به گزارش جام جم آنلاین، علی خضریان در گفتگو با ایسنا با اشاره به انتشار لیست ابربدهکاران بانکی، اظهار کرد: نظام بانکی در ایران به خصوص در دو دهه گذشته و با ظهور بانکداری خصوصی، دچار چالشهای بسیاری شده است و مسائلی همچون خلق پول بیضابطه، رشد تصاعدی ترازنامه سالانه، رقابتهای مخرب در بخش پرداخت تسهیلات، عدم توجه به تولید و مقوله هدایت اعتبار به ویژه در بانکداری خصوصی، مشکلاتی از این قبیل است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به جایگاه نظارتی بانک مرکزی در نظام پولی و اقتصادی کشور اظهار داشت: بانک مرکزی به عنوان مرجعیت بانکداری در کشور و قانونگذار و ناظر بر نظام بانکی، در مواجهه با بانکهای تجاری از اقتدار کافی برخوردار نیست. بالغ بر ۲هزار مقرره، بخشنامه و دستورالعمل از جانب بانک مرکزی به بانکها ابلاغ شده اما بخش قابل توجهی از این دستورها مورد بیاعتنایی قرار میگیرد.
وی ادامه داد: دخالت های دولتی در سالهای گذشته و کفایت بانک مرکزی به ایراد توصیههای اخلاقی در مقابل تخلفات بانک ها، باعث شده ترازنامه بانک های دولتی سالیانه حدود ۲۵ درصد رشد کند اما مقامات نظارتی و نمایندگان مجلس، اطلاعی از کیفیت پرداخت تسهیلات و ذینفعان آنها ندارند. به تعبیر دیگر بانکهای دولتی و خصوصی و شرکتهای زیرمجموعه آنها به تاریکخانهای در اختیار منافع افراد مرتبط و جریانات اقتصادی وابسته به بانکهای تجاری مبدل شده است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در خصوص افشای عمومی لیست بدهکاران بانکی بیان کرد: رویکرد شفافیت در نظام بانکی کشور در دوره جدید مدیریت وزارت اقتصاد و با انتشار عمومی صورتهای مالی بانک ملی ایران و چند بانک دولتی دیگر از سال گذشته آغاز شد. در ابتدای سال جاری و در مرحله بعدی، وزارت اقتصاد اقدام به انتشار لیستی از ابربدهکاران بانک های دولتی و وابسته به دولت مبادرت ورزید.
خضریان افزود: البته نوع انتشار لیستها و اطلاعات افشا شده دارای ابهام و نقصهایی است و به گفته مقامات دولتی، لیستهای افشا شده از بدهکاران بانکی کامل نیست. با بررسی دقیقتر اسامی افراد و گروههای منتشر شده میتوان دریافت که بانکها صرفا لیست بدهکاران حقیقی و یا فعال در بنگاهداری بخش خصوصی را منتشر کردهاند و خبری از اعلام میزان بدهی ابربدهکاران در شرکتهای دولتی و وابسته به دولت نیست.
خضریان با اشاره به پیشنهاد خود در خصوص ساماندهی و نظارت بر تسهیلات بانکی که به تصویب کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ و مجلس نیز رسید، افزود: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی طی مصوبهای در بند «د» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، ساز و کاری برای شفافیت تسهیلات کلان بانکی تعیین کرده است. طبق این قانون، بانک مرکزی موظف است با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و دریافت اطلاعات تکمیلی از بانکها، مانده تسهیلات و تعهدات کلان و میزان پرداختی و مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هر یک از بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را به تفکیک هر یک از اشخاص با تعریف شورای پول و اعتبار (مرتبط یا ذی نفع واحد، نرخ سود، مدت بازپرداخت، دوره تنفس، وضعیت بازپرداخت اعم از جاری، سررسید گذشته، معوق یا مشکوک الوصو، نوع و میزان وثیقه دریافت شده، بر تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دسترس عموم قرار داده و به صورت فصلی به روزرسانی نماید.
وی در پایان ایراز امیدواری کرد که دولت و به ویژه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری بانکهای تجاری و با استفاده از ظرفیت سامانه سمات بانک مرکزی، نسبت به تکمیل اطلاعات و شفافیت تسهیلات بانکی اقدام نماید. مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل نود نیز طبق قانون به صورت مستمر بر چگونگی اجرای این قانون و به روز رسانی اطلاعات، نظارت خواهند داشت.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد