نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که رژیم های غذایی با پروتئین بالا ممکن است سطح تستوسترون را در مردان کاهش داده و منجر به بروز مشکلات باروری شود.
کد خبر: ۱۳۵۸۷۳۶

به گزارش جام جم آنلاین، یک مطالعه جدید هشدار می دهد علاقه مندان به شیک های پروتئینی و گوشت زیاد، شانس بچه دار شدن را کاهش می دهد.

به گفته دانشمندان، پیروی از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا ممکن است سطح تستوسترون مردان را کاهش دهد که می تواند منجر به اختلال نعوظ و تعداد کم اسپرم شود.

مردانی که به دنبال عضله سازی یا کاهش وزن هستند، اغلب تشویق می شوند که مقادیر زیادی گوشت بدون چربی، ماهی و نوشیدنی های پروتئینی مصرف کنند اما اکنون دانشمندان دانشگاه ورچستر می گویند مصرف زیاد پروتئین می تواند برای آنها گران تمام شود و سطح تستوسترون آنها را بیش از یک سوم کاهش دهد.

محققان گزارش می دهند که حذف کربوهیدرات ها، که به طور فزاینده ای در میان افراد محبوب شده است، بهایی گزافی دارد.

جوزف ویتاکر (Joseph Whittaker) محقق ارشد این پژوهش ها در بیانیه ‌ای در می‌ گوید: بیشتر مردم حدود ۱۷ درصد پروتئین مصرف می ‌کنند و رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا که باعث کاهش تستوسترون می ‌شود، همگی بالای ۳۵ درصد است بنابراین برای یک فرد معمولی، هیچ نگرانی وجود ندارد، اما برای افرادی که رژیم ‌های پروتئینی بالا دارند، نباید پروتئین را به بیش از ۲۵ درصد افزایش دهند.

عدم وجود تستوسترون کافی با بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و آلزایمر نیز مرتبط است. در مقابل، سطح تستوسترون سالم برای قدرت، عضله سازی و عملکرد ورزشی بسیار مهم است.

نتایج ۲۷ مطالعه شامل ۳۰۹ مرد توسط محققان گردآوری شد. افرادی که از رژیم غذایی با پروتئین بالا و کم کربوهیدرات پیروی می کردند، سطح تستوسترون بسیار کمتری نسبت به سایرین داشتند.

محققان دریافتند داشتن بیش از ۳۵ درصد پروتئین سطح تستوسترون را تا ۳۷ درصد کاهش می دهد که از نظر پزشکی به عنوان هیپوگنادیسم شناخته می شود.

پروتئین بیش از حد و کربوهیدرات کم نیز باعث افزایش کورتیزول می شود که معمولاً به عنوان هورمون استرس بدن شناخته می شود و در طی واکنش به اصطلاح مبارزه یا گریز ترشح می شود.

مشخص شده است که سطوح بالای کورتیزول سیستم ایمنی را سرکوب می کند و افراد را در برابر عفونت های ویروسی و باکتریایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا آسیب پذیرتر می کند.

ویتاکر در انتها می ‌گوید: این یافته که رژیم ‌های کم کربوهیدرات باعث افزایش کورتیزول می ‌شوند بسیار جالب است، زیرا این رژیم‌ ها در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌ اند و افراد زیادی آن‌ها را تبلیغ می ‌کنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله Nutrition and Health منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها