طرح رتبه بندی معلمان

آخرین وضعیت طرح رتبه بندی معلمان | طرح رتبه بندی معلمان در چه مرحله ای است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش آخرین وضعیت اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و ساماندهی وضعیت نامناسب بیمه این قشر را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۳۷۰۳۴۷

طرح رتبه بندی معلمان با اثر مستقیم بر وضعیت این قشر فرهنگی از مطالبات آنان است. طرح رتبه بندی معلمان تاکنون روند پر فراز و نشیبی را در دستگاه های قانون گذاری کشور طی کرده و همچنان نیز برخی از زوایای طرح رتبه بندی معلمان برای عموم محل سوال است. اما هم اکنون طرح رتیه بندی معلمان در چه مرحله ای قرار دارد؟ طرح رتبه بندی معلمان چگونه و کی اجرا خواهد شد؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و نماینده تام‌الاختیار وزیر پاسخ می دهد.

طرح رتبه بندی و حمایت از معلمان 

وزارت آموزش و پرورش چه برنامه حمایتی برای معلمان در دولت سیزدهم در دستور کار دارد؟

معلمان از جمله اثرگذارترین اقشار در ارتقای سطح علمی، فرهنگی و تربیتی جامعه هستند و همه آن‌ها در تمامی رویداد‌های سیاسی و فرهنگی حضور فعال و اثرگذار داشته و دارند لذا توجه بیشتر به مطالبات این قشر در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

از جمله موضوعات نگران‌کننده این قشر خدوم وضعیت بیمه‌های درمانی است که جزو حداقل‌های نیاز معلمان است و متاسفانه وضعیت مطلوبی را در این حوزه در سنوات گذشته و در حال حاضر شاهد نیستیم و در این موضوع جایگاه والای معلم لحاظ نشده که این مسئله موجب شده وزیر آموزش و پرورش در راستای ساماندهی بیمه‌های درمانی به صورت جدی اقدام کند و خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های دقیق صورت گرفته به ثمر نشسته و با پیگیری‌های مبسوط این مشکل به زودی مرتفع خواهد شد.

مسئله دیگر بحث رتبه‌بندی معلمان می‌باشد که آموزش و پرورش با جدیت به دنبال اجرائی کردن آن است که بلافاصله پس از تصویب نهایی و رفع نواقص در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 

طرح رتبه بندی و زمان اجرا

طرح رتبه‌بندی معلمان را بیشتر توضیح دهید و مشخصا بفرمایید این انتظار چه زمانی به پایان می‌رسد؟

از نظر من تعویق ۱۰ ساله برای اجرائی کردن این طرح واقعا زیبنده نیست، اما این اطمینان را می‌دهم وزارت آموزش و پرورش با جدیت تمام در حال پیگیری این طرح مهم بوده است و دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان عزم جدی برای تسریع در اجرای این طرح دارند.

در خصوص اجرای این طرح قانون‌گذار صریحا مشخص کرده آیین‌نامه این طرح ظرف مدت یک ماه توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی سازمان برنامه و بودجه و ۲ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری به عنوان ناظر تهیه شود که ظرف یک ماه انجام و برای تصویب به دولت ارسال شد.

به دولت سه ماه مهلت داده شد که روز‌های پایانی است و کمیسیون امور عمومی و منابع انسانی جلسات بسیاری گذاشت و پیش‌نویس اولیه آماده شد و امروز قرار بود در صحن علنی مجلس بررسی شود و به نظرم برای یک‌شنبه هفته آینده می‌شود آن را نهایی کرد.
 
آخرین وضعیت طرح رتبه بندی معلمان | طرح رتبه بندی معلمان در چه مرحله ای است

آمادگی کامل اجرائی کردن این طرح از سوی وزارت وجود دارد و با توجه به مهلت داده شده منتظر هستیم که دولت تاییدیه این پیش‌نویس را به ما ابلاغ کند به طوری که وزیر به تمامی استان‌ها و ۷۵۰ رئیس اداره کار تنظیم اطلاعات معلمان زیرمجموعه خود را بر اساس امتیاز ابلاغ کرده است.

ما در این طرح موظفیم که ۸۰۴ هزار معلم را بر اساس امتیازاتی که کسب می‌کنند به گروه‌های پنج‌گانه آموزشیارمعلم، مربی معلم، استادیار معلم و دانش‌یار معلم و استاد معلم تقسیم کنیم و بر اساس موافقت صورت گرفته از ادارات آموزش و پرورش و نظر هیئت ممیزه، احکام معلمان زده خواهد شد و کار آغاز می‌شود.

مرحله اول مرحله استقرار است و مرحله دوم مرحله استمرار یا ارتقا خواهد بود که پنج سال بعد مجدد با توجه به امتیازات کسب شده در طی این مدت رتبه معلمان تغییر می‌کند.

طرح رتبه بندی و اثرات

رتبه‌بندی چه تاثیری در آموزش خواهد داشت؟

ما دنبال ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت هستیم که این مسئله با رتبه‌بندی و تلاش برای ارتقای سطح علمی و ... از طریق بالا بردن امتیاز محقق خواهد شد و همچنین به دنبال ارتقا بخشیدن به جایگاه و مقام معلم هستیم که برخی این را با معیشت مخلوط می‌کنند که، اما هدف والاتر است و اجرای این طرح موجب افزایش انگیزه در معلمان برای افزایش سطح علمی خواهد شد.

در این طرح تفاوتی هم بین معلمان مناطق صعب‌العبور و شهرنشین آموزش و پرورش قائل شده است؟

اقلیم کشور به گونه‌ای است که همه استان‌ها نقاط مرفه و محروم را دارد همانند چهارمحال و بختیاری که ۱۰۴ معلم این منطقه در نقاطی تدریس می‌کنند که نمی‌توانند هفتگی هم به منزلشان برگردند، اما با این سختی تعلیم و تربیت را تعطیل نکرده‌اند.

به نظر من نباید کسانی که در شرایط سخت هستند با افراد مناطق شهری و مرفه یکجور دیده شوند و معلمان مناطق صعب‌العبور و محروم باید در حوزه‌هایی از جمله مالی مورد توجه بیشتر قرار گرفته و این عدالت در بین همه معلمان دلسور نیز رعایت شود تا در حوزه تعلیم و تربیت خدمات موثری را داشته باشیم که این موضوع نیز در وزارت مطرح شده و با توجه به عزم دولت در آینده بسیاری از نواقص موجود اصلاح خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها