استاندار خراسان‌ رضوی گفت: ضروری است کارگروهی ویژه برای رسیدگی به موضوع بازماندگان از تحصیل در این استان تشکیل و ضمن بررسی منطقه‌ای در این حوزه، دلایل متنوع و مختص هر منطقه را شناسایی کند
کد خبر: ۱۳۴۵۶۶۷
به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ،یعقوبعلی نظری  در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به معضل جدی ترک تحصیل در این استان گفت: باید موضوع ترک تحصیل بر اساس داده های آماری روشن مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و در هر شهرستان به صورت جداگانه اقدام به ارایه راهکار و برنامه شود.
وی افزود: با روشن شدن وضعیت این بخش، می‌توان ارایه کمک های معیشتی در استان را نیز برای جبران بخشی از مشکلات و مسائل به این حوزه هدایت کرد.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه کرونا یک واقعیت است که بعد از حدود ۲ سال باید آنرا در جامعه مدیریت کرده و زندگی با آن را فرابگیریم، اظهار داشت: باید بر اساس این واقعیت بخشها و عرصه های مختلف جامعه را اعم از بازار، آموزش و غیره مدیریت کرد و طبیعی است که نم توان هیچ بخشی را مطلقا محدود کرده و یا رها کرد.
وی ادامه داد: مسوولان آموزش و پرورش و مدارس باید حتما شاخص های مشترک را در خصوص دانش آموزان و محیط های مدرسه داشته باشند و در موضوع مدرسه، کلاس و دانش آموزان باید از مواجهه انفعالی خارج شده و با پیش بینی و تحلیل به اقدامات پیشگیرانه برسیم.
نظری گفت: ما در خصوص شرایط پیش آمده تابع تصمیمات کشوری هستیم و البته هرجا که خلائی وجود داشته باشد، در سطح استان تصمیم گیری خواهیم کرد.  
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در مناطق دارای وضعیت نارنجی و قرمز کرونایی استان خودبه خود همه مدارس و کلاسها تعطیل است، افزود: طبق برنامه فعلی، متوسطه اول در آذرماه بازگشایی می شود و در خصوص متوسطه دوم و بازگشایی آن در شرایط کنونی از ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس پیروی می کنیم اما تاکید داریم که حتما باید پروتکلهای ابلاغی مربوطه به بهترین شکل اجرا شود.
وی تاکید کرد: مدیران مدارس باید با والدین دانش آموزان و خانواده آنان ارتباط گرفته و از وضعیت سلامت خانواده و شمار اعضای واکسن زده آنان مطلع شوند، زیرا در شرایط کنونی تامین سلامت دانش آموزان بر عهده مدیر مدرسه و تمامی اولیای مدرسه است.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت واکسینه شدن معلمان و نیز دانش آموزان، به دلیل جنبه اجتماعی و سلامت جامعه تاکید و اظهار کرد: علاوه بر این لازم است دستورالعمل های لازم اجرایی برای بازگشایی مدارس به شکل کوتاه و موثر تهیه و تدوین شود.
نظری بیان کرد: حضور دانش آموزان در کلاس درس به منظور کاهش تبعات دوری از مدرسه، موضوعی ضروری است که باید با برنامه ریزی های پیشگیرانه قوی همراه باشد.
وی تاکید کرد: حتی برخی خانواده ها و والدین اگر اقدام به واکسن زدن نکرده اند می توان از ظرفیت دانش آموزان و ضرورت تامین سلامت فرزندانشان برای ترغیب آنان استفاده کرد.
افزایش ۷۳ هزار نفری ثبت نام در مدارس استان  
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: ثبت نام دانش آموزان استان برای سال تحصیلی جاری بر اساس آمار تا امروز به یک میلیون و ۴۲۳ هزار نفر رسیده است که نسبت به پارسال ۷۳ هزار نفر افزایش یافته و بدین ترتیب حدود ۲ هزار کلاس درس نیز به شمار کلاس های استان افزوده شده است.
قاسمعلی خدابنده با اشاره به کمبود نیروی انسانی در استان افزود: امسال ۲۳ هزار نفر کمبود معلم داریم که این وضعیت بحرانی را به اطلاع گزارش کرده ایم اما با اعمال سیاستهای مختلف ۲۲ هزار نفر از این نیروی مورد نیاز را مدیریت و تامین کرده ایم.
وی ادامه داد: اکنون حدود هزار کلاس درس دیگر در استان خالی است که با توجه به مجازی بودن آموزش هنوز کمبود خود را خیلی نشان نداده است ولی اعتراضات و گلایه ها هست که با بازگشایی برای ما دردسر خواهد شد.
وی با بیان اینکه همزمان با مهرماه سه هزار و ۵۰۰ کلاس درس در مناطق عشایری و روستایی با تعداد ۱۳۰ هزار دانش آموز بازگشایی شده، در خصوص واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان استان نیز گفت: تاکنون حدود ۹۱ درصد همکاران فرهنگی و ۸۶ درصد دانش آموزان دُز اول واکسن خود را دریافت کرده اند.
خدابنده با اشاره به بازگشایی مدارس متوسطه دوم از نیمه دوم آبان‌ماه، افزود: بازگشایی یقینا مشکلاتی را از جمله در خصوص سرویس مدارس به دنبال دارد زیرا هنوز رانندگان واکسینه نشده اند و والدین نیز هنوز به صورت کامل واکسیناسیون را انجام نداده اند.
وی با اشاره به عدم کیفیت لازم آموزش مجازی افزود: در حوزه پرورش و تربیت مشکلات فراوانی داریم بخصوص در حوزه آسیبهای اجتماعی که نیاز به رسیدگی جدی دارد و علاوه بر اینها افت تحصیلی دانش آموزان غیرقابل انکار است و به رغم تلاش فراوان همکاران در فضای مجازی، باید اذعان داشت که ما به بیش از ۴۰ درصد اهداف مد نظر نرسیده ایم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به کمبود اعتبارات و سرانه ها برای افزایش کیفیت و تجهیزات در مدارس اظهار کرد: استدعا داریم شهرداری در زمینه ضدعفونی مدارس کمک کند، جهاد کشاورزی در تامین تجهیزات ضدعفونی و نیز سپاه و ارتش برای تامین امکانات به ما کمک کنند.
وی ادامه داد: با همت نمایندگان مجلس ۵۰۰ میلیارد تومان برای تامین تبلت در بودجه امسال برای کل کشور پیش بینی شده است که به زودی درصدی از این مبلغ را به استانها تخصیص می دهند و سهم استان ما نیز از این میزان مشخص می‌شود.
خدابنده شمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان در سال گذشته و امسال را حدود ۶۰ هزار نفر عنوان کرد.
ابتلای یک دانش‌آموز تعطیلی کلاس را در پی دارد 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این جلسه بیان کرد: ایمنی دانش آموزان و افرادی که وارد مدرسه می شوند شرط اساسی است و واکسیناسیون این حوزه باید به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شود.
دکتر سیدجواد حسینی افزود: اگر در یک کلاس یک نفر به کووید ۱۹ مبتلا شود، آن کلاس به مدت ۱۴ روز تعطیل می شود، لذا لازم است همه دانش آموزان و معلمان واکسینه شوند.
وی ادامه داد: متاسفانه در نقاط حاشیه ای شهر مشهد بحث واکسیناسیون نسبت به بافت مرکزی شهر چندان مناسب نیست.
وی تاکید کرد: والدین و رانندگان سرویس مدارس هم جزو افرادی هستند که باید واکسینه شوند تا احتمال ابتلای دانش آموزان به حداقل برسد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: سرویس های مدارس باید با ۵۰ درصد ظرفیت خدمات بدهند و رعایت پروتکلهای بهداشتی از جمله باز گذاشتن پنجره و غیره در آنها به خوبی رعایت شود.
دکتر حسینی ادامه داد: متاسفانه امسال بیماری آنفلوانزا نیز بیشتر شده است و این خود نشان از کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک دارد.
وی تاکید کرد: طبق دستورالعمل جدیدی که هنوز به آموزش و پرورش استان ابلاغ نشده است، معلمان و دانش آموزان واکسینه نشده هفته ای دوبار باید تست پی سی آر بدهند که بیمه نیز تنها یکبار آن را پوشش می‌دهد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بازرسی‌های انجام شده از مدارس فعال حاکی از آن است که ۲۲ تست گرفته شده مثبت بوده است و این در شرایطی است که هنوز موج ششم کرونا آغاز نشده است و حال آنکه از دیروز شمار افراد بستری در استان روندی افزایشی داشته است.
حسینی با بیان اینکه هم اکنون شهرستان های سبزوار، ششتمد، خلیل آباد و کاشمر در استان قرمز است، ادامه داد: هرگونه فعالیت آموزشی در این شهرستانها باید تعطیل و تا بهبود وضعیت کرونایی این مناطق متوقف شود.


  


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها