تپش از عوارض خطرناک و تلخ برخی جراحی‌ها گزارش می‌دهد

قصور به‌ قیمت جان

گاهی عمل‌های ساده‌ای که به یک ساعت هم نمی‌رسند می‌توانند بلای جان انسان شوند. یک خطا، یک سهل‌انگاری و یک اشتباه کوچک به قیمت از دست دادن جان تمام می‌شود.
کد خبر: ۱۳۴۸۱۷۹

جوان‌هایی که برای زیباتر شدن یا داشتن اندامی مناسب خود را به دست پزشک می‌سپارند گاهی با قصور پزشک هیچگاه سالم از اتاق عمل بیرون نیامده و هزاران آرزو را با خود به خاک سرد قبر می‌برند.

گاهی نیز قربانیان فریب آگهی‌های فضای مجازی را خورده و سراغ غیر کارشناسان یا پزشکان قلابی می‌روند و گرفتار می‌شوند.

در آخرین پرونده نیز دختر نخبه اهوازی هنگام عمل جراحی زیبایی به کما رفت. پزشکان تلاش زیادی برای نجات جان او انجام دادند اما دختر جوان به دلیل مرگ مغزی فوت شد‌.

خانواده مهرنوش 19 ساله که رتبه 70 کنکور بود پس از مرگ مغزی دخترشان با اهدای اعضای بدن او موافقت کردند.

هفته گذشته همچنین علت مرگ زن جوان با بررسی‌های پزشکی مشخص شد. این زن از سه سال قبل و بعد از عمل سزارین، دچار دل دردهای شدیدی می‌شد که آزمایش و سونوگرافی‌ها نیز علت آن را مشخص نکرده بود.

هفته قبل با شدت گرفتن درد و انجام «ام آرآی» مشخص شد، داخل شکم او کیست است. زن جوان برای جراحی کیست در بیمارستان بستری شد اما پزشکان هنگام جراحی با صحنه عجیبی رو‌به‌رو شدند. داخل شکم او گاز استریلی بود که از سه سال قبل در شکمش جا مانده بود.

عفونت ایجاد شده از گازاستریل باعث شد زن جوان جان خود را از دست بدهد. با افزایش اخبار قصورهای مرگبار این هفته سراغ این جراحی‌های مرگبار رفتیم و در ادامه معاون پزشکی قانونی درباره عوارض عمل‌های غیر استاندارد هشدار داده است.

عمل بینی جان دختر دانشجو را گرفت

تازه دانشگاه قبول شده بود و می‌خواست رشته پرستاری بخواند. قبل از ورود به دانشگاه تصمیم گرفت از شر انحراف غضروف بینی خلاص شود و ساعت ۱۱ روز ششم مرداد ماه سال ۹۸ وارد اتاق عمل شد تا برای همیشه با این مشکل خداحافظی کند.

دکتر به خانواده او گفته بود که عمل یکساعته تمام می‌شود اما هرچه ساعت‌ها بیشتر می‌گذشت استرس خانواده بیشتر می‌شد تا این‌که با حضور تعداد زیادی دکتر در اتاق عمل پدر و مادر سحر نگران دخترشان شدند. ساعت ۴ عصر یکی از پزشکان آنها را به اتاق خود برد و ادعا کرد سحر حین عمل به دارو واکنش نشان داده و باید یک روز تحت نظر باشد.

پدر نگران دخترش بود و از پزشکان خواست جان دخترش را نجات دهند اما سحر ۱۸ روز در بیمارستان بستری شد و برخی پزشکان مدعی شدند دختر جوان به علت قصور پزشکی حین عمل دچار مرگ مغزی شده است. خانواده خود را برای اهدای عضو آماده می‌کردند که اینبار خبر رسید سحر پیش از اهدای عضو جان خود را از دست داده است.

پدر میانسال که حالا داغدار دختر جوانش شده بود از پزشکان و بیمارستان به خاطر قصور پزشکی و مرگ دخترش در حین یک عمل ساده شکایت کرد.

بریدن اشتباهی روده

همیشه رویای لاغری به حقیقت تبدیل نمی‌شود و گاهی جان بیمار را می‌گیرد. اواسط مردادماه سال ۹۷ ستاره ۴۰ ساله تصمیم گرفت از شر چربی‌های بعد از زایمان راحت شود. او نزد متخصص رفت تا با عمل لیپوساکشن چربی‌های اضافه شکمش را خارج کند. او که مادر دو فرزند بود به حرف اطرافیانش درباره خطرات این عمل گوش نداد و تصمیمش را برای عمل لاغری گرفت.

زن جوان وارد اتاق عمل شد و ۶ ساعت بعد هم با تشخیص پزشک مرخص شد. ساعت به ۱۱ شب نرسیده بود که او از درد شکم شکایت کرد و گفت دردش طبیعی نیست. چند مسکن به تجویز پزشک خورد اما نیمه‌های شب حالش وخیم شد. خانواده‌اش او را به بیمارستان رساندند و زن جوان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

دو روز بعد در حالی که او نیمه هوشیار بود به یکباره جانش را از دست داد. خانواده که در شوک از دست دادن زن جوان بودند از پزشک زیبایی شکایت کردند.

بررسی پزشکی قانونی نشان داد دکتر جوان حین عمل، روده کوچک ستاره را پاره کرده است و همین موضوع باعث ایجاد عفونت و مرگ او شده است. دادگاه هم پس از گزارش پزشکی قانونی، دکتر مقصر را به پرداخت ۸۰ درصد دیه ستاره و ۱۵ میلیون تومان جزای بدل از حبس محکوم کرد.

تزریق اشتباهی جان مرد جوان را گرفت

هفته گذشته با مشخص شدن مقصران مرگ جوان رفسنجانی بر اثر تزریق اشتباهی آمپول با آنها برخورد و جزئیات این پرونده اعلام شد. با بررسی‌های تخصصی مشخص شد، قرار بوده به او ویتامین ث تزریق کنند که با توجه به شباهت ویال آمپول ویتامین ث با آمپول دیگری‌، پرستار آمپول دیگر را به او تزریق کرده که باعث مرگ این جوان شد.

جلسات مشترک با افراد دخیل در این ماجرا، منجر به استعفای پنج نفر از مسؤولان بیمارستان در رده‌های مختلف و معرفی۱۷ کارمند به هیات رسیدگی به تخلفات شد.

ایست قلبی در اتاق عمل

این بار هم پای عمل جراحی بینی در میان است. آرمیتا خوشحال از این‌که می‌خواهد بینی‌اش را عمل کند خود را برای رفتن به اتاق عمل آماده می‌کرد. قرار بود پزشک سرشناس گوش و حلق و بینی او را عمل کند. دختر ۲۰ ساله روز بیستم تیرماه سال ۹۴ وارد اتاق عمل کلینیک معروف شد. ۶ ساعت از شروع عمل می‌گذشت اما خبری از آرمیتا نشده بود.

یکباره مسؤول تکنیسین بیمارستان به اتاق عمل فراخوانده می‌شود اما خبری از او نیست. با ورود دو مامور پلیس به اتاق عمل استرس ونگرانی خانواده دختر جوان بیشتر می‌شود. دقایقی بعد پزشک به اتاقش می‌رود و مادر دیگر طاقت نمی‌آورد و وارد اتاق عمل می‌شود. پرستار جلوی او را می‌گیرد و اعلام می‌کند دختر جوان به علت ایست قلبی حین عمل فوت کرده است. دنیا روی سر خانواده آرمیتا آوار می‌شود.

خانواده او که می‌دانستند دخترشان هیچ بیماری قلبی نداشته است از پزشک و مسؤولان کلینیک به علت قصور پزشکی شکایت می‌کنند اما همچنان داغدار دخترشان هستند که یک لحظه و به علت یک اشتباه در عملی ساده جانش را از دست داده است.

مرگ تلخ پسر والیبالیست

پسر جوان سخت تمرین می‌کرد تا با تیم والیبال استان در مسابقات کشوری شرکت کند. امتحانات خرداد تمام شده بود و او همه وقتش را صرف تمرین و ورزش می‌کرد. حامد تازه ۱۷ ساله شده بود که حین تمرین والیبال در باشگاه دچار شکستگی انگشت دست شد.

پسر جوان که می‌خواست خیلی زود خوب شود تا به مسابقات برسد تصمیم گرفت انگشت دستش را جراحی کند تا زودتر بهبود یابد. او با خانواده‌اش به یکی از بیمارستان‌های شرق تهران رفت و پزشک با دیدن عکس‌های شکستگی گفت با یک عمل ساده می‌توان انگشت را به حالت اول بازگرداند و خیلی زود حامد دوباره خوب شده و می‌تواند به ورزش ادامه دهد. پسر جوان خوشحال از شنیدن این خبر به خانه رفت تا برای عمل فردا آماده شود. ظهر فردا او وارد اتاق عمل شد تا چند دقیقه بعد از آنجا خارج و به خانه برود. اما عمل او بیش از یک ساعت طول کشید و خبری از پزشکان نبود. هیچکس از اتاق عمل خارج نمی‌شد تا این‌که بالاخره بعد دو ساعت پزشک از اتاق عمل بیرون آمد و از خانواده او خواست با رئیس بیمارستان صحبت کنند. خانواده نگران به اتاق رئیس رفتند و با خبر ناگواری مواجه شدند. آقای دکتر مدعی شد حین بیهوشی و عمل، حال حامد وخیم شده و تلاش پزشکان برای نجات او بی‌فایده بود. با مرگ پسر والیبالیست، خانواده او از پزشکان و بیمارستان شکایت کردند که در جریان رسیدگی پزشک بیهوشی و بیمارستان مقصر شناخته شده و به پرداخت دیه محکوم شدند.

۶۰ بیمار زیر تیغ دکتر قلابی

گاهی نیز پای پزشکان قلابی در میان است ، مثل پزشکی قلابی در غرب تهران که با فریب ۶۰ بیمار آنها را زیر تیغ جراحی زیبایی برد اما بیمارانش با بروز عوارض از او شکایت کردند. از اوایل خرداد امسال چهار پرونده مشابه در پلیس آگاهی تهران با موضوع پزشک قلابی مطرح و رسیدگی به موضوع در دستور کار تیمی از کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.

بر اساس اظهارات شاکیان که چند خانم و آقا بودند، مشخص شد مردی به نام اشکان با جعل عنوان پزشک، خود را متخصص ارولوژی معرفی و با جراحی پلاستیک گوش، بینی، کاشت مو و ابرو منجر به خونریزی شدید در محل جراحی می‌شده است. پس از هماهنگی‌های قضایی متهم که قصد جراحی بیماری در محل کلینیک را داشت، بازداشت شد.

در تحقیقات پلیسی مشخص شد جراح قلابی سه سابقه کیفری در خصوص جعل و کلاهبرداری دارد و تاکنون۶۰ عمل جراحی انجام داده است.در بازرسی از کلینیک متهم ۹۴ مهر قلابی مربوط به دانشگاه شهید بهشتی، قوه قضاییه، نظام پزشکی و یک قبضه اسلحه و هشت تیر جنگی کشف شد.

فریب آگهی‌ ها را نخورید

تمایل به انجام اعمال جراحی پلاستیک و خدمات زیبایی طی سال‌های اخیر در کشور ما روندی رو به رشد و افزایشی قابل توجه داشته و همواره تعداد زیادی از مردم برای دریافت این خدمات به مراکز و کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند؛ خدماتی که به نظر می‌رسد در بسیاری موارد غیرضروری و تنها به دلیل برخی وسواس‌های نابجا نسبت به زیبایی ظاهری انجام می‌شود و بعضا تبعات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای افراد ایجاد می‌کند.

به ویژه در مواردی که افراد به دلایلی همچون پایین‌تر بودن هزینه یا تحت تأثیر تبلیغات نامعتبر برای دریافت خدمات زیبایی به مراکز یا افراد غیرمتخصص مراجعه می‌کنند و پس از اقدام زیبایی دچار عوارض و نواقصی در چهره یا سایر اعضای بدن خود می‌شوند که به سادگی قابل جبران نیست و منجر به شکایت و تعیین خسارت می‌شود.

یکی از مشکلات عمده در بررسی پرونده‌های قصور پزشکی به ویژه در رشته جراحی‌های پلاستیک و زیبایی مراجعه مردم به افراد غیر متخصص و غیرکارشناس یا مراکز نا‌معتبر برای دریافت خدمات زیبایی است که اغلب مشکلاتی را برای این افراد ایجاد می‌کند.

دلیل اصلی مراجعه مردم به افراد غیرمتخصص برای دریافت خدمات ترمیمی و زیبایی عدم آگاهی در خصوص آن اقدام تشخیصی یا درمانی و نیز اعتماد به تبلیغات مطرح شده از سوی مراکز نامعتبر در صفحات اینستاگرام و شبکه های مجازی است.

بسیاری از شاکیان امور زیبایی که به کمیسیون های پزشکی قانونی مراجعه می کنند از طریق مراجع غیر رسمی و شبکه های مجازی با مراکز خدمات زیبایی آشنا شده اند. متاسفانه بسیاری از مردم در مورد کارشناس یا مرکزی که مدعی اقدام درمانی و خدمات زیبایی است، پرس و جو نمی‌کنند و بدون کسب اطلاعات دقیق، خود را در معرض اقدامات و مداخلات زیبایی قرار می‌دهد.

در حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی تنها افرادی قابل اعتماد هستند که صلاحیت آنان به صراحت از طرف وزارت بهداشت تایید شده باشد و در این زمینه فارغ التحصیل شده و یا دارای مدرک معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت باشند. برای دریافت خدمات زیبایی از مراجعه به آرایشگرها و افرادی که هیچ گونه تخصص و مدرک تحصیلی در این مورد ندارند و صرفاً با گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه مدت دست به این اعمال می زنند، خودداری کنند زیرا در صورت مراجعه به این افراد عوارض بیشتر و درمان‌های طولانی‌تری برای آنان ایجاد خواهد شد.

اخیرا پرونده ای به کمیسیون ارجاع شد که توسط فرد غیر پزشک و در یک آرایشگاه برای یکی از مشتریان خانم ژل لب و گونه تزریق شده بود. از آنجا که این ژل حاوی مواد تاریخ گذشته، غیر استاندارد و بدون تأیید وزارت بهداشت بوده موجب عفونت خیلی پیشرفته و نکروز در لب تحتانی آن خانم شده بود.این خانم بعد از تزریق ژل برای اصلاح مشکل ایجاد شده در چهره اش، دو یا سه بار تحت عمل جراحی پلاستیک قرار گرفت اما متاسفانه شرایط نرمال و قابل قبولی پیدا نکرد و زیبایی ظاهری اش را تقریبا از دست داد.

در موارد اینچنینی که فرد در پی مراجعه به افراد یا مراکز غیر متخصص دچار عارضه می شوند، پزشکی قانونی بر اساس صدمه وارده تعیین خسارت کرده و تأکید می کند که انجام این اقدام در صلاحیت آن فرد نبوده، پس از آن هر‌گونه جریمه و خسارت توسط قاضی تعیین می شود.

نکته دیگر در مورد اقدامات درمانی زیبایی آن است که متاسفانه برخی افراد نوعی اختلال شخصیتی دارند، به گونه ای که هیچگاه از ظاهر خود راضی نبوده و احساس رضایت نمی کنند و صرفا به دنبال اقدامات مختلف زیبایی به درجات مختلف هستندو حتی پس از عمل زیبایی نیز از ظاهر خود راضی نیستند.

به پزشکان توصیه می کنیم فردی که چنین شخصیتی دارد و خودش می‌داند که هیچگاه از ظاهرش راضی نخواهد بود، دست به اقدامات جراحی زیبایی نزنند زیرا در صورت رعایت همه نکات و اقدام درست پزشک و کادر درمان باز هم فرد از ظاهر خود احساس رضایت نخواهد داشت.

مجید غمخوار - ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها