مدیرعامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام‌جم در بازدید از نمایشگاه رسانه‌های ایران مطرح کرد:

‌ضرورت تربیت نسلی با مهارت‌های چندگانه برای رسانه‌های امروز و فردا

دکتر مراد عنادی، مدیرعامل موسسه «جام‌جم» اعلام کرد

ورود «جام‌جم» به انتشار کتاب در حوزه تخصصی رسانه

دکتر مراد عنادی، مدیرعامل موسسه «جام‌جم» صبح دیروز با حضور در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران، ضمن بازدید از غرفه‌های مختلف نمایشگاه در غرفه انتشارات موسسه «جام‌جم» حضور یافت و در جریان استقبال مردم از این غرفه قرار گرفت و با بازدیدکنندگان و مخاطبان این مؤسسه گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۳۶۶۳۴۳

به گزارش جام جم آنلاین، عنادی با اشاره به این‌که نمایشگاه حضوری کتاب، امسال بعد از دو سال وقفه به دلیل کرونا، فضایی پویا دارد گفت: هر چند در کلانشهری مثل تهران خرید اینترنتی یا مجازی، مزایایی مثل صرفه جویی در زمان دارد، اما حضور فیزیکی و میدانی طبعا حال و هوای خاص خودش را دارد. از این جهت که در آنجا فرصتی مهیا می‌شود تا مخاطبان با نویسندگان آثار پرفروش که صاحبان نشر از آن‌ها دعوت به‌عمل می‌آورند، گفت‌وگویی چهره به چهره داشته باشند. از سوی دیگر، افراد در شکل مجازی شاید حوصله چندانی برای بازدید آثار نداشته باشند، اما در بازدید میدانی، جو موجود در نمایشگاه انسان را ترغیب به گشتن در میان راهرو‌ها و کتاب‌ها می‌کند. در مجموع برگزاری نمایشگاه به‌صورت حضوری و مجازی هرکدام مزیت‌های خود را دارد، اما به‌شخصه حضوری را نسبت به مجازی ترجیح می‌دهم.

پیشنهاد‌ها برای برگزاری بهتر نمایشگاه حضوری

وی با اشاره به تسهیلات و تخفیف‌ها در زمان برگزاری نمایشگاه، تصریح کرد: به نظرم بهتر بود برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب، تمهیدات ویژه‌ای برای خریدارانی که به نمایشگاه می‌آیند، می‌اندیشیدند. به عنوان مثال، میزان تخفیف خرید به‌صورت مجازی و حضوری یکسان است در حالی که اگر برای خریداران حضوری، درصد تخفیف بیشتری قائل می‌شدند، شرایط بهتری در نمایشگاه آن‌هم بعد از دو سال وقفه حاکم می‌شد.
مدیرعامل مؤسسه جام‌جم با اشاره به این‌که باوجود تمام فرهنگسازی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که شده، سرانه مطالعه در کشور ما پایین است، تاکید کرد: طبعا با مشکلات معیشتی که وجود دارد، کتاب از اقلامی است که بیشتر در معرض آسیب و کلا حذف از سبد فرهنگی خانوار قرار دارد. در این حالت هم از سوی ناشران (که البته تا حدی قدرت تخفیف دارند)، هم از سوی وزارت ارشاد، بهتر است اقداماتی صورت بگیرد. وزارت ارشاد می‌تواند به عنوان متولی امور فرهنگی، یارانه‌ای متناسب با تورم هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده در نظر بگیرد و ناشران به‌گونه‌ای حمایت شوند که اگر به جای ۱۰درصد مثلا ۲۰تا۳۰ درصد هم برای آثارشان تخفیف قائل شوند، مشکلی برایشان پیش نیاید. برآیند این اقدامات می‌تواند آسیبی را که متوجه سبد فرهنگی خانواده است، کمتر کند.

دستاورد‌های خوب نشر جام‌جم

وی ارزیابی خود را از میزان موفقیت نشر جام‌جم در جذب مخاطبان و فروش آثار بیان کرد و گفت: نشر جام‌جم با ۱۵عنوان کتاب در این نمایشگاه شرکت کرده و تمام هزینه تولید، چاپ و حقوق نویسندگان به عهده خود مؤسسه جام‌جم است و ما از کمک‌های یارانه‌ای وزارت ارشاد برخوردار نیستیم. با این توضیحات قیمت‌گذاری آثارمان را متناسب با قدرت خرید مردم انجام دادیم. بعضی آثارمان با تیراژ خوب به چاپ چهارم و پنجم رسیده که بسیار ارزشمند است. هرچند اولویت مؤسسه فرهنگی ـــ مطبوعاتی جام‌جم، روزنامه است، اما در عرصه نشر هم به صورت جدی ورود کردیم که به لحاظ کمی و کیفی با دستاورد‌های خوبی مواجه شدیم.
عنادی اضافه کرد: قصد داریم علاوه بر کتاب‌هایی که حالت روایت گونه و داستانی دارند، کتاب‌هایی در حوزه تخصصی رسانه تولید یا ترجمه یا تألیف کنیم، چراکه به نظرم در حوزه ادبیات رسانه دچار فقر منابع در کشور هستیم.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای در مورد وضعیت فروش اینترنتی آثار جام‌جم گفت: فروش اینترنتی انتشارات جام‌جم را از مدت‌ها پیش داشتیم که خوشبختانه بسیار خوب بوده. اکنون هم نشانی‌های اینترنتی خرید آثار ما در روزنامه، جام‌جم آنلاین و در جام‌جم دیلی درج شده که علاقه‌مندان با مراجعه به این سایت‌ها می‌توانند کتاب‌های محبوبشان را خریداری کنند. با شیوع کرونا، خرید اینترنتی بین مردم بسیار رواج پیدا کرد و امروز دیگر مکمل قوی و خوبی برای خرید حضوری محسوب می‌شود.

ساناز قنبری - گروه فرهنگ و هنر / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها