مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور:

یک مقام نزدیک به دولت سابق افغانستان در تهران بازداشت شد

بررسی وضعیت مهاجران در دو نقطه جهان ؛

می میرند اما برنمی گردند

یکی از بحران های کنونی در جهان وضعیت مهاجران و پناهجویانی است که به امید یک زندگی بهتر خانه و شهر و کشور خود را رها کرده و راهی یک کشور دیگر شده اند.
کد خبر: ۱۳۴۷۳۵۲

به گزارش جام جم آنلاین ، پناهجو فردی است که بنا به دلایل مختلف از جمله جنگ های داخلی و یا قحطی و گرسنگی و سایر عوامل اقتصادی و سیاسی مجبور به ترک دیار خود می شود. او امید به گرفتن اقامت و پناهندگی یک کشور دیگر دارد.

یکی از بزرگ ترین بحران های کنونی در جهان همین پناهجوها هستند، پناهجویانی که سال به سال تعداد آنها بیشتر و وضعیت‌شان نیز بحرانی تر می شود.

پناهجویان به شکل های مختلفی خود را به کشور مقصد می رسانند. یکی از دردناک ترین، خطرناک ترین و طاقت فرساترین روش ها پیمودن راه به کشور مقصد آن هم با پای پیاده است.

صدهزار پناهجو هم اکنون در سراسر جهان آواره و سرگردان هستند. از مرزهای افغانستان گرفته تا کمپ های خوفناک یونان و کانال مانش انگلیس.

اما دو نقطه ای که بیشتر از هر جای دیگری حداقل در هفت روز اخیر توجهات را به خود جلب کرده اند یکی در مرز لهستان و بلاروس است و دیگری در نقاط مختلف مکزیک.

 

جنگ در لب مرز

یک فاجعه انسانی در مرز بلاروس و لهستان رقم خورده است.آمار دقیقی هنوز وجود دارد اما تخمین زده می شود 3 تا 4 هزار پناهجو در مرز بلاروس با لهستان استقرار یافته اند. اکثر این پناهجویان افغانستانی هستند، همان هایی که از ترس طالبان دیار خود را ترک کرده اند.

با آغاز فصل سرما فاجعه انسانی پشت مرز لهستان هم آغاز شده است. دولت لهستان حاضر است این پناهجویان که تعداد زیادی از آنها کودک هستند در سرما بلرزند و بمیرند اما وارد لهستان نشوند. برای اینکه این سه تا چهار هزار پناهجو قدم به لهستان نگذارند 15 هزار نیروی لهستانی پشت مرزها استقرار یافته اند! بر سر همین پناهجویان هم تنش هایی سیاسی بین بلاروس و لهستان به وجود آمده است. در حالی که دولتمردان دو کشور به شدت با یکدیگر در حال جنگ و تنازع هستند وضعیت پناهجویان بدتر می شود. سرمای استخوان سوز، نبود غذای کافی و گرم، نبود لباس کافی، فقدان امکانات بهداشتی شامل سرویس بهداشتی و البته ترس و اضطراب به جان و روان پناهجویان چنگ انداخته است.

این پناهجویان به هر شکل ممکن می خواهند از لهستان رد شوند تا به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا برسند ، به این امید که پناهندگی بگیرند و یک زندگی عادی داشته باشند.

نکته بسیار بدتر این است که گروه های امدادرسان، روزنامه نگاران و وکلا اجازه ندارند به این منطقه مرزی بحرانی دسترسی داشته باشند.

اما این مشکل بی سابقه از کجا آب می خورد؟ چرا این تعداد پناهجو پشت مرز لهستان گیر افتاده اند؟ تحریم های اتحادیه اروپا علیه بلاروس دلیل اصلی این کار است. در واقع دولت بلاروس به رهبری لوکاشنکوف این کار را در پاسخ به این تحریم انجام داده است، بدان معنا که از ورود هیچ پناهجویی به خاک کشورش جلوگیری نمی کند تا این پناهجوها راهی کشورهای اروپایی شوند. بلاروس پیش از این هم هشدار داده بود که از ممانعت پناهجویان از ورود به این کشور دست می کشد. از آن زمان، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مرز بلاروس، از جمله لیتوانی، لتونی و لهستان اعلام کرده اند تعداد افرادی که تلاش می‌کنند از مرزهای این کشور عبور کنند، بشدت افزایش یافته اند.

کشورهای اتحادیه اروپا نیز وارد کارزار شده اند و به لهستان کمک می کنند تا از ورود این تعداد پناهجو جلوگیری کنند.

در میان تنش های سیاسی گویا تنها چیزی که اهمیت ندارد جان پناهجویان گیر افتاده است و کسی نمی پرسد این تعداد پناهجو به کجا خواهند رفت؟ چه سرنوشتی در انتظار آنهاست؟ فعلا که یک فاجعه انسانی برای آنها پیش بینی می شود.

 

مکزیک ، گذرگاه همیشگی

یکی دیگر از بدترین انواع مهاجرت های غیرقانونی از آمریکای جنوبی آغاز می شود، به آمریکای مرکزی می رسد و سپس به کشور آمریکا ختم می شود.

این طولانی ترین و طاقت فرساترین مسیری است که وجود دارد. اما در کنار آن پناهجویان دیگری از کشورهای نزدیک تر به آمریکا یعنی گواتمالا، پورتوریکو، هندوراس و نیکاراگوئه نیز در طول سال تلاش زیادی می کنند تا به آمریکا برسند.

اکثر مسیرها به اینجا ختم می شود: رودخانه ریوگرانده در تگزاس، رودخانه ای مرزی که کابوس همیشگی مرزبانان و البته خود مهاجران است.

بحران عبور غیرقانونی از مرزهای آمریکا آنچنان بالا گرفت که دولت تحت هدایت دونالد ترامپ تصمیم به کشیدن دیواری پرهزینه بین مرز دو کشور گرفت. هر چند پشت مرزهای آمریکا حجم زیادی از مهاجران از کشورهای مختلف وجود دارند اما بخش زیادی از آنها نیز خود مکزیکی ها هستند.

بحران های اقتصادی چاره ای جز این نمی گذارد که مردم زیادی در سراسر قاره آمریکا تصمیم به مهاجرت به آمریکا بگیرند.

البته رسیدن به آمریکا هنوز ابتدای راه است. راه طولانی برای استقرار در یک شهر، تلاش برای گرفتن اقامت موقت، ثابت کردن به دادگاه به عنوان یک انسان بی پناه، پیدا کردن شغل، تحمل تبعیض های نژادی و ... در انتظار همه پناهجویانی است که از مرزها جنوب آمریکا خود را به این کشور می رسانند.

سازمان های حقوق بشر بارها در رابطه با وضعیت اسفناک مهاجران در این منطقه هشدار داده است.

وضعیت مهاجران در تمام دنیا حاد است. گزارش ها حاکی از آن است که فقط در یک روز 1000 پناهجو با قایق هایی به شدت غیراستاندارد خود را از کانال بسیار خطرناک مانش انگلیس به این کشور رسانده اند.

جنوب ایتالیا نیز همیشه مملو از قایق های کهنه و از رده خارج شده ای است که ده ها مهاجر بر روی خود حمل می کنند. هر چند وقت یکبار فاجعه پیدا شدن جنازه مهاجران بر روی آب سر و صدا می کند.

سالیانه 290 هزار تا 340 هزار کودک در جریان مهاجرت مادر و یا والدینشان در نقاط مختلف جهان به دنیا می آیند.

این گزارش حاکی از آن است که صدها هزار پناهجو در طول سال در نهایت مجبور به خانه های خود می شوند. اما بخش هولناک تری از ماجرا هم وجود دارد. بسیاری از پناهجویان با اینکه می دانند خطر مرگ قطعی در انتظار آنهاست اما باز هم حاضر به بازگشت نیستند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها