سیاره زمین در حال گرمتر شدن است از اینرو گونه های مختلف جانوری را مجبور می کند به مناطق جدید مهاجرت کرده و با سایر موجودات ناآشنا با سرعت فزاینده ای در تعامل باشند.
کد خبر: ۱۳۶۴۲۱۷

به گزارش جام جم آنلاین، نتایج یک مطالعه جدید می‌گوید که این پدیده می‌تواند عواقب ناگواری برای سلامتی انسان داشته باشد و احتمال ابتلاء به بیماری‌های ویروسی جدید مانند HIV (که در پستانداران اولیه منشأ می‌گیرد) و همچنین بیماری‌های همه گیر مانند کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

محققان پیش‌بینی می‌کنند که تماس‌های بالقوه جدید بین گونه‌های مختلف اساساً طی ۵۰ سال آینده دو برابر می‌شود و خطر جهش سایر ویروس‌ها از حیوانی به حیوان دیگر و در نهایت به انسان را افزایش می‌دهد.

بر اساس پیش بینی‌های گزارش شده از سوی محققان دانشگاه جرج تاون، ویروس‌ها تا سال ۲۰۷۰ در نتیجه مهاجرت ناشی از تغییرات آب و هوایی، حداقل ۱۵,۰۰۰ بار به سمت گونه‌های جانوری جدید منتقل خواهند شد.

به گفته محققان، تغییرات محدوده جغرافیایی ناشی از آب و هوا باعث بیش از ۳۰۰ هزار مورد برخورد اولیه بین گونه‌ها می‌شود که تقریباً دو برابر نرخ تماس بالقوه گونه‌های امروزی است.

«کالین کارلسون»، محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید: «ما احتمالاً به خوبی وارد این تغییرات شده‌ایم. ما آنها را به دقت زیر نظر نمی‌گیریم و با ایجاد پاندمی برای همه مشکل ایجاد می‌کنند.»

کارلسون در ادامه افزود: «مطالعه ما نشان می‌دهد که بدون تردید، تغییرات اقلیمی نقاط بی‌شماری از خطرات مشترک بین انسان و حیوان در آینده را درست در حیاط خلوت ما ایجاد می‌کند.»

محققان معتقدند «این اتفاق می‌افتد و حتی در بهترین حالت سناریوهای تغییرات آب و هوایی نیز قابل پیشگیری نیست. ما باید اقداماتی را برای ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی برای محافظت از جمعیت حیوانات و انسان‌ها انجام دهیم.»

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها