نشست صمیمانه و هم‌اندیشی فعالان جامعه معلولان با حضور علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان:

شهر صدای معلولان را بشنود

نشست صمیمانه و هم‌اندیشی فعالان جامعه معلولان با حضور علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، مجتبی شاه‌مرادی معاون فرهنگی، وحید مهدویان معاون معماری و شهرسازی و مهدی بقایی معاون خدمات شهری شهرداری و حجت‌الاسلام مهروی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان در آستانه روز جهانی معلولان در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۵۱۱۳۲

شهر صدای معلولان را بشنودبه گزارش جام جم انلاین اصفهان ؛در این نشست نمایندگانی از جامعه معلولان جسمی حرکتی، نابینایان و کم‌بینایان، ناشنوایان، بیماران مبتلا به ای‌ال‌اس و اتیسم دغدغه‌ها و پیسنهادات خود در جهت بهبود وضعیت شهر برای حضور معلولان و ایجاد فرصت‌های برابر برای آنها را بدون‌واسطه و به‌صورت چهره به چهره با شهردار اصفهان و سایر مسئولان شهری در میان گذاشتند.
شهردار اصفهان در این نشست با بیان اینکه مدیریت شهری از حدود 20 سال پیش تاکنون به مناسب‌سازی شهر برای حضور معلولان پرداخته است، تأکید کرد از امروز به بعد وظیفه او در قبال معلولان سنگین‌تر شده است.
علی قاسم‌زاده افزود: با مشورتی که در این نشست با همکاران خود داشتم مقرر شد کارگروهی برای اشتغال معلولان و ایجاد بازارچه برای ارائه تولیدات آنها تشکیل دهیم که معاون خدمات شهری در این زمینه اختیار تام دارد. همچنین عزم معاون معماری و شهرسازی، معاون فرهنگی و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان برای برنامه‌ریزی و فعالیت در حوزه معلولان جزم است.
وی با بیان اینکه در دفتر من به روی تمام معلولان باز است، تأکید کرد استقرار میز خدمت به معلولان در شهرداری‌های مناطق را پیگیری خواهد کرد.
معلولان به دنبال فرصت‌های برابر هستند
همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ایران جزو کشورهایی است که در حوزه معلولان قانون دارد، گفت: اگر درباره معلولان با خلأ و مشکلی روبه‌رو هستیم مربوط به حوزه اجرا است.
حجت‌الاسلام مهروی‌پور با بیان اینکه در دنیا بین 10 تا 30 درصد افرد دارای کم‌توانی هستند که در 3 درصد آنها شدت بیشتری دارد، افزود: تلاش برای مناسب‌سازی فضاهای شهری برای بهبود بهره‌برداری معلولان از آنها، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که مدیریت شهری باید انجام دهد. البته این حق ویژه‌ای محسوب نمی‌شود بلکه معلولان به‌دنبال فرصت‌های برابر و عادلانه هستند.
وی عدالت در برخورداری از امکانات را یکی از مصادیق عدالت دانست و ادامه داد: اصفهان 15 منطقه و بیش از 200 محله دارد و تمام محلات شهر باید برخوردار باشند.
شهر نیازمند مناسب‌سازی فرهنگی برای حضور معلولان است
در ادامه، محمدجواد خادمی عضو هیئت‌رئیسه انجمن روشن‌بین اصفهان با تمجید از رویکرد شهرداری اصفهان برای تعامل با تشکل‌های مردم‌نهاد گفت: تشکل‌های معلولان ساختاری کاملاً مردمی دارند و بدون اینکه دست به دامان دولت باشد می‌توانند نیازهای واقعی جامعه معلولان را به گوش مسئولان برسانند، اما متأسفانه در برخی دستگاه‌های دولتی انتصاباتی در حوزه‌های مرتبط با معلولان انجام می‌شود که کارایی لازم را ندارند. متأسفانه به جز شهرداری، دستگاه‌های مرتبط با معلولان اقدامی برای روز جهانی معلولان انجام ندادند.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه «سَنکا» (سمن‌های نابینایان و کم‌بینایان اصفهان) بیان کرد: تشکل‌های گوناگون در حوزه نابینایان در این کارگروه گرد هم آمده‌اند تا مطالبات خود را به‌صورت هماهنگ به مسئولان انتقال دهند. مناسب‌سازی معابر یا فرهنگ‌سازی در فضای مجازی خوب است، اما شهر هنوز برای حضور معلولان مناسب‌سازی فرهنگی نشده و متأسفانه در تعامل با مسئولان و شهروندان همچنان با این تفکر که چرا معلول باید از خانه بیرون بیاید مواجه هستیم.
بیژن شفیعی استاد گفتاردرمانی دانشکده توان‌بخشی اصفهان نیز با بیان اینکه اقدامات شهرداری برای معلولان نسبت به گذشته بهتر شده، تصریح کرد: البته این میزان در مقایسه با تسهیلاتی که برای افراد سالم در نظر گرفته می‌شود کافی نیست، چون تجربه سفر به چند کشور خارجی را دارم و شاهد بوده‌ام که آنها چه تسهیلات متنوعی برای معلولان در نظر گرفته‌اند.
وی ادامه داد: تجربه 40 سال ویلچرنشینی به من ثابت کرده فرهنگ نیاز به اصلاح دارد که روندی زمان‌بر است، بنابراین معلولان باید از سوی مسئولان دیده و شنیده شوند. جامعه ما به سمت سالمندی می‌رود و کسی نمی‌تواند تضمین دهد که فردا روی صندلی چرخ‌دار نخواهد نشست، همان‌طور که یک تصادف باعث معلولیت من شد، در حالی که در تمام پیاده‌روها و پارک‌ها موانعی ایجاد شده که ویلچر و حتی کالسکه نوزاد را نمی‌توان از آنها عبور داد. امیدوارم شهرداری اقداماتی در شهر انجام دهد که هر فردی در سفر به اصفهان احساس کند این شهر برای همه افراد ساخته شده است.
همچنین مرضیه معتمدی مدیرعامل انجمن جامعه معلولان اصفهان با بیان اینکه معلولان جسمی حرکتی 12 درصد شهروندان اصفهان را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: مسئولان حداقل هفته‌ای یک ساعت را به ما اختصاص دهند. متأسفانه پروژه‌های ساختمانی بر اساس قانون حمایت از معلولان ساخته نمی‌شود. معلولان به جای حضور در شهر و استفاده از پارک‌ها خانه‌نشین شده‌اند، در حالی که این حق مسلم افراد معلول جسمی حرکتی است که با خیال آسوده از خانه خارج شوند.
محسن الماسی رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان نیز با اشاره به توافق‌‌های که در گذشته برای تسهیل رفت‌وآمد دانش‌آموزان استثنایی با شهرداری و شورای شهر انجام شده، از شهردار اصفهان خواست این موارد دوباره پیگیری و عملی شود.
در ادامه، محمد گوهریان کارآفرین اصفهانی و عضو هیئت‌‌امنای انجمن حمایت از آسیب‌دیدگان نخاعی (حانا) با بیان اینکه باید از توانایی‌های معلولان استفاده کنیم نه از ناتوانی‌های آنها، تأکید کرد مشکلات معلولان در حوزه اشتغال باید رفع شود.
وی افزود: معلولان داستان‌ها و روایت‌های جذابی برای گفتن دارند که می‌تواند به ارزش افزوده و بازار استثنایی و انحصاری تبدیل شود. می‌توان پس از آموزش فنون هنری و سخنوری به معلولان این داستان‌های آموزنده را برای شهروندان روایت و برای معلولان اشتغال‌زایی کرد.
محمد نیک‌زاد مشاور مدیرکل بهزیستی در امور نابینایان نیز فرصت برابر را تنها خواسته معلولان دانست و گفت: این درخواست به معنای این نیست که ما تافته جدا بافته باشیم بلکه هر فرصتی برای افراد عادی در نظر گرفته می‌شود برای معلولان نیز مهیا شود.
وی افزود: متأسفانه معلولان در ادارات و شهرداری‌های مناطق با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند در حالی که طبق قانون حمایت از حقوق معلولان فضای تمام ادارات باید برای معلولان مناسب‌‌سازی شود و بخشی به ارائه خدمت به آنها اختصاص یابد. همچنین قانون عصای سفید در راهنمایی و رانندگی رعایت نمی‌شود و موانع موجود در پیاده‌روها و اماکن عمومی، اختلاف سطح فروشگاه‌ها از زمین و پارک موتورسیکلت‌ در پیاده‌روها دیگر مشکلات معلولان برای حضور در شهر است.
نیک‌زاد مشکل پارک موتورسیکلت‌ها را مربوط به کمبود پارکینگ دانست و از شهردار اصفهان خواست این زیرساخت‌ها را در شهر فراهم کند.
انسان به ارتباط زنده است
همچنین رضا کبیری کودک معلول و عضو شورای مشورتی دبیرخانه شهر دوستدار کودک با بیان اینکه به ما عنوان فعال حقوق معلولان داده‌اند چون کنش‌گر هستیم و کنشگری به معنی ارتباط داشتن است، اظهار داشت: انسان به ارتباط زنده است و این ارتباط، از دورن خانواده‌ها شکل می‌گیرد. این ارتباط باید با فرهنگ‌سازی احیا شود تا هم معلولان آگاه شوند و هم سایر افراد چون دنیا مبتنی بر آگاهی است.
وی با بیان اینکه کودکان 24 درصد جمعیت شهر اصفهان را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: آموزش باید از کودکان آغاز شود چون نمی‌توانیم فرهنگ یک انسان 40 ساله را به یک‌باره تغییر دهیم. بخش زیادی از این آموزش نیز بر عهده آموزش و پرورش است و بنیان این آموزش‌ها نیز خانواده است. جامعه ما هیچ‌گاه فردگرا نبوده پس این آموزش‌ها نیازمند کار گروهی است.
سیدمحمد منصوری مشاور استاندار اصفهان در امور معلولان نیز با بیان اینکه خوشبختانه نگاه جامعه به معلولان در حال تغییر است، گفت: امیدوارم شهروندان و به‌ویژه مسئولان به بلوغی برسند که معلولان را هم ببینند.
وی با بیان اینکه مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهر امروز برای ما و فردا برای شماست، تصریح کرد: افراد سالم هیچ‌گاه نمی‌توانند ضمانت دهند که در آینده معلول نمی‌شوند بنابراین باید به سوی مناسب‌سازی افکار و اندیشه‌ها برویم. همچنین در زمینه اشتغال معلولان و اختصاص بازارچه‌ای برای فروش تولیدات آنها قول‌هایی در دوره‌های گذشته شهرداری داده شد که امیدوارم در این دوره پیگیری شود.
همچنین عاطفه محمدزاده نقاش و نویسنده کتاب کودک و عضو جامعه معلولان کوتاه‌قامت در این نشست با اشاره به موضوع دو کتابی که در حوزه معلولان نوشته، آرزو کرد کتاب‌های او به فروش برسد و کتاب سومش نیز به چاپ برسد.
در ادامه، حسین روستا مدیرعامل کانون ناشنوایان اصفهان اظهار داشت: در دوره گذشته شهرداری پروژه‌های زیادی به بهره‌برداری رسید و سوال اینجاست که کدام‌یک به ناشنوایان اختصاص یافت؟ هزاران ناشنوا در شهر اصفهان زندگی می‌کنند و نگاه شهرداری و شورای شهر به معلولان باید تغییر کند چون ما هم حق داریم.
خلیل رحیمی عضو هیئت‌مدیره انجمن ناشنوایان و مشاور مدیرکل بهزیستی استان نیز تأکید کرد باید به سوی آموزش زبان اشاره به افراد عادی جامعه به‌خصوص کسانی که در ادارات و سازمان‌ها با ناشنوایان سروکار دارند حرکت کرد.
بنفشه خاموشیان مدیرعامل انجمن کودکان بهشت و مشاور مدیرکل بهزیستی در حوزه اتیسم و کم‌توانان ذهنی نیز اظهار داشت: متأسفانه این بیماری بار زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. این خانواده‌ها از ترس قضاوت‌های نادرست از حضور در جامعه به همراه فرزندان خود اجتناب می‌کنند. امیدوارم شهرداری اصفهان مانند گذشته در حوزه شهروندی به فرهنگ‌‌سازی در این زمینه بپردازد.
متینه سادات هاشمی دبیر انجمن حمایت از بیماران ای‌ال‌اس و نوروپاتی نیز با بیان اینکه بسیاری از افراد حتی نام این بیماری‌ها را نشنیده‌اند، به مشکلات این بیماران اشاره کرد و خواستار تسهیل اشتغال این افراد شد.
همچنین علیرضا ابراهیمیان نماینده انجمن بیماران ضایعه نخائی و مشاور شهردار اصفهان در امور عمرانی با بیان اینکه معلولان درد مشترک و نیازهای مشترکی دارند که با نیازهای افراد سالم نیز هم‌پوشانی دارد، گفت: اولین خواسته معلولان این است که حق شهروندی آنها در تمام مصوبات، برنامه‌ها و بودجه‌ها دیده شود. هم‌اکنون بیش از 70 درصد بوستان‌ها برای معلولان مناسب‌سازی شده اما هنوز موانعی وجود دارد. خوشبختانه شهرداری بیش از هر دستگاه دیگری در حوزه معولان فعالیت می‌کند و از شهردار اصفهان می‌خواهیم با گسترش تعاملات با سایر بخش‌ها مطالبات معلولان را پیگیری کند.
وی تأکید کرد مناسب‌سازی اماکن و فضاهای شهری باید در مرحله بهره‌برداری و پس از آن نیز پیگیری شود. همچنین وی لایحه‌ای که بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان تنظیم شده را به شهردار اصفهان تقدیم کرد.
معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این نشست تأکید کرد در حوزه معلولان دو وظیفه اصلی شامل آموزش به شهروندان درباره معلولان و نوع تعامل با آنها و آموزش به خود معلولان بر عهده این سازمان است.
سعید امامی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های متنوع در این دو حوزه اضافه کرد: در چند روز اخیر گالری شهری به آموزش شهروندان درباره معلولان و نوع نگاه به آنها اختصاص یافت. همچنین از روز یکشنبه مجموعه نمایشگاهی در گذر چهارباغ به معلولان اختصاص می‌یابد تا به عرضه توانمندی‌های خود بپردازند. همچنین آمادگی داریم در حوزه اشتغال و کارآفرینی و همچنین ورزشی و تفریحی به معلولان خدمات‌رسانی کنیم.
وی با بیان اینکه آمادگی داریم ایده‌های معلولان در حوزه‌های گوناگون هنری، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و تفریحی را اجرا کنیم، گفت: در این حوزه باید از شعارزدگی دوری کنیم تا شهروندان احساس کنند در راستای شعار «اصفهان من شهر زندگی» گام‌های اجرایی واقعی برداشته شده است.
در پایان این نشست، سه تابلوی اینفوگرافیک اداره اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با عنوان‌های «دستان ما، کلام ماست»، «دستم را نگیر؛ راهم را هموار کن» و «چشمان من باش» رونمایی شد. همچنین عاطفه محمدزاده نقاش و نویسنده کتاب کودک و عضو جامعه معلولان کوتاه‌قامت دو کتاب خود را به شهردار اصفهان هدیه کرد و شهردار اصفهان نیز اعلام کرد از چاپ کتاب سوم او حمایت خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها