باربادوس از زیر سلطه بریتانیا به طور رسمی بیرون آمد و تبدیل به «جمهوری» شد. به این ترتیب الیزابت، ملکه بریتانیا دیگر ملکه این کشور محسوب نمی شود.
کد خبر: ۱۳۵۰۱۷۷

به گزارش جام جم آنلاین ، چارلز ولیعهد بریتانیا یکشنبه شب پیش از مراسم برکناری مادرش، ملکه الیزابت از ریاست دولت باربادوس، وارد این کشور شد.

چارلز اواخر یکشنبه شب وارد باربادوس شد و توسط یک حزب بزرگ دیپلماتیک به رهبری کمیسر عالی بریتانیا در باربادوس، اسکات فورسدون وود، مورد استقبال قرار گرفت. او قرار است سخنرانی مراسم جمهوری شدن کشور باربادوس را انجام بدهد.

شاهزاده ولز اهداف مشترک و پیوندهای پایدار بین باربادوس و بریتانیا را در مراسمی به مناسبت گذار این کشور کارائیب به جمهوری در صبح سه شنبه (فردا) برجسته خواهد کرد.

باربادوس سال ها جز مستعمره انگلیس بود.

باربادوس فصل جدیدی را در تاریخ خود در 30 نوامبر - پنجاه و پنجمین سالگرد استقلال از بریتانیا - آغاز می کند.

البته «مشارکت نزدیک و قابل اعتماد بین باربادوس و بریتانیا به‌عنوان اعضای حیاتی مشترک المنافع» باقی خواهد ماند.

باربادوس به دنبال دیگر کشورهای کارائیب است که ملکه را نیز به عنوان رئیس دولت خود کنار گذاشته اند. گویان در سال 1970 جمهوری شد، ترینیداد و توباگو در سال 1976 و دومینیکا دو سال بعد. در سال‌های اخیر جامائیکا نیز اعلام کرده است که خواهان یک رئیس دولت منتخب است اما هنوز مستقل شدن این کشور رسمی نشده است.

انتظار می رود فردا سه شنبه تظاهرات گسترده ای در باربادوس علیه سلطنت بریتانیا برگزار شود و برخی از بومی ها خواستار عذرخواهی و غرامت از سلطنت و دولت بریتانیا به دلیل برده داری هستند.

ملکه از زمان استقلال باربادوس در سال 1966 رئیس دولت بوده ، اما موضوع جمهوری شدن در دهه های بعد در سطح ملی مورد بحث قرار گرفته است.

باربادوس یکی از 16 قلمرو به شمار می رود. برخی دیگر از کشورهای منطقه کارائیب که زیر سلطه ملکه انگلیس هستند عبارتند از آنتیگوا و باربودا، باهاما، بلیز، گرانادا، جامائیکا، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا و سنت وینسنت.

قلمرو پادشاهی بریتانیا به مرور زمان مدام کمتر می شود. از مهم ترین جوامعی که خواستار لغو سلطنت بریتانیا هستند می توان به اسکاتلند اشاره کرد. 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها