوع جزء(1)ماده (2) قانون، اشخاص موضوع تبصره ماده(4) قانون و عناوین معادل آنها در طرح طبقهبندی مشاغل معلمان.
2- تبصره (3) ماده (3) به شرح زیر اصلاح میشود:
تبصره 3- اشخاصی که هماکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانشآموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر عهده ندارند، از قبیل کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاههای اجرایی (با حفظ پست سازمانی یا بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی( به استثنای مدیران و معاونانی که معلم بوده و از آموزش و پرورش حقوق دریافت مینمایند) و افراد انتقالی به دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، مشمول این آییننامه نمیباشند.
3- متن زیر به عنوان تبصره(4) به ماده(3) اصلاح میشود:
تبصره 4- اجرای رتبهبندی منوط به تکمیل فرایند استخدام مطابق قوانین و مقررات خواهد بود.
4- در جدول شماره(3) ذیل تبصره(2) ماده(4)، در ستون مربوط به شایستگیهای حرفهای، امتیاز مربوط به آموزشیار معلم به رقم(120) و امتیاز مربوط به مربی معلم به رقم(130) اصلاح میشود.
5- در تبصره(4) ماده(4)، بعد از عبارت «قانونی هستند» عبارت «مراجع مزبور مکلفند ظرف مهلت بیست روز تقویمی پاسخ لازم را ارسال نمایند. در غیر این صورت هیأتهای ممیزه از طرق قانونی، مجاز به ارزیابی خواهند بود». الحاق و تبصره (5) ماده یادشده حذف میشود.
6- ماده (6) حذف و عنوان مواد بعدی به ترتیب اصلاح میشود.
7- در بند(1) ماده(9)،، عبارت «طرح طبقهبندی مشاغل معلمان و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی» به عبارت «آییننامه» اصلاح و در بند (3) ماده یاد شده، بعد از عبارت «اعضای هیأت ممیزه» عبارت «مشمول قانون» الحاق میشود.
8- در ماده(11)، عبارت «و در صورتی که منجر به محکومیت فرد شود، متخلف علاوه بر مجازات انتظامی، از دریافت فوقالعاده رتبهبندی در همان دوره ارزبابی محروم خواهد شد» حذف میشود.
9- در ماده(21) عبارت «مشاغل طرح طبقهبندی مشاغل معلمین» به عبارت «رسته آموزشی و فرهنگی( مشاغل طرح طبقهبندی مشاغل معلمین)» اصلاح میشود.
10- در ماده (24)، عبارت «و متخلف علاوه بر مجازات انتظامی، از دریافت فوقالعاده رتبهبندی تا دو دوره محروم خواهد شد» حذف میشود.