هرچند کرونا کم‌کم دارد عقب نشینی می‌کند و پیدا کردن واکسن و تزریق دزهای کامل آن دیگر نیازی به زد و بند و پارتی بازی ندارد و به قولی واکسن را دو‌دستی تعارف مردم می‌کنند ولی نوبت به دانش‌آموزان که می‌رسد این حقایق کنار می‌رود و باورهای کلیشه‌ای خانواده‌ها، جای آن را می‌گیرد.
کد خبر: ۱۳۶۳۷۷۰

سه هفته است که مدارس کشور بازگشایی شده و بسیاری از دانش آموزان نیز در کلاس‌های درس حاضر شده‌اند، آن هم با خوشحالی از این که دردسرهای آموزش مجازی دیگر تمام شده و می‌توانند رخ به رخ پای درس معلم بنشینند و شانه به شانه دوستان بدهند و از بودن در کنار هم لذت ببرند.

برخلاف این گروه اکثریت اما دانش آموزانی هستند که از ۱۴فروردین هنوز پایشان را به مدرسه نگذاشته و به دلایل مختلف از مدرسه غیبت می‌کنند.

برخی غیبت‌ها دائمی و ممتد و برخی‌شان مقطعی است به طوری که شاید هفته‌ای دو سه بار به مدرسه بیایند.

با این که بخشنامه مربوط به بازگشایی مدارس چنین غیبت‌هایی را غیرموجه و مخالف آیین‌نامه انضباطی اعلام کرده اما مدارس مختلف در قبال این غیبت‌ها، مواضع مختلفی دارند. برخی مو به مو قانون را اجرا می‌کنند و برخی خانواده‌ها را آزاد می‌گذارند تا هرچه خواستند، بکنند.

غیبت به شرط فعال بودن خانواده

رئیس آموزش و پرورش منطقه۱۴ تهران دیروز آماری به تسنیم داد که می‌تواند خانواده‌هایی را که ما دیروز ردگیری کردیم در بر بگیرد. او می‌گفت در نخستین روز بازگشایی مدارس حدود ۹۰درصد دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم و ۶۵درصد دانش‌آموزان ابتدایی درکلاس‌ها حاضر شدند که این آمار کم کم بالا می‌رود که این بالارفتن همانی است که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید، یعنی غیبت ۱۵درصدی دانش‌آموزان به طورمیانگین درکشور و غیبت ۸درصدی دانش‌آموزان مقطع متوسطه به گفته معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش.

دیروز پدر یکی از دانش‌آموزان که دخترش محصل کلاس دوم است و هنوز یک روز هم در مدرسه حاضر نشده به جام‌جم گفت مسؤولان مدرسه با این غیبت موافقت کرده‌اند به شرط این که خودمان به او درس بدهیم و روز امتحان نیز بچه در مدرسه حاضر باشد. او می‌گوید در مدرسه فرزندش در هر کلاس حدود ۱۰ دانش‌آموز همین وضعیت را دارند.

محرومیت از امتحان

درعوض این سهل‌گیری اما مدرسه‌ای در تهران هست که خانواده‌ها را با تهدید کسر نمرات درسی و جلوگیری از حضور بچه‌ها در جلسه امتحان، دانش‌آموزان غایب را به مدرسه کشانده است.

پدر یکی از این دانش‌آموزان که پسر کلاس هشتمی‌اش فقط یک هفته است به مدرسه می‌رود به ما توضیح می‌دهد که مسؤولان مدرسه تاکید کرده‌اند برای بچه‌ها غیبت غیرموجه ثبت می‌کنند و از آنها امتحان پایان‌ترم هم نمی‌گیرند. او اضافه می‌کند این تهدیدها پوچ نیست، زیرا چند روز قبل که پسرش آزمونی داد، معلم شش نمره کلاسی از او کسر کرد و به او نمره ۱۴ داد.

البته بخشنامه ابلاغی آموزش و پرورش هم غیبت دانش‌آموزان را فقط در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای یا ابتلا به کرونا موجه می‌داند و غیر از این هرغیبتی غیرموجه است.

طبق آیین‌نامه انضباطی مدارس نیز غیبت بی‌دلیل از مدرسه ابتدا باید به صورت شفاهی به اطلاع ولی دانش‌آموز برسد و پس از تکرار غیبت‌ها،‌ موضوع در دفتر انضباطی ثبت و نمره انضباط دانش‌آموز کسر شود و اگر این راهکار نیز فایده نکرد، شورای مدرسه باید درباره سرنوشت دانش‌آموز مورد نظر تصمیم بگیرد.
حالا سؤال این است که با توجه به روشن بودن بخشنامه و آیین ‌نامه چرا هر مدرسه‌ای به سبک خودش رفتار می‌کند و آن ناظرانی که وزارتخانه معتقد است مدارس را زیر نظر دارند، این روزها چه‌می‌کنند؟

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها