تحلیلگر حوزه بین‌الملل در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو از احتمال از سرگیری مذاکرات برجامی در قطر خبر داد.
کد خبر: ۱۳۷۱۲۶۳

به گزارش جام جم آنلاین، مراد عنادی در برنامه «رویداد» در رابطه با دیدار وزیر خارجه کشورمان با مسئول سیاست خارجی اروپا گفت: مذاکرات در اسفند 1400 متوقف شد که به انتظارات ایران باز می گشت چون ضمانت هایی باید داده می شد و امریکایی ها نیز زیاده خواهی هایی داشتند.

وی با بیان این که موتور مذاکرات رو به فعال شدن است و اتحادیه اروپا ضمن پیش قدم شدن، سعی دارد نقشی محوری در این بین ایفا نماید، افزود: این بار اروپایی ها می خواهند فعال تر در مذاکرات ورود کنند.

ایران نیز همواره اعلام کرده آماده مذاکره است و به هیچ عنوان تحت تاثیر فشار تحریم قرار نمی گیرد.

عنادی با اعلام این که امریکا باید تضمین های لازم را بدهد و ایران در این زمینه عقب نشینی نمی کند و پاسخ لازم را خواهد داد، یادآوری کرد که دوربین های آژانس هم که ناظر بر پروتکل الحاقی بودند، از مدار خارج شده اند.

وی معتقد است اروپا و امریکا به این نتیجه رسیده اند که بر اساس فشار و افزایش تحریم ها نمی توانند با ایران مقابله کنند؛ لذا ناچار هستند به میز مذاکره باز گردند.

امروز به نظر می رسد آمادگی برای مذاکره وجود دارد؛ ضمن این که محل مذاکرات دیگر وین نیست و به احتمال زیاد قطر خواهد بود و همین موضوع حرکتی جدید است که می تواند پارامتری به منظور جدی تر دنبال شدن مذاکرات باشد.

عنادی همچنین با اشاره به سفر جوزف بورل به تهران گفت: قطعنامه شورای امنیت نیز بیشتر یک تست یا حرکت تاکتیکی بود تا واکنش ایران را بسنجند.

غرب تصور می کرد با هجمه روانی می تواند ایران را به عقب نشینی وادارد ولی این اتفاق نیفتاد؛ همچنین روس ها نیز در مقطعی بحث مذاکره را تقلیل دادند ولی امروز بر اساس مواضع لاوروف، به نظر می رسد روس ها خواستار از سر گیری مذاکرات هستند.

به گفته این کارشناس حوزه بین الملل، آمریکایی ها نیز دریافته اند که با اعمال فشار بیشتر به نتیجه نخواهند رسید و مجموع این ها شرایطی را پدید آورد تا اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر فعال وارد عرصه شود البته نمی توان در این خصوص قضاوت زودهنگام داشت چون اتحادیه اروپا نشان داده همواره با سر و صدای فراوان وارد عمل می شود ولی در میدان خروجی لازم را ندارد.

عنادی اضافه کرد: اتحادیه اروپا از این فرصت بهره می گیرد چون قدرت های بزرگ درگیر مسائل دیگر هستند و لذا اروپا قصد دارد پرستیژی در دیپلماسی جهانی برای خود دست و پا کند و اعلام نماید مذاکرات را احیا خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها