مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در گفتگو با جام‌جم از برنامه‌های جدید سایپا برای تولید خودرو‌های ایرانی در سال ۱۴۰۱ خبر داد

آریا جایگزین تیبا نمی‌شود

از مهندس مهدی رادمنش، مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا درباره کم و کیف تغییرات تولید محصولات این خودروساز بزرگ کشور در دوره مدیریتی جدید پرسیدیم.
از مهندس مهدی رادمنش، مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا درباره کم و کیف تغییرات تولید محصولات این خودروساز بزرگ کشور در دوره مدیریتی جدید پرسیدیم.
کد خبر: ۱۳۵۸۳۷۲
اواخر بهمن و در حالی که حدود یک ماه از سکانداری مدیرعامل جدید سایپا در این شرکت می‌گذشت، وی در گفت‌وگویی تلویزیونی با اعلام این‌که خودروی شخصی خودش تیبا است، به دفاع از کیفیت و قیمت این خودرو پرداخت. اما تقریبا دو هفته بعد محمدعلی تیموری اعلام کرد که این خودرو به‌شدت برای گروه خودروسازی سایپا زیانده است و حتی از ضرر ۷۷ میلیونی تولید هر دستگاه این خودرو گفت. وی پیشاپیش اعلام کرد که تولید تیبا از سال ۱۴۰۱ متوقف خواهد شد. از آنجا که در گزارشی که در ششم آذر امسال در گفتگو با مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروی سایپا در همین صفحه منتشر شد، از حذف تیبا و ساینا در سال ۱۴۰۱ صحبت شده بود، باتوجه به تاکید مدیرعامل این خودروسازی، از مهندس مهدی رادمنش، مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا درباره کم و کیف تغییرات تولید محصولات این خودروساز بزرگ کشور در دوره مدیریتی جدید پرسیدیم.


با گشتی در فضای مجازی می‌بینیم که در پایگاه‌های خبری مختلف، برداشت‌های متنوعی از صحبت‌های اخیر مدیرعامل سایپا مطرح شده است که همگی مؤید این نکته هستند که قرار است خودروی آریا جایگزین تیبا شود. با این حال از آنجا که خودروی آریا جزو خودرو‌های قرارگرفته در رده قیمتی بالاتری نسبت به تیبا محسوب می‌شود، از مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروی سایپا در مورد چگونگی منطق این جایگزینی پرسیدیم که وی در پاسخ گفت: «منظور مدیرعامل سایپا این بوده که تیبا از رده خارج می‌شود و محصول جدیدی عرضه خواهیم کرد که سبد محصولات سایپا را تکمیل خواهد کرد. ولی قطعا آریا جای تیبا را نخواهد گرفت. زیرا از نظر ارزش خودرو و کلاس ابعادی، آریا خودروی متفاوتی است و این سؤ برداشتی از صحبت‌های ایشان بوده است.


استراتژی تولید خودرو‌های اقتصادی

مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در مورد اینکه چه خودرویی قرار است جایگزین تیبا شود، اعلام کرد: «استراتژی مدیریت جدید سایپا این است که در سال ۱۴۰۱ با مدیریت پروژه‌ها و باتوجه به محدودیت منابعی که در اجرای آن‌ها وجود دارد، دو محصول به سبد محصولات سایپا اضافه شود. طبق دستور مدیر عامل سایپا، تمرکز ما روی شاهین اتوماتیک و آریا است که تلاش می‌کنیم تا این دو محصول را در سال ۱۴۰۱ تولید کنیم. آریا البته از نظر در رده قیمتی بالاتری از شاهین قرار می‌گیرد. چون این خودرو به‌نوعی نمونه کراس‌اور شاهین محسوب می‌شود. ابعادش ابعاد شاهین است و قسمت پشت آن به صورت هاچ‌بک طراحی شده که ارتفاعش بالا می‌آید و کراس‌اور می‌شود. درنتیجه این کراس‌اور از نظر رده قیمتی بالاتر از شاهین خواهد بود. ولی در برنامه‌ای که مدیرعامل سایپا اعلام کرده‌اند، تمرکز سایپا برای تولید محصول اقتصادی خواهد بود.» مهندسرادش در توضیح مفهوم خودروی اقتصادی مورد ظظر سایپا تصریح کرده: «مقصود این است که خودرو‌هایی تولید شوند که با افزایش تیراژ بتوانند زیان‌های گروه خودروسازی را کمتر کنند؛ بنابراین تمرکز می‌رود روی شاهین و کوئیک که با افزایش تیراژ این دو خودرو، هزینه‌ها سرشکن و کمتر شود. به این ترتیب اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین خودرو‌های سایپا در سال ۱۴۰۱ کوئیک و ساینا خواهند بود.

قطعات یدکی تیبا تامین می‌شود

مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروی سایپا در پاسخ به این‌که ما تا مدت‌ها بعد از توقف تولید پراید شاهد ورود پراید صفر کیلومتر به بازار بودیم و آیا در مورد تیبا هم این‌گونه خواهد بود، به جام‌جم گفت: «اگر منظور سوال‌تان این است که خودرو صفرکیلومتر وارد بازار می‌شود، بله بعضی افراد خودرو را با رویکرد سرمایه‌گذاری می‌خرند و بعد از مدتی به بازار عرضه می‌کنند. ولی اگر مفهوم این باشد که از کارخانه خارج می‌شود، این‌طور نیست. خط تولید پراید در سایپا دیگر کار نمی‌کند. خطی هست که فقط برای اهداف صادراتی تولید می‌کند که در بازار ایران عرضه نمی‌شود و یک سری بدنه هم برای سایپایدک تولید می‌کند. از تیرماه سال ۹۹ به بعد خودروی پراید صفر واقعی که از کارخانه بیرون بیاید، عملا وجود نداشته و برای تیبا هم همین اتفاق خواهد افتاد. حال اینکه از چه تاریخی توقف تولید انجام شود، هنوز مشخص نیست، اما تعدادی خودرو را مردم خریده‌اند که ممکن است با رویکرد سرمایه‌گذاری آن را نگه دارند و بعد از مدتی وارد بازار کنند که قطعا مفهومش این نیست که خودرو به صورت صفر کیلومتر از کارخانه بیرون آمده است. البته مشکلی در تامین قطعات یدکی تیبا وجود نخواهد داشت، زیرا پلتفرم تیبا و کوئیک یکی است و بیش از ۹۰ درصد قطعات‌شان مشترک است و فقط در یک سری قطعات ظاهری تفاوت دارند. قطعات مشترک با کوئیک که تولید خواهد شد، قطعاتی هم که متفاوت هستند، براساس نیاز خدمات پس از فروش سفارش‌گذاری و تولید می‌شود.

تیپ جی ساینا و کوئیک در سال ۱۴۰۱ به بازار می‌آید

مهندس رادمنش با اعلام این‌که برای خودرو آریا برنامه‌ریزی کرده بودیم که از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ عرضه آن آغاز شود، گفت: «به‌دلیل محدودیت‌های مالی، ممکن است عرضه این خودرو چند ماه به تعویق بیفتد، ولی تلاش می‌کنیم در پاییز سال آینده آریا را عرضه کنیم. همچنین در سال آینده ما مدل‌های تیپ جی (G) ساینا و کوئیک را عرضه می‌کنیم که مجوز شماره‌گذاری آن‌ها اواخر سال ۱۴۰۰ اخذ شده است.»
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروی سایپا در مورد تفاوت مدل جی و اس این دو خودرو عنوان کرد: «تفاوت مدل جی با مدل اس در تزئینات داخلی این خودرو‌ها است. به‌طوری‌که ما کنسول وسط را اصلاح کرده‌ایم و نمایشگر ایستاده‌ای برای آن تعبیه کردیم که به نوعی مالتی‌مدیا با طرح جدید خواهد بود. یکی دو قابلیت دیگر هم نسبت به مدل اس اضافه کرده‌ایم و امیدواریم اولین محصولاتی که در سال ۱۴۰۱ به بازار وارد می‌شود، ساینا و کوئیک جی باشد و بعد از آن شاهین اتوماتیک و به دنبال آن، آریا را عرضه خواهیم کرد.
آریا جایگزین تیبا نمی‌شود

«نیوسدان» سایپا، سهند نامیده شد

در گزارشی که ششم آذر ۱۴۰۰ با عنوان نقشه‌های سایپا برای تحول در بازار خودرو منتشر شد، مهندس رادمنش از خودروی نیوسدان که هنوز اسمی برای آن انتخاب نشده بود، صحبت کرده بود که از او در مورد سرنوشت این خودرو در دوره مدیریتی جدید پرسیدیم. مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروی سایپا در پاسخ به جام‌جم گفت: «دو محصول اتوماتیک دیگر داریم که برای سال ۱۴۰۲ تولید و عرضه خواهد شد؛ یکی اطلس که خیلی پیشرفت خوبی دارد و اگر مشکلی پیش نیاید، اواخر سال ۱۴۰۱ یا ابتدای ۱۴۰۲ عرضه خواهد شد. در ادامه خودروی سهند که همان نیوسدانی است که قبلا عرض کرده بودم با فاصله شش‌ماهه از اطلس قابلیت عرضه دارد. البته به خاطر محدودیت‌های منابع مالی فعلا پروژه متوقف شده، اما به دلیل اشتراکات زیاد با اطلس، بخشی از پروژه خود به خود اجرا خواهد شد. ولی در نهایت به تصمیم‌گیری جدید در مدیریت گروه خودروسازی سایپا برای زمان کلید خوردن پروژه نیاز است.»

محصول پی ۹۰ بعد از ۱۴۰۲ به بازار خواهد آمد

رادمنش درباره محصول پی ۹۰ نیز که در رسانه‌ها درباره‌اش گمانه‌زنی‌هایی شده بود بیان کرد: «پی ۹۰ (P۹۰) محصول شرکت پارس‌خودرو است که روی پلتفرم تندر ۹۰ یا همان ال ۹۰ سوار می‌شود. متولی تهیه منابع مالی این طرح پارس‌خودرو است که به خاطر مشکلات مالی پروژه کند شده، ولی متوقف نشده است. از آنجا که ذهنیت مردم نسبت به خودروی ال ۹۰، خودرویی با کیفیت و کارا و قابل اطمینان است و توانسته بود رضایت مشتریان را جلب کند، نظر پارس‌خودرو این است که کیفیت آن در همین سطح باقی بماند. برای همین یک موتور جدید را سایپا در حال توسعه دارد که موتور ۱۶۰۰ سی‌سی است. اگر این موتور آماده شود، یکی از محصولاتی که از این موتور استفاده خواهد کرد، پی ۹۰ است. امیدواریم با توجه به دستور مدیرعامل سایپا مبنی بر انجام توافق با پارس‌خودرو، بتوانیم تولید این خودرو را در زمان‌بندی خودش انجام دهیم، اما قاعدتا عرضه آن از سال ۱۴۰۲ به بعد خواهد بود.»
 
مهدی یکه‌سادات / جام‌جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها