نماینده آمریکا در امور ایران:

مذاکرات آتی وین نقطه بسیار مهمی است

یک رسانه صهیونیستی مدعی شد، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در سفر به شامل فلسطین اشغالی، با برخورد سرد مقامات رژیم صهیونیستی مواجه شد و حتی نخست‌وزیر این رژیم با هدف علنی کردن مخالفتش با واشنگتن در خصوص مذاکره با تهران، حاضر به دیدار با او نشد.
کد خبر: ۱۳۴۹۸۰۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، مقامات مسئول رژیم صهیونیستی، مذاکرات اخیری که با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران انجام دادند را «دشوار و به شدت ناامید کننده» توصیف کردند و حتی نماینده آمریکا را یک «طرف متخاصم» دانستند و بر اساس گزارش روز جمعه «ناهوم بارنیا» تحلیلگر سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت، مقامات اسرائیلی می‌گویند؛ وی کسی است که دولت ایالات متحده را به «تسلیم شرم آور در برابر دشمن» سوق داده است.

به نوشته «عرب ۴۸»، مقامات اسرائیل نارضایتی خود را از سپردن مذاکرات با ایران به دست مالی اعلام کردند و معتقدند که «مالی به هر قیمتی به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای خواهد بود و ایرانی‌ها از ضعف او سوء استفاده خواهند کرد». این در حالی است که مذاکرات درباره توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ، دوشنبه آینده از سر گرفته می‌شود.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در سفر اخیرش به فلسطین اشغالی با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و «یائیر لاپید» وزیر خارجه این رژیم دیدار و گفتگو کرد، اما «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از دیدار با وی خودداری کرد و مدعی شد که نمی‌خواهد این دیدار به عنوان تاییدی برای بازگشت ایالات متحده به برجام به نظر برسد.

تحلیلگر سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت می‌نویسد که بنت تصمیم گرفته در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، در اولین رویارویی آمریکا و اسرائیل در دوره نخست‌وزیری خود، در روابط با کاخ سفید بحران ایجاد کند. بارنیا با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی در روزنامه نیویورک تایمز که اسرائیل را به سرعت بخشیدن به برنامه هسته‌ای ایران متهم کردند، نوشت که در این روزنامه اعلام شد که مالی و تیمش به اسرائیلی‌ها شفاف‌سازی کردند که «عملیات نظامی اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ممکن است در سطح تاکتیکی، رضایت بخش باشد، اما در سطح استراتژیک آسیب زننده است و به جای مهار ایران، آن را به پیش سوق می‌دهد».

در ادامه این گزارش آمده است که این باور در دفتر بنت ایجاد شده که مالی مسئول درز این اطلاعات به روزنامه آمریکایی مذکور است، اما بارنیا طبق بررسی‌هایی که خود در واشنگتن انجام داد، اظهار داشت که این باور درست نیست، اما هیچ مشکلی را نیز حل نمی‌کند، بلکه آن را تشدید می‌کند، «به هر حال یک طرف در دولت بایدن در آستانه مذاکرات با ایران به دنبال این بود که به پنج ابرقدرت و ایران بفهماند که آمریکا و اسرائیل دیگر با هم نیستند».

برخی منابع در دفتر بنت پیشنهاد آمریکا برای امکان دستیابی به توافق موقت با ایران، توقف موقت غنی‌سازی اورانیوم در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها علیه تهران را به عنوان یک فاجعه و تسلیم خطرناک‌تر از بازگشت به توافق هسته‌ای اولیه توصیف می‌کنند. با این ادعا که پول‌های آزاد شده ایران برای تسریع توسعه کلاهک‌ها و موشک‌ها و تعمیق فعالیت‌های نظامی ایران در سوریه، لبنان و غزه سرمایه‌گذاری می‌شود.

این اتهامات علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که آمریکا خود دارای بزرگترین و به روزترین زرادخانه هسته‌ای در جهان بوده و صد‌ها کلاهک هسته‌ای را در زرادخانه خود نگهداری می‌کند. رژیم صهیونیستی نیز تا کنون از امضای پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی خودداری می‌ورزد و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از تاسیسات خود را نمی‌دهد.

بر اساس برخی برآوردها، رژیم صهیونیستی دست کم ۹۰ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه خود داشته و مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دیگر را نیز در اختیار دارد.

بنا بر این گزارش، بنت مانند نتانیاهو در دوره اوباما وارد درگیری با بایدن نخواهد شد، اما تصمیم گرفته به طور علنی به سیاست دولت آن حمله کند. بنت در سخنرانی هفته جاری خود در دانشگاه رایشمن در هرتزلیا گفت که در زمینه مذاکرات هسته ای، «ممکن است با بهترین دوستانمان توافق نداشته باشیم».

این روزنامه‌نگار صهیونیست در ادامه با اشاره به متفاوت بودن شرایط تاسیسات هسته‌ای ایران با کشور‌های عراق و سوریه در زمانی که اسرائیل آن‌ها را هدف قرار داد و نابود کرد نوشت: اسرائیل تاسیسات هسته‌ای عراق و سوریه را ویران کرد، اما این تاسیسات در محله ساخت بودند. ایران مدتهاست که از این مرحله عبور کرده است. «لذا مد نظر قرار دادن راه حل نظامی برای تهدید ایران دشوار است، به ویژه این‌که ایران توسط یک توافق بین‌المللی با حمایت چهار کشور بزرگ و آلمان محافظت می‌شود».

وی نوشت که اعتقاد غالب در دستگاه امنیتی اسرائیل این است که راهی برای تغییر نظام در ایران از طریق حمله خارجی وجود ندارد. احتمال وقوع یک کودتای داخلی نیز ضعیف است و حکومت‌کنونی در ایران برای سال‌های طولانی باقی خواهد ماند و اسرائیل چاره‌ای جز سرمایه گذاری بر روی آماده‌باش ندارد.

از سوی دیگر، «یوسی کوهین» رئیس سابق موساد در گفتگو با وبگاه «وای نت» مدعی شد: «حمله مستقل اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، اگر این کشور راهی را طی کند که موجودیت ما را تهدید می‌کند، باید روی میز باشد».

وی در ادامه ادعای خود گفت: یک توافق خوب می‌تواند ایران را از دستیابی به دستاورد‌های مربوط به بمب دور نگه دارد. توافق بدی مانند آنچه در گذشته امضا شد نمی‌تواند بی نقص باشد. نکته اصلی این است که ما موظف هستیم توانمندی ایران را از آن بگیریم، زیرا نمی‌توانیم انگیزه‌هایش را از او بگیریم. رویا و انگیزه ایرانی‌ها وجود دارد و به همین دلیل است که برای توسعه قابلیت‌های هسته‌ای بسیار اصرار دارند و ما موظف هستیم آن را از آن‌ها بگیریم».

کوهن در پاسخ به این سوال که آیا در موضوع هسته‌ای ایران به آمریکایی‌ها تکیه کرده‌اید، گفت: «من روی خودمان حساب می‌کنم که خواستار یک توافق خوب باشیم و بسیار امیدوارم که آمریکا معنای توافقی که خوب نیست را بفهمد. در دوره اخیر، به ویژه از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق خارج شد، دیده شده است که اگر ایران تصمیم بگیرد مسیر بدی را برای ما طی کند، چه می‌تواند بکند؟».

کشور‌های غربی به رهبری آمریکا در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند، اتهامی که ایران قویاً آن را رد کرده است. ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بار‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشور‌های موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها