دندان کرم خورده

مراقب باشید دندان‌تان دیابت نگیرد!

دیابت ازجمله بیماری‌هایی است که می‌تواند بر سلامت دهان و دندان اثر بگذارد. افراد مبتلا به دیابت باید بیشتر از دیگران مراقب دندان‌ها و لثه‌های خود باشند چون بیشتر به عفونت‌های لثه و استخوان نگه‌دارنده دندان مبتلا می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۴۹۴۱۷

خشکی‌دهان یکی از شایع‌ترین شکایت بیماران مبتلا به دیابت است و پوسیدگی دندان در این بیماران ناشی از همین خشکی‌دهان و کاهش قدرت دفاعی دهان است.

ملاحظات دندانپزشکی در مبتلایان به دیابت

بیماران دیابتی به‌دلیل کاهش مقاومت‌بدن خیلی به عفونت حساس هستند به‌همین علت در اعمال جراحی و کشیدن دندان‌ها باید شرایط استریل کاملا رعایت شود و در عفونت‌های دهانی باید با دادن آنتی‌بیوتیک مناسب و کافی به‌سرعت با عفونت مقابله‌کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

متعاقب عفونت‌های شدید و جراحی‌های طولانی حتی ممکن است تعدیل مقدار انسولین بیمار از سوی پزشک معالج لازم باشد.

بهترین موقع معالجات دندانپزشکی هنگامی است که منحنی قندخون سیر نزولی دارد و توصیه می‌شود اعمال دندانپزشکی این بیماران صبح‌ها 1.5 تا 3 ‌ساعت بعد از صرف صبحانه و مصرف انسولین روزانه انجام شود.

در بیماران با دیابت کنترل‌نشده انجام اعمال جراحی دهان باید با مشورت پزشک معالج و در آرامش کامل و دور از هرگونه اضطراب و استرس انجام شود چون استرس سبب ترشح آدرنالین و در نتیجه بالا رفتن قندخون در بیماران می‌شود.

اگر مبتلا به دیابت هستید، این اقدامات را انجام دهید:

قندخون‌تان را کنترل کنید و به‌خاطر داشته باشید کنترل قندخون به پیشگیری از مشکلات دهان کمک می‌کند.

هر روز مسواک بزنید و از نخ‌ دندان استفاده کنید.

مدام نزد دندانپزشک‌تان بروید و حتما به او اطلاع دهید مبتلا به دیابت هستید.

اگر دندان مصنوعی‌ تان درست در جای خود قرار نمی‌گیرد یا لثه‌تان دچار دردشده‌ هرچه زودتر این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

دکتر صدیقه شفیعی - متخحصص سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی مرکز بهداشت شمال تهران / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها