تخته چندلایه یک محصول چوبی مهندسی شده که از چسباندن چندین لایه چوب برش داده شده ساخته می شود.
کد خبر: ۱۳۷۵۷۸۰

مقایسه تخته سه لا با الوار چوبی | کدام یک بهتر است

در حالی که تهیه الوار چوبی به این صورت نیست. الوار چوبی بخصوص تخته چند لایه کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف به ویژه قالب بندی ساختمان دارند.

در ادامه مقاله بصورت کامل به تفاوت های این دو نوع چوب پرداخته ایم.

تفاوت های تخته سه لایه در مقایسه با چوب جامد

1.      انقباض و انبساط

هنگامی که صحبت از سازه های چوبی بزرگ و چندین ساله می شود، انقباض و انبساط می تواند بر یکپارچگی سازه تأثیر منفی بگذارد و باعث باز شدن اتصالات شود. به همین دلیل، یکی از مسائلی که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد، این است که چه نوع چوبی برای ساخت استفاده کنیم.

از این رو، در مناطقی که رطوبت و تغییرات دمایی زیاد است الوار چوبی مناسب نبوده، زیرا در مرور زمان باعث تغییر شکل و پیج خوردگی می شود. در صورتی که تخته سه لایه فاقد این مشکل بوده و در برابر همه نوع شرایط آب و هوایی سازگار است. دلیل مقاومت این محصول این است که هنگام ساخت تخته سه لایه از چسب های مخصوصی استفاده می شود که از این امر جلوگیری می کند، به همین دلیل هنگام انقباض و انبساط مشکلی به وجود نمی آید.

این نکته را در نظر داشته باشید که، تخته سه لا زمانی نتیجه مطلوب می دهد که از کیفیت خوبی برخوردار باشد. ما به شما تخته سه لایه های مدحت وود را معرفی می کنیم. برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول به سایت این مجموعه به نشانی https://medhatwood.com مراجعه نمایید.

2.      مقاومت در برابر رطوبت

الوار چوبی در صورت استفاده مناسب می تواند در برابر رطوبت بسیار مقاوم باشد، به همین دلیل است که اغلب در طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی در فضای باز استفاده می شود. اما ناگفته نماند، اگر الوار چوبی به درستی پرداخت نشده باشد، قرار گرفتن در معرض رطوبت می تواند باعث تاب برداشتن، خم شدن یا ترک خوردن آن شود. به همین دلیل، رطوبت موضوع بسیار مهمی است که باید هنگام ساخت هر وسیله چوبی آن را در نظر گرفت.

از سوی دیگر، تخته سه لایه به دلیل رطوبت خم یا جمع نمی شود، اما اگر چسب استفاده شده از کیفیت بالایی برخودار نباشد، یا از نظر مقاومت در برابر رطوبت درجه بندی نشده باشد، لایه ها به مرور زمان از هم باز می شود. انواع مختلفی از تخته سه لا وجود دارد که برخی از آنها برای حداکثر مقاومت در برابر نم و رطوبت ساخته شده اند.

3.      اره و کارایی          

مقایسه تخته سه لا با الوار چوبی | کدام یک بهتر است

یکی دیگر از تفاوت های اصلی این دو محصول نوع اره و سنباده کاری آن است. الوار چوبی  و تخته سه لایه را تقریباً می توان با هر وسیله ای به تیکه های کوچک تر تقسیم کرد. اما نکته قابل توجه در این است که برای برش دقیق  تخته چند لایه و لب پر نشدن آن باید با تیغه ام دی اف بر این کار انجام شود.

4.      استحکام

اگر تنها به دنبال استحکام چوب هستید یا اگر از این محصول برای کفپوش یا حتی برای قفسه های بزرگ که نیاز به تحمل وزن زیادی دارند استفاده می کنید، الوار چوبی بهترین گزینه است. در مقابل هم تخته سه لایه به دلیل قرار گرفتن نوع چوب بر روی هم قدرت و استحکام بالایی دارد.

5.      کاربردها و تطبیق پذیری

بسته به نوع پروژه و کاربرد آن شما باید نوع چوب خود را انتخاب کنید به عنوان مثال برای قالب بندی ساختمان می توانید از تخته سه لایی نیز استفاده کنید. اگر به چوبی نیاز دارید که سبک، مسطح و قابل خم شدن باشد، تخته سه لایی انتخاب خوبی است، در حالی که الوار چوبی

 بسیار قوی بوده و از لحاظ اره کاری و سنباده زدن بسیار آسان است.

6.      انعطاف پذیری  

مقایسه تخته سه لا با الوار چوبی | کدام یک بهتر است

چیزی که تخته سه لا را در مقایسه با الوار چوبی متمایز کرده است، انعطاف پذیری آن می باشد. تخته سه لایه به نسبت نازکی که دارد، نسبتاً قوی بوده و به راحتی خم شود. به همین دلیل است که این محصول برای ساخت سطوح منحنی استفاده می شود. در حالی که چوب واقعی به نسبت تخته سه لایه خم نمی شود و تنها در صورت مهارت و تخصص زیاد می توان این کار را انجام داد.

7.       وزن

همانطور که مطلع هستید؛ این دو محصول وزن ثابت و یکسانی ندارند؛ اما نکته جالب توجه این است که بسته به نوع تخته سه لایه و الوار چوبی، یکی از دیگری می تواند سنگین تر یا سبک تر باشد.

8.      نگهداری

برخی از الوار چوبی دارای پوسیدگی طبیعی بوده و در برابر آب مقاومت کمتری دارند. درصورتی که تخته سه لایه با کیفیت نیاز به نگهداری کمتری دارد. به صورت کلی هر محصول چوبی نیاز به نگهداری منظم دارد.

کدام یک از این دو برای مبلمان و سایر مصارف مناسب تر است؟

مقایسه تخته سه لا با الوار چوبی | کدام یک بهتر است

پاسخ به این سوال به خود شخص شما بستگی دارد، زیرا انتخاب این دو محصول بسته به نوع پروژه و بودجه شما می تواند متفاوت باشد و حتی شما می توانید از تخته سه لایی روسی دست دوم یا تخته هایی که از قیمت پایین تری برخودار هستند هم استفاده کنید.

در ادامه به چند نکته کلی در مورد اینکه کدام یک از این دو محصول برای شما بهتر است پرداخته ایم:

  • برای ساخت و ساز های بزرگ از نظر هزینه، تخته سه لایه مناسب است.
  • برای ساخت اجسام منحنی تخته سه لا مناسب بوده؛ زیرا انعطاف پذیری بالایی دارد.
  • اگر به ورقه های نازک و مسطح از چوب نیاز دارید، تخته های سه لایه گزینه بهتری هستند.
  • الوا چوبی باید برای قاب بندی استفاده شود، مانند قاب سوله، در حالی که تخته سه لایه برای پانل های دیوار بکار برده می شود.

با توجه به موارد گفته شده بهتر است قبل از خرید تخته سه لایه اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید. به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای خرید تخته چند لایه و عوامل موثر بر قیمت آن را مطالعه نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها