کانادا یکی از کشورهای پهناور جهان با صنعتی قوی و سطح زندگی بالاست. این کشور که تقریباً 10 برابر ایران وسعت دارد، تنها 37 میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است.
کد خبر: ۱۳۷۶۳۷۹

کانادا کشوری سردسیر محسوب می‌شود و طبیعتی بسیار زیبا و بکر دارد. اما یکی از نکاتی که باعث شده کانادا به کشوری پیشرفته تبدیل شود، سیستم آموزشی عالی آن است.

در واقع این کشور دارای یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در دنیاست و همین مساله باعث شده است که والدین در  سراسر جهان بخواهند فرزندشان را برای تحصیل، به مدارس کانادا بفرستند.

مدارس این کشور در مقایسه با مدارس آمریکا و انگلستان هم از کیفیت بهتری برخوردارند و به نسبت بالا بودن کیفیت، هزینه‌های کمتری را در پی دارند. ضمن اینکه شرایط تحصیل در مدارس کانادا برای تمام پایه‌ها بسیار ساده است، به عنوان مثال:

  • داشتن حداقل چهار سال سن
  • داشتن پشتوانه مالی برای تامین شهریه و هزینه‌های جاری زندگی دانش‌آموز در کانادا
  • همراه داشتن قیم، والدین یا انتخاب خانواده‌ای از طرح Home Stay
  • داشتن ویزای دانش‌ آموزی
  • برای تحصیل در مدارس این کشور نیازی به داشتن مدرک زبان نیست.
  • برای تحصیل در مدارس کانادا کافیست سطح متوسطی داشته باشید.

    مدارس کانادا

چالش‌ های تحصیل در سنین زیر 18 سال در مدارس کانادا

دوری از والدین همواره یکی از مهمترین چالش‌ های هر کودک و نوجوانی است. اگر این فاصله به اندازه فاصله دو قاره در دو طرف جهان باشد قطعاً این چالش بسیار بزرگتر خواهد بود. اما نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد اینست که فرد در سنین پایین، راحت‌ تر با محیط جدید انس می‌گیرد و دوستان جدیدی برای خود می یابد. علاوه بر این با استفاده از طرح گاردین یا قیم، که همراهی یک از خویشاوندان یا دوستان دانش‌آموز است، و همچنین طرح ویزای والدین، دانش‌آموز می‌تواند از حمایت عاطفی کافی در طی دوران تحصیل خویش بهره‌مند شود.

در ادامه این دو مورد را بررسی می کنیم. چالش مهم دیگر تفاوت فرهنگی است. البته می‌توانید در این باره هم نگرانی‌های بی‌مورد را کنار بگذارید. کانادا کشوری چند فرهنگی است و جمعیت مهاجران در آن بسیار زیاد است و در بسیاری از موارد هم که خود فرد مهاجر نباشد، والدینش مهاجر بوده‌اند. این باعث شده است که نژادها، ادیان و فرهنگ‌های مختلف در کانادا کنار یکدیگر قرار بگیرند و علاوه بر ایجاد حس صمیمت و نزدیکی بین ملت‌ها، جا افتادن بین مردم این کشور راحت‌ تر شود. پس تنها کافیست خودتان باشید و در مواردی که لازم است راجع به فرهنگ کانادا بدانید، بهترین راه سوال کردن است. مطمئن باشید با روی باز پاسخ می‌دهند.

و اما چالش آخر مسئله مالی است. هزینه تحصیل در مدارس کانادا برای کسانی که در ایران زندگی می‌کنند در بسیاری از موارد، بالا به حساب می آید. اما هنگامی که می‌خواهید در این مورد تصمیم بگیرید، کمی بیشتر تامل کنید. توجه داشته باشید که فرزند شما در صورت تحصیل در کانادا و راه یافتن به بازار کار، تنها طی سه الی چهار سال، می‌تواند تمام هزینه‌ها را جبران نماید.

چگونگی اقدام برای تحصیل در مدارس کانادا

دو مرحله مهم برای راه یافتن به مدارس کانادا، اگرچه ساده است اما باید با دقت طی شود؛ اولین مرحله دریافت پذیرش و دومین مرحله دریافت ویزای تحصیلی است .

ابتدا باید مدرسه‌ای را که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، انتخاب نمایید. با توجه به تفاوت ایالت‌های مختلف در قوانین، مخارج زندگی و حتی آب‌ و هوا، بهتر است ابتدا از اینکه چه ایالت و شهری را مد نظر دارید شروع کنید. پس از این مدارس را مورد بررسی قرار دهید و بنا بر نیازتان چند مورد را انتخاب کرده و با مسئولین آنجا مکاتبه انجام دهید و مدارک لازم را ارائه دهید. در صورت انجام درست روال کاری، پذیرش تحصیلی کانادا به آسانی محقق خواهد شد.

پس از دریافت پذیرش، تعیین وقت سفارت کار سختی نیست. توجه داشته باشید که مدارک خود را سر موعد مقرر به سفارت برسانید و از قبل درمورد حساسیت‌های افسر مربوطه آگاهی کسب کنید تا بدانید در مدارکتان باید چه مواردی را لحاظ نمایید.

مدارکی که باید برای دریافت ویزای کانادا ارائه شود زیاد نیست، اما دقت در ترجمه، مکاتبه و ارائه صحیح آنها، اهمیت به سزایی در پذیرش شما دارد. بنابراین باید از مراجع ذی ‌صلاح و کانال‌های معتبر اقدام نمایید. این مدارک باید به درستی ترجمه شوند و در صورت لزوم مهر وزرات خارجه و دادگستری داشته باشند. همچنین گاهی مهر سازمان خاصی در کانادا نیز مورد نیاز است. مهم ترین مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

  • مدارک هویتی مانند پاسپورت
  • مدرک تحصیلی
  • انگیزه‌نامه
  • رزومه شخصی
  • نامه تمکن مالی


    مدارس کانادا

همچنین درباره حواله دلار کانادا بخوانید.

مدارج و پایه ‌های تحصیلی در مدارس کانادا

کانادا به صورت فدرال اداره می‌شود و جزئیات سیستم آموزشی در هر ایالت متفاوت است. برای مثال در ایالت‌های کبک، بریتیش کلمبیا و آلبرتا تحصیلات اجباری برای بچه‌ها از 6 تا 16 سالگی، در ایالت اینتاریو از 6 تا 18 سالگی، در ایالت ساسکاچوان از 7 تا 16 سالگی، در ایالت مانیتوبا از 7 تا 18 سالگی و در پرنس ادوارد آیلند از 5 تا 16 سالگی است.

همچنین در برخی ایالات دانش‌آموزان 180 روز از سال را به تحصیل اختصاص می‌دهند و در برخی دیگر 190 روز را. اما مثلاً شروع و پایان سال تحصیلی تقریباً در همه‌جا یکسان است؛ از سپتامبر تا ژوئن. همچنین هر سال تحصیلی دو ترم دارد که در ابتدای هر یک ثبت ‌نام انجام می‌شود.

ابتدای سپتامبر (شهریور-مهر) و ابتدای ژانویه (دی-بهمن). گفتنی است که دانش‌آموزان تنها 5 روز در هفته به تحصیل می ‌پردازند. ساعات تحصیل نیز از 8.30 صبح تا 14.30 بعدازظهر است که باتوجه به کلاس‌ های اضافه و قوانین ایالات مختلف، می‌تواند بیشتر هم باشد.

بچه‌ها معمولاً از 4 سالگی به مهدکودک های کانادایی می‌روند و بعد در سن 5 یا 6 سالگی، بسته به ایالتی که هستید، وارد مدرسه ابتدایی یا Elementary School  که در اصطلاح کانادایی Junior Secondary  می‌شوند و تا 13 سالگی این دوره 8 ساله را می‌گذرانند. البته این دوره خود به یک دوره 6 ساله ابتدایی و 3 ساله راهنمایی تقسیم می‌شود.

سپس کلاس‌های نهم تا دوازدهم را در دبیرستان یا  High Schoolکه در اصطلاح کانادایی Senior Secondary می‌گذرانند. البته چنانچه پیش از این اشاره کردیم، تفاوت‌های جزئی در سن ورود به مدرسه و تعداد پایه‌هایی که دانش‌آموز باید بگذراند وجود دارد. مثلاً در بعضی مدارس ابتدایی، تحصیل تا پایه هفتم ادامه دارد و برخی تا پایه هشتم. این دوره 12 ساله را اصطلاحاً K-12 می‌نامند. چیزی که بین تمام ایالت‌ها مشترک است، پایه‌ها نهم تا دوازدهم به عنوان دبیرستان است. نهایتاً فارغ‌التحصیلان دبیرستان وارد کالج شده و سپس برای تحصیلات عالیه در یکی از دانشگاه‌های کانادا آماده می‌شوند.

تحصیل در کانادا آرزوی افراد زیادی در سراسر جهان است. در صورتی که می خواهید فرزندانتان تحصیل در کانادا را تجربه کنند، زمان را از دست ندهید و همین حالا با مشاوران ما در تیم تراست تماس بگیرید و از نظرات آنها در راستای آسان تر شدن مسیر مهاجرت به کانادا، بهره ببرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها