کارگزاران سیاسی منتخب در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ، مجریان و سیاستگذاران عمده دیپلماسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید ، با نگرش خاص برآمده از تداوم روحیه اسلامی انقلابی و
کد خبر: ۱۳۷۸۷۵
جهت نمایی خاص نهفته در روحیه دولت نهم ، در پی حصول منافع ملی در سطح کلان این مرز و بوم هستند.
در این خصوص و در پی تحصیل منافع ملی که تنها گوشه ای از نتایج دیپلماسی کشور در صحنه جهانی است ، نظرات متفاوتی در سالهای اخیر درباره سیاست خارجی دولت نهم برآمده است. متن ذیل در تلاش است توانمندی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی نهمین دولت نظام جمهوری اسلامی را در نکاتی چند یادآوری کند.

اصول عزت ، حکمت و مصلحت همواره جایگاهی ثابت و تغییرناپذیر در اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران داشته و دارند. اصل عزت تاکید موکدی است بر عزتمندی و والامنشی عقاید جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی و در بحران های پیش رو در منطقه و دیگر نقاط دنیا و ایران را به عنوان کشوری تاثیرگذار در تصمیمات گرفته شده مطرح می کند.
اصل حکمت در اتخاذ تصمیمات تاثیرگذار در منطقه ، در درجه اول تاکیدی بر آرامش درونی دستگاه دیپلماسی در داخل و سپس احساس مسوولیت در بحران های بین المللی را سرلوحه سیاست خارجی قرار می دهد و مصلحت اندیشی سیاستگذاران دیپلماسی کشور، آینده نگری توام با واقع بینی و در مواقع لزوم واقع گرایی را گوشزد می کند به هر حال ، اجرای سیاست های امروز نظام جمهوری اسلامی در صحنه بین الملل و در منطقه ، بازتعریف تازه ای از گستره تمدنی چندین هزار ساله ایران زمین و تفاخر به آن است.
از این رهگذر و با توجه به اصول قانون اساسی ، اجرای سیاست خارجی فعال و پویا در دولت نهم ، پررنگ تر از 2 دولت قبلی نمایان می شود؛ چرا که در دیپلماسی این دولت گردش توپ در زمین حریف از اصول بسیار قابل تامل محسوب شده که کمترین نتیجه آن در صورت دسترسی نیافتن به گل در دروازه حریف ، گل نزدن افراد خودی به دروازه خود است.
از آنجا که صحنه اجرای سیاست خارجی کشورها همواره صحنه بازیهای اینچنینی است ، برد و باخت در این بازیها برخلاف صحنه بازی که تنها برد در آن به بازیگران بازیها مربوط می شود، باخت در بازیهای سیاسی بین المللی ، به تجربه تلخ این شکست در مذاق ملتی منجر می شود که شاید هیچ گونه نقشی در بازیهای سیاسی نداشته اند. لذا بنابر تاکید براصل (حق گرفتنی است و نه دادنی) سیاستگذاران سیاست خارجی دولت نهم ، به عنوان مثال در مقوله مهمی چون فناوری صلح آمیز هسته ای ، التزام به احقاق حقوق حقه ملت ایران را وظیفه خود می دانند که دستیابی به چرخه سوخت هسته ای و تولیدات صنعتی از فرآوری اورانیوم ، نمونه ای از این اقتدار سیاسی محسوب می شود.
از سوی دیگر، اعمال این گونه دیپلماسی کشور باعث تغییر ادبیاتی شده که در سالهای اخیر از سوی ایالات متحده امریکا رایج شده است و ایران به جای دفاع از آرمان های متعالی نظام جمهوری اسلامی در مقام بالاتری در سطح بین الملل مطرح می گردد.
به هر تقدیر، با اتخاذ این سیاست می توان از راهبرد فرصت سازی در منطقه برای بهره مندی از آن استفاده کرده و امکان بیشتری را برای ارتقای قدرت چانه زنی بازیگران صحنه سیاست خارجی به همراه آورد.

ترویج عدالت ایرانی - اسلامی

از آنجا که غرب همواره طی سالیان متمادی ،ایران را در موضعی قرار داده که به جای طرح شکایت از عملکرد آنان در مجامع بین المللی در باب مسائلی چون تروریسم ، حقوق بشر، صلح خاورمیانه و سلاحهای کشتار جمعی ، همیشه در مقام متهم قرار داشته باشد، ترویج عدالت از نگاه ایران ، به عنوان مثال درباره مساله حقوق بشر با پیشنهاد تاریخی و کم نظیر رئیس جمهور مبنی بر برگزاری سلسله نشستهای علمی در سطح عالی میان متفکران اسلامی با متفکران اروپایی ، می تواند علاوه بر تاکید دوباره بر بنیادهای قوی فکری و اندیشه ای جهان اسلام بویژه ایران ،تبعیض نژادی موجود در غرب ، وجود زندان های مخفی ، تبعیض های مذهبی ، وجود شکنجه گاه های ابوغریب و گوانتانامو را زیر سوال ببرد و با بیداری نسبی ملتهای تحت ستم درباره حقوق خود، عدالت غایب و گمگشته را تا حدی به آنان بازگرداند.
مثال بارز و قابل تامل در این باب ظهور عناصر انقلابی و عقاید ضد امریکایی است که در پی گفتمان عدالت محور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای امریکای لاتین مشاهده می شود.

راهبرد فعالانه

رویکرد این راهبرد بیش از هر چیز معرف حضور فعال آن در دوره جدیدحیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران است: چرا که در دوره های گذشته نگاه دستگاه دیپلماسی به غرب آمیخته با نوعی واهمه آینده نگرانه بوده و حرکت بیش از حد دست به عصا در قبال غرب ، واکنش سیاست خارجی ایران در برابر کنشهای فرصت طلبانه غربیان بوده است.

تحصیل حقوق مسلم در همکاری های بین المللی


موازنه حق و تکلیف در سطوح خرد وکلان ، در سیاست های داخلی و خارجی ، عقد قراردادها، مناسبات بین المللی ، منطقه ای و... از اصول لاینفک موجود در روابط بین کشورها، سازمان ها و نهادهای بین المللی است. به گونه ای که رعایت رابطه میان حق موجود از طرفی و ادای تکالیف از سوی دیگر، به صورت عرف بین الملل از مشروعیت آن حکایت دارد. از این منظر، نگاه دیپلماسی هسته ای جمهوری اسلامی ایران به موازنه حق و تکلیف موجود میان آزاد گذاشتن بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران با توجه به اصل هر زمان ، هر کجا، رعایت همه جانبه مفاد معاهده NPT و همکاری بی شائبه با این نهاد بین المللی از سویی و در مقابل پایبندی مداوم آژانس در تعهدهای موجود به عنوان تکالیف خود در قبال جمهوری اسلامی ایران ، التزام به رعایت این اصل بین المللی را یادآوری می کند.
دیپلماسی صلح آمیز هسته ای ایران با توجه به این اصل ، ضمن یادآوری حقوق حقه کشورهای درحال توسعه برای دستیابی به آنها، متذکر این نکته می شود که حتی قدمی عقب نشینی از مواضع اصولی و مسلم ، در مظان اتهام قرار دادن خود ارزیابی خواهد شد. لذا دیپلماسی ایران بر تساوی حقوق تمامی ملتها، تابعیت از اراده ملی ، تداوم همکاری های بین المللی در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی و تاکید بر عقب نشینی نکردن از مسیر توسعه و پیشرفت و دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای استوار است

دیپلماسی ایران با طرح این راهبرد امیدهای تازه ای در رگهای خشک تشنه عدالت جاری ساخت و یادآور این نکته شد که جهان واقعی پس از هژمونی یک جانبه و سلطه گر، رو به سوی چند جانبه گرایی گذاشته است و با وجود حذف مرزهای جغرافیایی در عصر جهانی سازی ، این روند خود به خود درحال شکل گیری است و در آینده ای نزدیک به جای استفاده از واژه قدرت منطقه ای یا جهانی باید از واژگان قدرتهای منطقه ای یا جهانی استفاده کرد. سیاست فعالانه ایران ، با تاثیرات فرامنطقه ای خود باعث نوعی بیداری و خودباوری در کشورهای دیگر و از جمله کشورهای امریکای لاتین شد، و روح خفته حقیقت جو و عدالت طلب آنان را نیز به واکنش واداشته است .خودباوری نهفته در بی باکی فعالانه که از سوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به دنیا عرضه شد، از سوی دیگر باعث نوعی شک سیاسی در نحوه اتخاذ تصمیمات فرصت طلبان یکجانبه گر شد و تاکیدی قاطعانه بر این نکته بود که دوره تحمیل نظرات یکجانبه بر دیگر کشورها به سر آمده و زمان ادای تکلیف آنان در برابر حقوق دیگر کشورها است.

بیان مواضع نظام از موضع قدرت

به دست گرفتن سکان متزلزل دیپلماسی کشور در زمان تشدید دوباره تحریم های اقتصادی و در حالی که کشور در بحران مناقشات هسته ای به سر می برد، نیازمند نوعی تحرک دیپلماتیک در سیاست خارجی بود. به این منظور، راهبرد بنیادین دولت نهم در عرصه روابط خارجی ، وارد آوردن شک اساسی در ساختار سیاست خارجی کشور در دوره جدید به معنی نوعی تجدیدنظر بود.دلیل تجدیدنظر سیاست خارجی دولت نهم در عرصه روابط بین الملل ، ضعف و کندی دیپلماسی دولتهای قبلی در تامین منافع کشور بود، اتخاذ این راهبرد در حال حاضر باعث حصول نتایج مثبت و قابل توجهی شده است که می توان جهش دیپلماسی کشور از موضع انفعالی سالهای گذشته به موضع فعال و کارآمد را یکی از نتایج این راهبرد دانست.
در این راستا وحدت رویه و ثبات رای و همکاری کامل بین تصمیم گیران و سیاستگذاران کشور، نکته بسیار قابل تاملی محسوب می شود. از سوی دیگر وجود وحدت آرا و ثبات کافی در تصمیم گیری را می توان ناشی از حضور اندیشه های عالمانه و اطلاعات کافی و کارشناسانه در این زمینه به حساب آورد. بدون شک تصمیم گیری دیپلماسی دولت نهم با پشتوانه علمی و با وجود وحدت آرا و ثبات نظر، تاکید موکدی است بر مواضع محکم و اصولی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی ایران که این امر نیز می تواند در پیشبرد اهداف کشور در منطقه و جهان بین الملل بسیار موثر و مفید واقع شود، جدا از یادآوری این نکته که وجود ثبات تصمیم گیری بین مردان دیپلماسی دولت نهم ، طرح عقاید و آرا نظام جمهوری اسلامی ایران از موضع قدرت بوده که این نیز نشانگر حضور قاطعانه سیاست کشور در عرصه نظام بین الملل و در دوره جدید آن است.
یکی دیگر از دلایل موفقیت دیپلماسی دولت نهم را شیوه های بیان مواضع اصولی کشور، می توان قلمداد کرد که به عنوان مثال ، ایران برای شرکت در اجلاس شرم الشیخ با دعوت های رسمی رئیس جمهور ایالات متحده ، وزیر خارجه این کشور، وزیر خارجه مصر و همچنین دیگر سران کشورهای اروپایی و خاورمیانه مواجه بود. این مساله قطع به یقین تاکید جهانی بر حضور قدرتمندانه سیاست خارجی دولت نهم در مجامع بین المللی ، ورای حساسیت نقش ایران به منزله وزنه تعادلی منطقه محسوب می شود. رویکرد این راهبرد از سوی دیگر، باعث طرد تصورات غرب مبنی بر ضعف و ترس دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ، همان گونه که تا حدی در دولتهای قبلی وجود داشت ، گردید و این امر تاکیدی دوباره بر ویژگی نقش ایران در حل و فصل مناقشات موجود در خاورمیانه است.

شرق گرایی متعادل

از آنجا که توجه و اهمیت به کشورهای غربی همواره در دیپلماسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (دوره های گذشته) جایگاه ویژه ای داشته است ، توجه به تعادل روابط موجود میان کشورهای غربی و شرقی ، اهتمام ویژه ای است که در دوره جدید دیپلماسی جمهوری اسلامی ، به آن پرداخته شده است . توجه به کشورهای شرقی ، چین ، هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی که کشورهای نو صنعتی نام گرفته اند، به معنی استفاده از امکانات و گسترش روابط دوجانبه از لحاظ کمی و کیفی بین دو دولت است. به هر حال توازن ارتباطات بین المللی به قدر اهمیت طرفهای مقابل به لحاظ توانایی های متفاوت ، نگاه ویژه ای است که که در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ، برای تحصیل هر چه بهتر منافع ملی به آن پرداخته می شود. از طرفی نیز رویکرد این سیاست به معنی تجدیدنظر در نوع روابط موجود ایران با کشورهای غربی تلقی نمی شود.
ولی با وجود همه این قوتها باید بیش از گذشته به قدرت پیش بینی دستگاه دیپلماسی کشور افزوده شود، به آن دلیل که تغییرات سیاسی و رویکردهای کشورها در زمان حاضر آن قدرت سریع رخ می نماید که اگر دیپلماسی کشور نتواند بسرعت خود را برای تغییراتی ناگهانی و سریع آماده کند، دچار انفعال می شود و قدرت چانه زنی کشور کاهش می یابد.


شیخ لر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها