گفت‌وگو با حجت‌الاسلام هادی شیرازی، مدیر انتشارات خط مقدم که تمام تلاشش را معطوف روایت دفاع از حرم کرده است

«سرباز» مهم‌ترین کتاب تاریخ ادبیات مقاومت است

حجت‌الاسلام هادی شیرازی ساکن قم است و کارهای انتشارات خط مقدم را در ساختمان این مجموعه که خانه پدری اوست، رتق و فتق می‌کند. او سال‌هاست هر سه‌شنبه به تهران می‌آید تا با نویسندگان و پژوهشگران حوزه انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت اسلامی در پایتخت تعامل سازنده داشته باشد و پیگیری‌های کاری‌اش را به سامان برساند. دفتر خط مقدم در تهران، آپارتمان کوچکی، انتهای بن‌بست در یکی از خیابان‌های مرکزی شهر است. صبح یکی از همین سه‌شنبه‌ها، قبل از این که اولین گروه از نویسندگان برای برگزاری جلسه به آنجا برسند، گفت‌وگوی ما با مدیر انتشارات خط مقدم در حالی برگزار شد که سفره‌ را روی زمین پهن کردیم تا هیچ چیزی مانع خوردن صبحانه‌مان نشود...
کد خبر: ۱۳۷۳۵۲۲

 رقیب انتشارات خط مقدم در حوزه ادبیات پایداری کدام مجموعه است؟
کلا احساس رقابت ندارم؛ اصلا هم نیازی برای این کار نمی‌بینم. خیلی جاها حرف‌هایی زده‌ام و مبنا بر این بوده که قوت کار خودمان را به رخ بکشم اما خیلی وقت‌ها هم سکوت کرده‌ام. مبنای من این بوده که با مجموعه‌های این حوزه،‌ همکاری داشته باشم. 
اتفاقا انتقاد من این است که در این حوزه، جبهه‌ای کار نمی‌کنیم. وقتی حضرت آقا فرمودند آتش به اختیار عمل کنید، از یک منظر این است که نیروهای حزب‌اللهی نتوانسته‌اند زیر یک علم بروند و هرکدام، علم‌شان را به طور مجزا بالا برده‌اند.
الان در حوزه شما که تمرکزتان روی بحث مقاومت اسلامی است، چه مجموعه‌هایی فعال‌اند؟
مشخصا نشر شهید کاظمی و حوزه هنری فعالیت‌هایی داشته‌اند. نشر ستاره‌ها و نشر راه‌یار هم کتاب‌های خوبی دارند اما هیچ‌کدام‌شان تمرکز اصلی‌شان بر مبحث مقاومت اسلامی نیست؛ در حالی که ما در خط مقدم، فقط پیگیر همین پرونده هستیم.
 معنای شما در خط مقدم از «مقاومت» چیست؟
مقاومت به معنای عامش در خط مقدم مبناست؛ یعنی هم انقلاب اسلامی، هم دفاع مقدس و هم جبهه مقاومت.
 اگر اینقدر دایره را باز کنیم که مثلا انتشارات راه‌یار هم در این دایره قرار می‌گیرد...
آنها بعضا موضوعات اجتماعی را هم مدنظر دارند و در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان هم کار می‌کنند. مثلا در روایت پیشرفت، دفتری جدی دارند. شهید کاظمی هم در موضوعات مذهبی، سرفصل مفصلی دارد. به نظرم فقط نشر ستاره‌ها در همین حوزه باقیمانده و ما که اولویت دیگری جز مقاومت نداریم. 
 البته انتشارات روایت فتح هم همین‌طور است... مکتب حاج‌قاسم هم که هنوز انتشارات جا افتاده‌ای ندارد...
موضوع آنها فقط شخصیت حاج‌قاسم است و حضور جدی در حوزه ادبیات دفاع مقدس یا جبهه مقاومت ندارند.
قول یک کتاب بسیار خوب در مورد حاج‌قاسم با نام «سرباز» را داده بودید. چه خبر از این کتاب؟ 
این کتاب در مرحله اخذ مجوز از مکتب حاج‌قاسم است. فکر می‌کنم ان‌شاءا... نیمه اول امسال به چاپ برسد.
اگر چاپ شود، ممکن است از بقیه کتاب‌های‌تان در این موضوع جلو بزند؟
در نگاه من، این کتاب، مهم‌ترین کتاب تاریخ ادبیات مقاومت در ایران است. یکی از علل آن، موضوعش است. چون شخصیت حاج‌قاسم در برابر سایر شهدا، بی‌نظیر است. دومین علت،‌ حرف‌های ناگفته‌ و مغفولی است که درباره جبهه مقاومت از بوسنی و عراق گرفته تا لبنان و افغانستان در این کتاب دیده می‌شود.
 یعنی با حرف‌هایی روبه‌رو هستیم که مثلا از طبقه‌بندی خارج شده اما یادمان رفته آنها را روایت کنیم...
 اساسا حرف‌های زیادی هست که همین وضعیت را دارد. مثلا درباره بوسنی، هیچ روایت ایرانی به صورت جدی وجود ندارد اما در کتاب سرباز، حرف‌های جدی‌ای گفته شده. از منظر ادبیات هم این کتاب، قوی‌تر و قابل‌توجه‌تر است.
اوایل کار خط مقدم، رقم‌های نسبتا بالایی برای خرید آثار، ‌پرداخت می‌کردید. واقعا رقم‌ها بالا بود یا تصورهای اشتباهی شکل گرفته بود؟
ما با نویسنده‌ای مواجه‌ایم که کارها را اجرا می‌کند. نویسنده اساسا یک انسان نخبه است و اگر بخواهیم این نخبه را در نشر نگه ‌داریم، لازمه‌اش تعامل سالم و خوب است، نه پرداخت پول زیاد. وقتی ما داریم با تعداد قابل‌توجهی از چهره‌های این حوزه کار می‌کنیم به معنای پرداخت‌های بالا نیست، بلکه حاصل تعامل سالم با این بزرگواران است. چیزی که در خط مقدم تعبیر می‌شود به پول زیاد، قطعا نبوده و نیست. چیزی که بوده این است که ما تولیدکننده هستیم و بین نویسنده، راوی و سوژه ارتباط برقرار می‌کنیم. 
تا انتهای کار، نویسنده تمرکزش را روی این کار می‌گذارد و چیزی که ما پرداخت می‌کنیم، بر مبنای این است که زندگی‌اش بچرخد و بتواند روی سوژه و موضوع ما تمرکز کند. می‌بینیم وقتی نویسنده کارش را تمام می‌کند و حق‌التألیفش را می‌گیرد، فقط خرج و مخارج همان ایامش را از این کار کسب کرده است. در حالی که برخی ناشران با پرداخت درصدی از پشت جلد کتاب و تلاش‌شان برای فروش بیشتر، مبالغ بالاتری پرداخت می‌کنند اما دیده نمی‌شود.
نکته دیگر این است که ما در حال تولیدیم و باید نویسنده را در طول دوران انجام کار، طوری تأمین کنیم که در گذران زندگی‌اش به مشکلی برنخورد و با حداقل‌ها بتواند روزگارش را طی کند. در بسیاری از قراردادها مبلغ‌مان به حداقل حقوق بر مبنای وزارت کار نزدیک است. اینجا هم براساس تعامل و نجابتی که نویسندگان دارند، کارها پیش می‌رود والا اصلا حق‌التألیف‌ها حرف اول را نمی‌زند.
در حقیقت شما اثر را می‌خرید، در حالی که ممکن است فقط حق پشت جلد چند چاپ را به او داده باشید...
بله؛ چیزی بین دو تا هفت چاپ به نویسندگان پرداخت می‌کنیم که مبلغ بالایی نیست.
البته این ذهنیت برای آغاز فعالیت خط مقدم بود...
اوایل کار هم این‌گونه نبود. در حقیقت تورم شیب صعودی داشت اما ما شیب کمتری داشتیم و به همین دلیل آن موقع، این مساله احتمالا بیشتر دیده می‌شده. من توجهم را روی معیشت نویسنده آورد‌ه‌ام و نمی‌خواهم با پول بیشتر، نویسندگان را به کار با خط مقدم ترغیب کنم. 
حمایتی هم از جایی گرفته‌اید؟
خط مقدم مجموعه‌ای کاملا خصوصی و غیرانتفاعی است؛ یعنی درآمدهایش به جیب شخص نمی‌رود و صرف کارهای بعدی می‌شود. 
خبر خوبی هم از کارهای آینده خط مقدم به ما می‌دهید؟
امسال ان‌شاءا... حداقل 40 اثر را تا پایان سال منتشر می‌کنیم.
 این را مبتنی بر کارهایی که آماده است، می‌گویید؟
بله. ان‌شاءا... تا شهریور 20 کتاب و بعد از آن هم 20 کتاب دیگر را باید با سرعت بیشتری منتشر کنیم. کارهای شاخص و عجیب و غریبی در این لیست وجود دارد. دو کتاب مجزا درباره شهید پورجعفری داریم که در بیشتر روایت‌ها، ‌پشت سر حاج‌قاسم است. یکی دو کار هم درباره فرماندهان جبهه مقاومت در سوریه خواهیم داشت. برخی رزمندگان جبهه مقاومت خاطرات جذابی دارند که کتاب‌هایی از این گروه هم خواهیم داشت. 
کتاب‌های خوبی که تولید می‌کنید،‌ در چه مکانیسمی به دست مخاطبان می‌رسد؟
ما از همین راه‌هایی که صنعت نشر استفاده می‌کند، با مخاطبان‌مان ارتباط داریم. در فضای مجازی، سایت و فروشگاه داریم که راه خوبی برای ارتباط است و البته عمده کتاب‌ها از طریق مراکز پخش به دست کتابفروشی‌ها و خوانندگان‌مان می‌رسد.
این راه‌ها پاسخگوی تولیدات شما بوده؟
هنوز نه اما برای رفتن به جلو، مجبوریم از همین امکانات و راه‌ها استفاده کنیم چون هنوز نمی‌توانیم مستقیما با مخاطب‌ ارتباط بگیریم. البته مناسب هم نیست که ما بخواهیم راه‌مان را از این مسیر جدا کنیم. حتی اگر پخش مستقل هم داشته باشیم، نمی‌توانیم همه بازار را پوشش بدهیم و باز هم باید از بقیه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
شما دستی بر قلم هم برده‌اید؟
من یکی دو تا کار دارم اما بیشتر تألیفی است تا نویسندگی. یکی کتاب سیزده‌ساله‌ها که سال 88 در انتشارات شهید کاظمی چاپ شد و الان به چاپ سی و هفتم رسیده. یکی هم کتاب «به آسمان نگاه کن» که خاطرات حضرت آقا از شهدای کرمان است و ان‌شاءا... چاپ هفتمش در انتشارات خط مقدم، امسال منتشر می‌شود.

شخصیت‌های تأثیرگذار در زندگی من
پدرم حجت‌الاسلام علی شیرازی:
پدرم مجمع اضداد است. ایشان دو زندگینامه دارد؛ شخصیتی کاملا نظامی و شخصیتی کاملا فرهنگی که این برای من درس‌آموز و جذاب بوده
استاد مرتضی سرهنگی: من از بچگی با ایشان در ارتباط بودم و در حوزه ادبیات تأثیر زیادی از ایشان گرفتم. انسان لطیفی است که شیرینی را به جان همه می‌نشاند
شهید حجت‌الاسلام سیدعلی زنجانی: هنوز هم هر روز با یاد این شهید بزرگوار زندگی می‌کنم. باید با او زندگی می‌کردید تا می‌فهمیدید چقدر عالم و فاضل بود

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها