دروس رتبه ساز و تاثیرگذار کنکور انسانی

شناسایی درس‌ های مهم و رتبه‌ ساز در هر رشته‌ ای حائز اهمیت است در این مطلب، فروشگاه کتابانه، به طور ویژه به بحث در رابطه با درس‌‌ های مهم رشته‌ انسانی می ‌پردازد که کسب درصد بالاتر در هر یک از این دروس رتبه‌ داوطلب را پایین تر می‌ آورد.
شناسایی درس‌ های مهم و رتبه‌ ساز در هر رشته‌ ای حائز اهمیت است در این مطلب، فروشگاه کتابانه، به طور ویژه به بحث در رابطه با درس‌‌ های مهم رشته‌ انسانی می ‌پردازد که کسب درصد بالاتر در هر یک از این دروس رتبه‌ داوطلب را پایین تر می‌ آورد.
کد خبر: ۱۳۷۳۰۸۸

بیش از ادامه‌ متن بهتر است بدانید وقتی می‌ گوییم دروس مهم و یا دروس رتبه ‌ساز به این معنا نیست که دیگر درس ‌ها مهم نیستند و نباید برای مطالعه‌ آن ‌ها وقت بگذاریم بلکه به این معناست که اولویت را به دروس با اهمیت ‌تر اختصاص بدهیم یعنی دروسی که شاید با صرف زمان کمتر تسلط داوطلب در ان ‌ها بیشتر و در نتیجه‌ رتبه‌ او پایین ‌تر بیاید

فلسفه و منطق | دروس برتر کنکور انسانی

فلسفه و منطق با 3 کتاب درسی که جزء درس های رتبه ساز کنکور انسانی هستند. این درس برای اکثر داوطلبان ویژگی جالبی دارند:

دشواری: هم در زمان مطالعه و یادگیری و هم در نوع و سطح سوالات.

علاقمندی: این دو درس با وجود دشواری، نوعی جذابیت خاص برای مطالعه دارد.

جذابیت این دو درس را اگر کنار ریاضی و آمار بگذارید، می بینید که ریاضی و آمار دشوار است اما جذاب نیست. انگار درس غریبه ای در بین دروس رشته انسانی است؛ اما فلسفه و منطق به نوعی شناسنامه رشته انسانی است!

ویژگی های فلسفه و منطق

البته که این درس از جمله دروس دشوار برای اکثر داوطلبان کنکور انسانی است. به نوعی تحلیلی ترین و چالشی ترین درس کنکور گروه انسانی است، اما باید گفت که در نظام جدید آموزشی کتاب های این دو درس نه تنها نسبت به قبل تغییراتی داشتند، بلکه در طی سه سال اول چاپ و انتشار آن ها نیز هر سال شاهده تغییراتی بوده ایم.

این تغییرات در محتوای کتاب درسی می تواند بیانگر یک موضوع جدی باشد. آن هم اینکه: چون از این کتاب ها شاهد کنکورهای برگزار شده زیادی نبودیم، هنوز مطالب اصلی و کلیدی متن درس ها آن قدر تکراری و نخ نما (سوژه) نشدند که طراحان را مجبور به طرح سوالات بسیار دشوار و خیلی چالشی کند.

البته این نکته هرگز به معنای آسان شدن سوالات این درس در آزمون های سراسری پیش رو نیست. بلکه می خواهم این دو نتیجه را بگیریم:

در کتاب هایی که تازه تالیف هستند (مثل سایر کتاب های نظام جدید) امکان طرح سوال نزدیک به محتوا و متن کتاب درسی بیشتر است؛ چون دلیل و منطق برای دور شدن از محتوای اصلی کمتر است تا زمانی که به دلیل طرح زیاد سوالات از کتاب، تیپ تست ها قابل حدس شوند.

درس فلسفه منطق با توجه به تازه بودن کتاب ها، ارزش سرمایه گذاری خیلی بیشتری از کتاب های نظام قدیم دارد؛ چرا که قابلیت درصد بالا زدن در این کتاب های جدید بیشتر شده است. شما برای خرید کتاب تست فلسفه و منطق کنکور انسانی، می‌توانید روی کتابانه حساب کنید.

علوم و فنون ادبی بهترین درس کنکور انسانی

علوم و فنون ادبی | درس تاثیرگذار کنکور انسانی

در این درس هر ساله 30 سؤال توسط سازمان سنجش مطرح می‌شود. این تعداد یعنی کلیدی برای شروع فرار بزرگ و گام برداشتن به سم رتبه‌های برتر. نکته جالب‌تر آن است تعداد نفراتی که در این بخش موفق و پیروز خارج می‌شوند، بسیار کم است. این بخش شامل 6 درس است.

در حقیقت این درس‌ها همگی به دروس ادبیات تخصصی انسانی معروف هستند که داوطلبان در طول سه سال آن را می‌خوانند. این درس‌ها به شرح زیر خواهد بود.

  • معنا لغت
  • قافیه
  • عروض
  • آرایه ادبی
  • تاریخ ادبیات و سبک شناسی
  • قرابت معنایی

این دروس آیا اهمیت یکسانی دارند؟ در عین حال مشخص شده است که حتی سؤالات نیز شباهتی با یکدیگر ندارند و تعداد تکرارش بسیار بیشتر از سایرین خواهد بود. در حقیقت سؤالات مباحث مهم‌تر حجم اصلی را در این بین تشکیل داده‌اند.

آنالیز تعداد سوالات علوم و فنون ادبی کنکور انسانی

در این بین دو درس تاریخ ادبیات و آرایه‌های ادبی بیشترین سه را با 7 سؤال دارند. سؤالاتی که داوطلبان عموماً کمترین میزان پاسخگویی را نیز خواهند داشت.

گروه دوم عروض و سپس قرابت معنایی خواهد بود که سهم هر کدام به ترتیب 6 و 5 سؤال است. بدین ترتیب قافیه با 2 و لغت و املا با 1 سؤال، مجموع 30 سؤال را تشکیل می‌دهند. البته می‌دانید که این تعداد وحی منزل نیست و می‌تواند دچار بالا و پایین 1 الی 2 سؤالی شود.

درس تاریخ ادبیات دارای پاسخگویی 50 درصد در کنکور انسانی 1400 بوده، در حالی که میزان پاسخ دادن به آرایه‌های ادبی حدود 70 درصد بوده است.

قرابت نیز با پاسخ گویی 80 درصدی توسط داوطلبان نشان داده که سؤالات محبوب اکثر داوطلبان در درس علوم و فنون کنکور انسانی 1400 و سالهای دیگر هست.

در حقیقت همه چیز به 1 الی 2 سؤال ختم می‌شود که برخی نزده یا غلط می‌زنند. پس حواستان را خوب در این بخش جمع کنید که کلید تمام پیشی گرفتن‌ها در همین است.

عروض مبحثی است که نشان داده با پاسخگوی 40 درصدی توسط داوطلبان، کاملاً چالش برانگیز است. ظاهری شاید ساده، اما باطنی کاملاً پیچیده دارد که اگر حواستان باشد می‌توانید به سلامت از این قسمت عبور کنید.

 قافیه با وجود کم بودن سؤالات، اما پاسخ گویی 80 درصدی را به همراه داشته و داوطلبین چالشی را در این قسمت مشاهده نخواهند کرد.

گروه آخر سؤالات مربوط به املا است که با پاسخ 30 درصدی روبرو است. شاید بتوان علت اصلی را موضوع کم بودن سؤال و حجم بالا مطالب برای مطالعه دانست که بسیاری از افراد در برنامه ریزی مطالعاتی کنکور آن را کنار می‌گذارند. در حالی که سؤالی ساده است. با توجه به تحلیل های گفته شده اختمالا حالا میدانید تمرکز خود را برای کنکور انسانی سال آینده روی کدام بخش از درس علوم و فنون بگذارید. ما برای کسب مهارت تست زنی مطلوب در این درس، خرید کتب تست علوم فنون ادبی کنکور انسان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته توجه داشته باشید که حتما کیفیت کتاب تست علوم و فنون ادبی کنکور را نسبت به هرچیز دیگر ارجح قرار دهید.

جامعه شناسی درس مهم کنکور انسانی

جامعه شناسی | دروس مهم کنکور انسانی

علوم اجتماعی یا جامعه شناسی از دیگر درس های رتبه ساز در کنکور انسانی است. درسی که:

  1. ساده است.
  2. اصیل و ریشه دار متعلق به رشته انسانی است.
  3. علاقمندی بالایی نسبت به آن وجود دارد.

همه این ها موجب شده در اکثر کنکورها جزء دروس سوم تا پنجم از نظر میانگین کشوری است.

ویژگی های جامعه شناسی

مهمترین ویژگی جامعه شناسی در بین دروس رتبه ساز کنکور انسانی این است که با وجود سه کتابی بودن منابع طرح سوال، اما داوطلبان کنکور توجه و سرمایه گذاری قابل قبولی برای آن دارند.

به عبارت دیگر این درس اگرچه حجم مطالب نسبتا زیاد دارد اما اکثر کنکوری ها آن را اصلا دشوار نمی دانند و برای درصد زدن در آن تلاش می کنند.

میانگین بالای کشوری در این درس می تواند بهتر نشان دهد داوطلبان تا چه اندازه این درس را جدی می گیرند.

ویژگی خاص دیگر درس جامعه شناسی این است که در اکثر کنکورهای برگزارشده تعداد داوطلبانی که این درس را بالای درصد 90 تا 100 می زنند کم نیست.

این یعنی تراز این درس طبیعتا بالاست و برای رسیدن به رتبه زیر هزار و بودن در رقابت جدی کنکور انسانی نیاز است شما هم درصد عالی بزنید.

جامعه شناسی درسی است که ارزش تلاش برای درصد 100 زدن را دارد. به شرط اینکه پیش از تکیه زدن بر صندلی حوزه آزمون سراسری، با استقاده از کتاب تست جامعه شناسی کنکور انسانی، مهارت تست زنی خود را در این درس تقویت نموده باشید.

خرید کتاب های کنکور ریاضی از کتابانه

برای خرید انواع کتاب های کنکوری و کمک درسی با تخفیف به فروشگاه اینترنتی کتابانه مراجعه کنید و در میان کتابهای متنوع این فروشگاه با بررسی قیمت محصولات مورد نظر خود اقدام به خرید کتاب کنکوری مورد نیاز خود کنید.

در کتابانه علاوه بر کتابهای کنکوری، کتاب های کمک درسی، کتابهای کودک و نوجوان، بزرگسال، کمک درسی، کنکوری، زبان و دانشگاه در دسترس شما هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها