استاندار یزدبا اشاره به وقوع سیل بی سابقه در دهم اردیبهشت ماه سال جاری در شهر یزد گفت : برای تقویت سیل بندهای حفاظتی استان 100میلیارد تومان وبرای ارتقا سطح ایمنی تاسیسات شهر یزد نیز 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
کد خبر: ۱۳۶۵۲۳۷

به گزارش جام جم آنلاین ازیزد،  ، مهران فاطمی در نشست ستاد مدیریت بحران استان یزد که به ریاست دکتر احمد وحیدی؛ وزیر کشور و با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و دستگاه های مختلف استان برگزار شد، به شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان یزد اشاره کرد و اظهارداشت: یزد یکی از استان های کویری بوده و این استان پدیده ها و مخاطرات اقلیمی و زمین ساختی را در شدیدترین حالت خود تجربه می کنند.

وی افزود: در سال گذشته خسارت ناشی از خشکسالی ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان، خسارت ناشی از سرمازدگی 5 هزار و 200 میلیارد تومان، خسارت ناشی از طوفان ۷۳۸ میلیارد تومان، خسارت ناشی از ریزگردها ۵۲۵ میلیارد تومان و خسارت سیل اخیر نیز بیش از هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان بر آورده شده است.

فاطمی با اشاره به بارندگی سیل آسای اخیر شهر یزد در تاریخ دهم اردیبهشت ماه، گفت: براساس گزارش های موجود، متوسط «بارش سالانه» شهر یزد 47 میلی متر است اما در بارندگی اخیر بارش 27.8 میلی متر در مدت 55 دقیقه به ثبت رسید که این میزان، برابر 60 درصد متوسط بارش سالانه است.

استاندار با بیان اینکه دوره بازگشت سیل اخیر 100 ساله است، گفت: شدت بالای بارش نسبت به سایر بارش ها، عدم رسیدگی به بندها و سیل بندهای اطراف شهر یزد در طول سنوات گذشته، عدم تناسب ساخت این سازه ها متناسب با بزرگترین حجم سیل اتفاق افتاده و دخل و تصرف های صورت گرفته باعث به راه افتادن حجم عظیمی از رواناب ها و پیوستن این آب باران انباشته شده به سیلاب شهری و ایجاد خساراتی در شهر و شهرستان یزد شد.


وی تصریح  کرد: به دنبال بارندگی اخیر استان بخش های عقدا و خرانق شهرستان اردکان و بخش بفروئیه شهرستان میبد نیز متحمل خساراتی شدند و در بارندگی اخیر حدود ۶۲۵ میلیارد تومان به بخش کشاورزی و دام، 326 میلیارد تومان در حوزه اماکن مسکونی و تجاری و۳۱۳ میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی آسیب وارد شد.


وی با بیان اینکه در پی وقوع سیل اخیر 541 واحد مسکونی شهری آسیب دیده است، اظهارداشت: بر اساس دسته بندی انجام شده بر مبنای شدت آسیب منازل، 29 خانه نیاز به تخریب و بازسازی و 512 مورد نیاز به تعمیر دارد و براساس ارزیابی های انجام شده از خسارت، 96 واحد تجاری و صنعتی شهری، 263 واحد مسکونی و 67 واحد تجاری و صعنتی روستایی دچار آسیب شدند.

فاطمی ادامه داد: همچنین 45 مورد خسارت به راه و ابنیه، 41 مورد خسارت به ساختمان های دولتی و عمومی غیردولتی، 150 مورد خسارت به تاسیسات زیربنایی و 57 مورد خسارت به وسیله نقلیه گزارش و ارزیابی شد.

وی در ادامه به خسارت های وارده به حوزه کشاورزی و دامی استان اشاره کرد و گفت: به دنبال بارش های اخیر استان  550 راس دام و 1000 قطعه طیور تلف شدند و به 850 هکتار از اراضی زراعی،  پنج هزار و 104 تن محصولات باغی، 320 هکتار از باغات و هزار و 370 تن محصولات باغی خسارت وارد شد و همچنین به دنبال این حادثه 25 حلقه چاه، 35 رشته قنات و 450 کیلومتر کانال آب خسارت دیدند.

استاندار در ادامه به ضرورت ارتقاء سیستم های پیش بینی هواشناسی استان اشاره و خاطرنشان ساخت: متاسفانه در بسیاری از مواقع وضعیت زرد اعلامی در مدت زمان بسیار کوتاهی تبدیل به وضعیت قرمز شده و به نوعی غافلگیری ایجاد می کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به کمبود تجهیزات و ادوات شهرداری ها، دهیاری ها و مجموعه مدیریت بحران استانداری اشاره کرد و گفت: در بارندگی اخیر در تامین یک دستگاه بولدوزر نیز دچار مشکل بودیم که در این راستا هماهنگی های لازم برای استفاده از بولدوزر پیمانکاران انجام شد.

فاطمی ادامه داد: بلافاصله پس از بروز این حادثه تمامی معابر ورود آب به شهر یزد مدیریت و جلوی ورود آب به شهر گرفته شد و از ساعت 3 بامداد تا صبح نیز اقدمات لازم برای جمع آوری آب در مناطق صورت گرفت و در مدت یکی دو روز با بهره مندی از توان شرکت ها و بخش خصوصی آب موجود در منازل تخلیه شد.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش عمده نگرانی مردم را مربوط به خسارت های وارد و نحوه جبران این خسارت ها عنوان کرد وگفت : در سفر معاون اجرایی رئیس جمهور به استان، نماینده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز ایشان را همراهی می کردند و تامین 4 قلم از کالاهای ضروری منازل تمامی خانواده ها را تقبل کردند

فاطمی همچنین از رایزنی با رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت مساعدت ویژه در امر بازسازی منازل آسیب دیده و ارائه تسهیلات و کمک های بلاعوض به صاحبان این خانه ها خبرداد

وی همچنین به راه اندازی سامانه پیامکی اعلام خسارات ناشی از بارندگی اخیر و تشکیل 10 تیم ارزیاب خسارت ها اشاره کرد و گفت: پس از دریافت پیامک، تیم های ارزیاب با حضور در محل، به بررسی میزان خسارت ها می پردازند
استاندار تصریح  کرد: اگر چه وقوع سیل و مخاطرات با این شدت در استان یزد کمتر اتفاق می افتد و شاید دور از ذهن باشد اما واقع امر این است که اکنون دچار این مشکلات شدیم و سعی شد این موضوع را مدیریت کنیم با اینهمه باید نسبت به بازسازی و تامین خسارات وارده اقدام کنیم
فاطمی افزود: در حال حاضر نیازمند قریب به 5 میلیارد تومان جهت رهن خانه برای خانواده های آسیب دیده  و تسهیلات مورد نیاز برای تعمیر و بازسازی 630 واحد مسکونی هستیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها