وزیر خارجه آمریکا اذعان کرد که دونالد ترامپ برخلاف نظر مقامات وقت و رؤسای جمهور پیشین نام سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد.
کد خبر: ۱۳۶۳۷۵۱

به گزارش جام جم آنلاین، آنتونی بلینکن در سخنانی در سنای آمریکا درباره گنجاندن نام سپاه پاسداران به لیست به اصطلاح گروه‌های تروریستی گفت: توصیه شد این کار انجام نشود، زیرا برای ما دستاوردی ندارد. روسای جمهور پیشین آمریکا مخالف ورود نام سپاه به لیست گروه‌های تروریستی بوده و معتقد بودند هزینه چنین کاری برای دولت آمریکا زیاد و دستاور‌های آن اندک است.

به گزارش سی اسپن، بلینکن گفت: «دولت بوش این موضوع را بررسی کرد و این کار را انجام نداد، صلاحدید این بود که انجام ندهد؛ زیرا هیچ دستاوردی نداشت بلکه ممکن بود برای مردم ما و نیرو‌های ما در منطقه خطر بیشتری ایجاد کند. دولت اوباما هم به نتیجه مشابهی رسید. دولت ترامپ تصمیم گرفت این کار را انجام دهد در حالی که برخلاف نظر رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح و مجامع نظامی و اطلاعاتی بود؛ زیرا به باور دو دولت پیشین و همچنین رهبران ارشد دولت ترامپ، دستاورد آن ناچیز و هزینه بالقوه‌اش زیاد بود».

او افزود: عملا قرار دادن [نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی]سودی ندارد چرا که تحریم‌های بسیاری [علیه این نهاد]وجود دارد. پیامد اصلی که تروریستی نامیدن سپاه به همراه دارد شامل ممنوعیت سفر است. می‌دانید که سپاه پاسداران مجموعه بزرگی است و این افراد شامل محدودیت سفر خواهند شد در حالی که آن‌ها قصد چنین سفر‌هایی را ندارند.

بحث‌ها در مورد سکون یا ادامه مذاکرات وین همچنان ادامه دارند. بسیاری معتقدند عدم توجه آمریکا به درخواست‌ها برای خارج کردن نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی یکی از موانع جدی بر سر راه مذاکرات است. روز گذشته نیز بیش از ۴۰ تن از مقامات اروپایی در نامه سرگشاده‌ای خواستار نشان دادن انعطاف برای حصول توافق هسته‌ای شدند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چندی پیش از اختلاف نظر میان ایران و آمریکا درباره خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست تحریم‌ها گفت که خارج کردن اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها از موضوعات اصلی جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای است و یکی از موضوع‌های مورد بحث در مذاکرات، خارج کردن سپاه پاسداران از لیست تحریم‌هاست.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها