رسانههای نوین تصویری در تغییر سبکزندگی مردم نقش بهسزایی داشته و رسانهها بهعنوان یکی از نهادهای اجتماعی عهدهدار انتقال میراث فرهنگی و اجتماعی هستند. با توجه به جایگاه رسانه در بین خانوادههای ایرانی و هدف رسانه که ارتقا و آگاهسازی و فرهنگسازی در بین مردم است، بهصورت یک عامل موثر در دگرگونی نگرشها و رفتارهای نسل جدید عمل میکند.
امروزه آمار بهخوبی بیانگر این موضوع است که رسانههای گوناگون اعم از دیداری و شنیداری و مکتوبات اعم از روزنامهها، مجلات، نشریات، شبکههای اجتماعی، سایتها، وبلاگها و فضای مجازی علاوهبر تغییر بسیاری از آدابورسوم و سنن گذشته، توانستهاند الگوی جدیدی برای زندگی بشر امروزی ارائه دهند و روشهای مختلف زندگی در اقصینقاط دنیا را مخابره کنند. چه بخواهیم و چه نخواهیم رسانهها در دوران کنونی بخشی جداییناپذیر از زندگی مردم شدهاند و مردم روزانه از بخشهای گوناگون آن استفاده میکنند. نسل جدید جامعه از ابتدای حیاتش با رسانهها بزرگ میشود در دنیای اطلاعاتی و ارتباطی امروز این نسل بخش عظیم فرهنگ، ارزشها و هنجارهای جامعه خود و دیگر جوامع را از رسانهها دریافت میکند. رسانهها اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین میکنند. سبک زندگی انعکاسی از تجربیات زندگی، موفقیتها، ارزشها، نگرشها و انتظارات فرد است. یکی از نظریههای مهمی که در زمینه تاثیر وسایل ارتباطجمعی برسبک زندگی مردم مطرح شده، نظریه (کاشت) گربنر است. او به تاثیر تماشای تلویزیون بر رفتار تماشاگران تاکید کرده و تاثیر آن را در درازمدت در زندگی افراد تعریف کرده است. این موضوع وظیفه برنامهسازان را سنگین میکند و باید بدانند خوراکی که به مخاطب میدهند باید چگونه باشد، زیرا از بین رسانهها، تلویزیون فراگیرترین و متداولترین رسانهای است که میتواند مفاهیم مورد نظر خود را از ذهن مخاطبان کشت کند و شخص میکوشد با مهار این معانی آنها را به معنایی کاملتر تبدیل کند. رسانهها به فرآیند معنایابی در هویت سازی کمک میکنند. مردم از طریق رسانهها، خود و دیگران را میشناسند و رفتارهای مطلوب و نامطلوب را الگو میگیرند. در این میان رسانه نقش معلم و الگو را دارد.