ترور ناکام نخست‌وزیر سابق پاکستان

چه کسی به عمران‌خان شلیک کرد؟

گزارش «جام‌جم» از پیام‌های پیروزی حزب عمران‌خان در انتخابات میان‌دوره‌ای پنجاب

مرگ رویای آمریکایی در پاکستان

گرچه در فروردین‌ماه پس از فشار‌های مداوم آمریکا و در اقدامی شبه‌کودتا، عمران‌خان از نخست‌وزیری پاکستان برکنار شد، اما روند سیاسی این کشور حاکی از آن است که برنامه‌های آمریکایی آنطور که باید و شاید پیش نمی‌رود و فشار‌های خارجی نمی‌تواند با خواسته مردم مقابله کند.
کد خبر: ۱۳۷۳۶۴۱
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

به گزارش جام جم آنلاین، در جدیدترین اتفاق در پاکستان در انتخابات میاندوره‌ای برای تعیین بیست کرسی پارلمان ایالت پنجاب به عنوان پرجمعیت‌ترین استان این کشور، حزب تحریک انصاف به رهبری عمران‌خان پیروزی خیره‌کننده‌ای کسب کرد که این نتیجه دولت شهباز شریف، نخست وزیر حکومت ائتلافی پاکستان را با یک شوک غیرقابل پیش‌بینی مواجه کرد. این جدیدترین چالش دولت جدید پاکستان است که با حمایت‌های آمریکا و عربستان سعودی روی کار آمده است.

اواخر فروردین و پس از هفته‌ها کشمکش سیاسی در پاکستان و جدال میان حزب حاکم و اپوزیسیون در پارلمان بر سر سرنوشت دولت این کشور، نمایندگان مخالف در مجلس پاکستان طرح عدم اعتماد علیه عمران‌خان را تصویب کردند. نمایندگان جبهه مشترک اپوزیسیون پاکستان متشکل از مسلم لیگ نواز، حزب مردم، جمعیت علمای اسلام، حزب عوامی بلوچستان، حزب جمهوری وطن و حزب ملی عوام در روند رأی موافق به عدم اعتماد علیه نخست وزیر پاکستان شرکت کردند و رای به برکناری عمران‌خان دادند.

گرچه در جریان برکناری عمران‌خان از قدرت، ارتش و نهاد‌های امنیتی نقش رسمی و مستقیمی ایفا نکردند، اما با توجه به ماهیت واقعی تحولاتی که به برکناری نخست‌وزیر پیشین پاکستان منجر شد کمتر تحلیلگر سیاسی بود که این رویداد را یک رویداد سالم سیاسی تلقی کند چرا که مداخله خارجی، همراهی پشت پرده برخی اعضای ارشد نهاد‌های نظامی و امنیتی پاکستان و در نهایت حمایت اپوزیسیون از طرح سقوط دولت مخالف آمریکا در پاکستان جملگی نشان می‌داد ماجرای برکناری عمران خان، ظاهری دموکراتیک و ماهیتی کودتاگونه داشته است.

دلایل مخالفت آمریکا با عمران‌خان

مخالفت آمریکا با عمران‌خان هم دلایل زیادی داشت که مهم‌ترین آنها، همراه نشدن اسلام آباد با راهبرد محاصره استراتژیک ایران، روسیه و چین بود. واشنگتن در دوره عمران‌خان بار‌ها تلاش کرده بود از ظرفیت اسلام آباد برای اعمال فشار بر تهران، پکن و مسکو استفاده کند. نقش موساد نیز در برکناری عمران‌خان پررنگ بود چرا که سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی پس از تسلط طالبان بر افغانستان درصدد است تا ایستگاه‌های امنیتی را در مناطق قبایلی و مرزی پاکستان و حتی نقاط دیگر با هدف مدیریت و رصد تحولات افغانستان و انجام عملیات خرابکارانه در این کشور بحران زده ایجاد کند. همراهی نکردن نخست وزیر پاکستان با این موارد منتج به تلاش آشکار آمریکا و رژیم صهیونیستی در برکناری وی از قدرت شد.

به دلیل همین دخالت‌های خارجی در برکناری عمران‌خان بود که از همان فردای برکناری او، طرفداران خشمگینش به خیابان‌ها ریختند و تظاهرات اعتراضی برگزار کردند و بحران سیاسی در اسلام آباد کلید خورد که همچنان ادامه دارد. عمران‌خان در این مدت همواره از دولت جدید پاکستان تحت عنوان دولت وارداتی یاد کرده است، یعنی دولتی که از حمایت خارجی (حمایت آمریکا) برای استقرار در معادلات قدرت بهره برده و اصالت داخلی ندارد.

چشم‌انداز روشن

پنجاب، پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان، مدت‌ها سنگر حمایت از حزب مسلم‌لیگ نواز بوده است و نتیجه اخیر و شکست این حزب در انتخابات از نظر کارشناسان، پیش‌درآمدی است برای آنچه در انتخابات عمومی اکتبر۲۰۲۳ رخ خواهد داد. هرچند طی ماه‌های اخیر عمران‌خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان همواره خواستار انحلال پارلمان ملی و اعلام تاریخ نهایی برای برگزاری انتخابات زودهنگام بوده و این موضوع را تنها شرط عقب نشینی از مخالفت با دولت شهباز شریف و پایان بن بست سیاسی در کشور اعلام کرده است. بر همین اساس ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند با توجه به اختلاف‌های جدی عمران‌خان با دولت فعلی این کشور و سرزنش‌های مکرر نخست وزیر برکنار شده علیه تشکیلات قدرتمند نظامی پاکستان، پیش بینی می‌شود عمران‌خان پس از تشکیل دولت در ایالت پنجاب در مرحله بعدی تصمیم به انحلال پارلمان و استعفای دولت ایالتی خواهد گرفت و با این ترفند دولت مرکزی (فدرال) را مجبور به برگزاری انتخابات عمومی در پاکستان خواهد کرد. هر اتفاقی در روز‌های آینده بیفتد قطعا چندان مطلوب غربی‌ها و رژیم صهیونیستی نخواهد بود و تحولات پاکستان نشان می‌دهد رویا‌هایی که کاخ سفید با سقوط دولت عمران‌خان برای خود بافته بود در حال متلاشی شدن است.

انتخابات پر معنا

حامیان عمران‌خان از زمان برکناری او در تجمعات اعتراضی که داشته‌اند همواره بر این تاکید کرده‌اند که در صورت اجرای انتخابات آزاد و شفاف، عمران‌خان بار دیگر با آرای ملت به قدرت بازمی‌گردد.
نتایج اخیر انتخابات میاندوره‌ای در ایالت پنجاب که پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان است موید همین مساله است. انتخابات میاندوره‌ای برای تعیین تکلیف ۲۰ کرسی پارلمان ایالت پنجاب روز گذشته در شهر‌های مختلف این استان پرجمعیت پاکستان از جمله لاهور مرکز ایالت برگزار شد.

براساس نتایج رسمی کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزد‌های انتخاباتی حزب تحریک انصاف موفق به کسب ۱۵ کرسی و حزب مسلم لیگ نواز به عنوان حزب سرسخت عمران‌خان تنها ۴کرسی از آن خود کرد درحالی که یک نامزد مستقل نیز موفق به کسب کرسی پارلمان ایالتی شد.

انتخابات میان دوره‌ای ایالت پنجاب از این جهت برای دولت پاکستان و حزب مخالف آن یعنی حزب یک نخست وزیر برکنار شده از حساسیت بالایی برخوردار بود که هر کدام از حزبی که پیشتاز انتخابات باشد قادر به تشکیل دولت مستقل در استان پنجاب خواهد بود، لذا با توجه به برتری حزب عمران‌خان این موضوع پایه‌های دولت ائتلافی پاکستان به رهبری حزب مسلم لیگ نواز را به لرزه درآورده است.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها