هفتصد و ده میلیارد تومان؛ دست نزنید!

پول به حساب پرسپولیس و استقلال نشست

باشگاه پرسپولیس و استقلال حدود 710 میلیارد تومان در خزانه خود دارند که فعلا قابل برداشت نیست.
کد خبر: ۱۳۶۳۱۲۸

به گزارش جام جم آنلاین، حدود دو ماه از آغاز پذیره نویسی برای خرید سهام پرسپولیس و استقلال می‌گذرد و سازمان خصوصی‌سازی در حال طی مراحل بعدی واگذاری سهام این دو باشگاه است.

در ابتدا چیزی حدود 10 درصد از سهام سرخابی‌ های پایتخت از طریق بازار فرابورس به افراد حقیقی و حقوقی عرضه شد و حالا قربانزاده رییس سازمان خصوصی سازی از عرضه بلوک‌های مدیریتی خبر می‌دهد که با این اتفاق، مالکیت دولت بر این دو باشگاه به کمتر از 50 درصد خواهد رسید.

پیش از آغاز واگذاری قرمز و آبی تهران در بورس، کارشناسان خصوصی سازی و قوه قضاییه، پروسه طولانی ارزشگذاری روی برند و اموال این دو باشگاه را انجام دادند که بر اساس آن پرسپولیس 3210 میلیارد تومان ارزش گذاری شد و استقلال 2780 میلیارد تومان. سپس تصمیم بر این شد که حدود 350 میلیارد تومان از سهام هر دو باشگاه از طریق فرابورس در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

واگذاری از روز 15 اسفند آغاز شد و سرانجام در آخرین روزهای سال 1400 با اعلام سازمان خصوصی سازی، عرضه اولیه به پایان رسید: «مجموع سهام خریداری شده پرسپولیس معادل 3 هزار و 500 میلیارد ریال و مجموع سهام خریداری شده استقلال 3 هزار و 590 میلیارد ریال است.» به این ترتیب انتظار می‌رفت که تا در آغاز شد چیزی حدود 709 میلیارد تومان در خزانه این دو باشگاه قرار بگیرد.

البته نکته مهم اینکه از میزان عرضه اولیه سهام پرسپولیس 24 درصد را سهامداران حقیقی (76 درصد حقوقی - شرکتها) و از سهام استقلال 22 درصد را سهامداران حقیقی (78 درصد حقوقی- شرکتها) خریداری کردند.

با این حال اما نکته مهم واریز 700 میلیاردی به حساب این دو باشگاه بود که پس از حدود یک ماه انتظار، چند روز پیش انجام داد تا احتمالا بیشترین میزان پولی که خزانه پرسپولیس و استقلال به خود دیده، از راهی غیر از اسپانسرینگ یا پاداش موفقیت تیمها به دست بیاید.

این واریزی بیش از درآمدزایی مدیران این دو باشگاه در یک سال اخیر است که می‌تواند علاوه بر پرداخت بدهی‌های خارجی، تحول شگرفی هم در اوضاع پرسپولیس و استقلال ایجاد کند اما یک مانع بزرگ بر سر راه سرخابی‌ها وجود دارد؛ آنطور که پیش‌تر در اسناد مدیریتی دیده شد، پرسپولیس 326 و استقلال 270 میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارند که البته با کسر رقم قابل بخشش این عدد به ترتیب به 123 و 75 میلیارد تومان کاهش پیدا می‌کند.

به عبارتی از رقم 350 میلیارد تومانی پرسپولیس و 359 میلیارد تومانی استقلال که به حساب آنها واریز شده و فعلا قابل برداشت نیست، ابتدا اداره مالیات رقم بدهی مالیاتی را کسر خواهد کرد تا حدود 200 میلیارد تومان در حساب باقی بماند.

از این رقم استقلال باید بدهی‌های خارجی قریب الوقوع خود را پرداخت کند و پرسپولیس نیز ملزم به تسویه حساب بدهی 70 میلیاردی دوره مجید صدری و سپس احتمالا پرونده بوژیدار رادوشوویچ خواهد بود.

پیش‌تر حسن امیررحیمی، سرپرست آماده‌سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی گفته بود: «مبلغ حاصل از پذیره‌نویسی به حساب استقلال و پرسپولیس واریز شده ولی فعلا طبق قانون حق برداشت ندارند و این دو باشگاه ابتدا باید مجوز سازمان ثبت را بگیرند که استقلال این اقدام را انجام داده و پرسپولیس هم قرار است مجوز را بگیرد.»

همچنین علی عطایی معاون مالی باشگاه پرسپولیس در اینستاگرام خود نوشته بود که «در روزهای آینده» برداشت پول ممکن خواهد شد و باتوجه به اینکه خصوصی سازی «به منظور کسب مجوز حرفه‌ای» انجام شده، این رقم نیز به توسعه زیرساخت، پرداخت بدهی و سرمایه‌گذاری برای درآمدزایی اختصاص خواهد یافت.

به این ترتیب اگرچه بخش عمده این پول هنگفت برای پرداخت بدهی‌های چندین ساله هزینه خواهد شد اما به هر حال پرسپولیس و استقلال فرصت این را خواهند داشت تا پس از این دوره جدیدی را آغاز کنند؛ دوره‌ای که می‌تواند به توسعه و پیشرفت آنها ختم شود و قدم گذاشتن در راهی بهتر از این چند دهه اخیر باشد.

منبع: ورزش سه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها