بیماریابی در اولویت قرار گیرد | کادر درمان در انتظار واکسن
کارشناسان در گفت‌‌وگو با جام جم آنلاین از اولویت‌های مبارزه با بیماری آبله میمون می‌گویند

 بیماریابی در اولویت قرار گیرد | کادر درمان در انتظار واکسن

آیا پس از کرونا ‌ ویروس آبله میمون جهان را فتح می‌کند؟

ویروس پشت ویروس

134نفردست‌کم تاکنون گرفتار ویروس آبله میمون شده‌اند، ویروسی که خیلی زیرپوستی در حال گسترش است؛ پرتغال، انگلستان، اسپانیا، ایتالیا، کانادا، بلژیک، استرالیا، امریکا، آلمان و فرانسه برخی کشورهایی هستند که تاکنون مبتلایان به این ویروس را شناسایی کرده‌اند در این بین پرتغال با 23 مبتلا رکورددار است.
کد خبر: ۱۳۶۷۰۸۵

هرچند هنوز اطلاعات کاملی از این ویروس در دسترس نیست، اما تجربه فراگیری کرونا که به مرگ حدود 15 میلیون نفر منجر شد از این حکایت دارد که این بیماری نیز سرانجام از مرز همه کشورها عبور خواهد کرد. به همین دلیل کارشناسان هشدار می‌دهند که با رصد‌ بیماری باید شرایطی ایجاد کرد که آبله میمون غافلگیرمان نکند.

شیوع ویروس آبله‌ میمون مساله‌ای جدی است، چراکه دیروز سازمان جهانی بهداشت ‌در‌ نشستی اضطراری به بررسی آن پرداخت و هشدار داد که نباید آن را مساله‌ای کم اهمیت در نظر گرفت.

این درحالی است که کرونا در بسیاری از کشورهای جهان فروکش کرده است و کم نیستند شهروندانی که دیگر ‌ دستورالعمل‌‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند.

برای نمونه این روزها تعداد افرادی که ماسک نمی‌زنند در حال افزایش است به همین دلیل برخی کارشناسان هشدار می‌دهند. در این شرایط بی‌‌توجهی به ویروس آبله میمون می‌تواند هزینه سنگینی را به کشورهای جهان تحمیل کند.

راه انتقال و نشانه‌های بیماری

درباره ویروس آبله میمون اطلاعات زیادی در دسترس نیست به همین دلیل کارشناسان تاکید می‌کنند که برای مقابله بهتر با این بیماری باید بررسی‌های بیشتری انجام داد.

دکترمسعود‌مردانی، فوق‌ تخصص بیماری‌های‌ عفونی درباره راه‌های انتقال این ویروس به جام‌جم‌آنلاین می‌گوید:‌«‌آبله میمون ‌از‌طریق تماس با ‌ قطرات تنفسی‌ بیمار، تماس مستقیم با ضایعات پوستی و ترشحات بدن ‌ بیمار و یا حتی ‌ تماس غیرمستقیم با لباس و ملحفه آلوده قابل انتقال است.»

آن طور که دکترمردانی توضیح‌ می‌دهد نشانه‌های ابتدایی این بیماری نیز مانند آنفلوآنزاست. اما ضایعات پوستی، سردرد و تب از دیگر نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

التهاب‌های پوستی در این بیمار مانند ‌ آبله مرغان است به این شکل که ممکن است از صورت و دست‌ها آغاز شود و دیگر قسمت‌های بدن را نیز درگیر کند‌.

واکسن و درمان

براساس گزارش وزارت بهداشت و درمان امروز 9 نفر در کشورمان به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست دادند. کم نیستند کارشناسانی که تاکید می‌کنند کاهش مرگ‌ومیرناشی از کرونا به دلیل واکسیناسیون است. به همین دلیل این روزها نیز که ترس از فراگیری آبله میمون جدی شده این پرسش مطرح است که آیا می‌توان با واکسیناسیون این بیماری را مهار کرد؟

دکتر مردانی در این‌باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید:« این عفونت ویروسی نادر است و واکسن آبله مرغان و آبله شاید برای پیشگیری از این عفونت موثر باشد.»

آن طور که او می‌گوید تاکنون دستورالعمل درمانی‌ مشخصی نیز برای آبله میمون در نظر گرفته نشده است.

با این حال دکتر مردانی تاکید می‌کند که نباید خیلی نگران این بیماری بود، چراکه در بدترین شرایط 10درصد از افرادی که به این بیماری گرفتار می‌شوند جان خود را از دست می‌دهند. ‌

آماده برای مقابله

ویروس آبله‌میمون در کشورهای جهان در حال گسترش است و تاکنون 134 مورد ابتلا به این بیماری در دنیا ثبت شده است. سازمان جهانی بهداشت نیز در نشست اضطراری دیروز تاکید کرد که ‌ سیستم بهداشتی و درمانی کشورهای مختلف نباید این ویروس را دست‌کم بگیرند و برای مقابله با آن دچار مشکل شوند. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند بهتر است به دقت مبادی ورودی کشور را کنترل کرد‌.

دکتر مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با کرونا‌ نیز در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین تاکید می‌کند:« برای مبارزه با این بیماری وزارت بهداشت و درمان باید آمادگی لازم را داشته باشد. در واقع اطلاعات مربوط به بیماری باید رصد و ثبت شود تا بتوان بموقع ‌با آن مقابله کرد.»

دکتر یونسیان درباره اینکه آیا آبله میمون نیز مانند کرونا فراگیر خواهد شد؟ می‌گوید:‌ «دانش ما فعلا درخصوص این بیماری کافی ‌نیست. بنابراین برای پاسخ به این پرسش به زمان بیشتری ‌ نیاز است.»

بیشتر کارشناسان معتقدند اطلاعات زیادی در خصوص آبله میمون در دسترس نیست و نمی توان با قطعیت درباره آن اظهارنظر کرد. اما نباید فراموش کرد که دنیا از فراگیری کرونا که هنوز نیز به طور کامل مهار نشده تجربه‌های زیادی گرفته ‌است. برای نمونه ترس بیش از حد نسبت به بیماری و یا سهل انگاری در برابر آن می‌تواند فاجعه خلق کند. به همین دلیل برای مقابله بموقع و مناسب با آبله میمون نیز دولت باید براساس توصیه کارشناسان حوزه بهداشت و درمان تصمیم‌گیری کند و با اطلاع رسانی درست و بموقع مانع از شیوع این بیماری در کشور شود.

مهدی آیینی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها