راهکارهایی برای زمانی که در جست‌وجوی کار هستید و بعد از هر مصاحبه کاری نمی‌دانید چطور با انتظار تمام‌نشدنی آن سر کنید

۶ راهکار کم‌خطر برای پیگیری نتیجه مصاحبه

همیشه انتظار بعد از مصاحبه کاری یکی از سخت‌ترین انتظارهاست؛ از طرفی نگران نتیجه مصاحبه هستی و از طرف دیگر فارغ از نتیجه مصاحبه معمولا زمان مشخصی هم برای پایان این انتظار نداری و نمی‌دانی چطور باید برای روزهای پیش‌رو برنامه‌ریزی کنی!
کد خبر: ۱۳۴۴۶۷۹

باید دنبال فرصت شغلی جدیدی بود یا باید صبر کرد و همچنان به نتیجه مثبت مصاحبه امیدوار بور! از طرفی پیگیری نتیجه مصاحبه هم موضوع حساسیت‌برانگیزی است و در بسیاری از موارد حس ناخوشایندی را القا می‌کند و حتی نتیجه مصاحبه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به همین دلیل گرچه این حق شماست که بخواهید از نتیجه مصاحبه باخبر شوید تا بتوانید برای ادامه روند زندگی خود برنامه‌ریزی کنید، باید با راهکارهایی مطمئن آن را پیش ببرید که با کمترین ایجاد حس مزاحمت و پیگیری بیش‌ازحد بتوانید از نتیجه باخبر شوید.

استفاده از شش راهکاری که بارها توانسته‌اند در این زمینه مؤثر باشند احتمالا کلید راهگشا و کاربردی‌ای برای ادامه مسیر شغلی در اختیارتان خواهد گذاشت.

در هر ارتباط، تاریخ ارتباط بعدی را قطعی کنید

حتما برایتان پیش آمده پس از این که از اتاق مصاحبه خارج شدید یا تماس‌ تلفنی از سوی مصاحبه‌شونده را که قطع می‌کنید محکم به پیشانی‌تان بزنید که چرا زمان تماس یا هر قرار دیگری برای مرحله بعدی مصاحبه را نپرسیدید؟! یک راهکار ساده برای این که به مدت نامعلومی بعد از هر مرحله از مصاحبه منتظر و معلق باقی نمانید این است که در پایان هر جلسه حضوری، آنلاین، تماس تلفنی یا ایمیلی که دریافت می‌کنید زمان مورد انتظار برای دریافت پاسخ را جویا شوید و به نوعی تاریخی را برای مطلع‌شدن از نتیجه مصاحبه قطعی کنید. گرچه این تعیین زمان تضمینی نیست که آنها قطعا تا آن تاریخ نتیجه را خبر خواهند داد‌ اما به این معنی است که شما تاریخی دارید که می‌دانید بدون احساس «مزاحمت» می‌توانید تماس بگیرید و پیگیری کنید.

در شبکه‌ اجتماعی کاری لینکدین ارتباط برقرار کنید

تا چند سال پیش ارسال ایمیل و حتی سال‌های پیش از آن ارسال نامه‌های مکتوب به‌طور سنتی راه‌حل‌های رایج‌تری برای ارسال یادداشت تشکر بودند اما در یک دهه اخیر امکانات بسیار گسترده‌تری برای ایجاد ارتباط و شبکه‌سازی در دسترس قرار گرفته است. یکی از این گزینه‌ها اتصال در شبکه اجتماعی تخصصی لینکدین است که امکان شبکه‌سازی و برقراری ارتباطات کاری را تسهیل کرده است. این روزها داشتن صفحه فعال در لینکدین که تا چند سال قبل در کشور ما چندان رایج نبود، یکی از ضرورت‌های حضور فعال در دنیای کسب‌وکارهای جدید به‌شمار می‌رود؛ بنابراین یکی از مسیرهای موجه برای برقراری ارتباط با مصاحبه‌کننده می‌تواند همین لینکدین باشد. مسلما درخصوص این موضوع که چقدر کار درستی است که بخواهید قبل از این که با درخواست کارتان موافقت شود، مصاحبه‌کننده خود را به مخاطبان لینکدین اضافه کنید، شک و تردیدهایی وجود دارد. برخی از افراد ممکن است از این کار خوششان نیاید و آن را «زود صمیمی‌شدن» یا «نقض حریم‌ خصوصی» تعبیر کنند؛ بنابراین بهتر است در این مورد با احتیاط بیشتری عمل کنید و آن‌ را به فرآیند معمول پس از هر مصاحبه تبدیل نکنید‌ اما اگر بتوانید دلیل خاص و قابل‌قبولی برای آن پیدا کنید(مثلا این که در زمان‌بندی تعیین‌شده خبری در مورد نتیجه مصاحبه دریافت نکرده‌اید) مشکل‌تان را با ارسال یک پیام شخصی مشخص کنید در بیشتر موارد این روش مؤثر خواهد بود و موجب ناراحتی نخواهد شد. به‌ویژه که لینکدین شبکه ارتباطی تخصصی و کاری است و هدف از ارتباط در آن مشخص است.

تمام مدارک درخواستی را سریع ارسال کنید

گرچه تأخیر در شنیدن نتیجه مصاحبه در بیشتر موارد به دلیل تأخیر یا مشکلی از سوی منابع انسانی شرکت یا مجموعه است، گاهی ممکن است شما با ارسال‌نکردن سریع تمام اطلاعات و مدارک درخواستی نیز ‌‌در ایجاد این مشکل نقش داشته باشید و به نوعی فرآیند ارزیابی را دچار اختلال کرده باشید. مصاحبه‌کنندگان قبل از این که بتوانند شما را به مرحله بعدی بفرستند باید اطلاعات درست را پردازش کنند و اگر قرار باشد بین شما و متقاضی دیگری یک نفر را انتخاب کنند، حتی اگر تمام امتیازات‌تان برابر باشد، ارسال نکردن به موقع مدارک‌ یا ارسال مدارک ناقص می‌تواند شما را از دور رقابت حذف کند. برای جلوگیری از این اتفاق، چند‌بار با دقت بررسی کنید که همه مواردی را که قرار بود ارسال کنید به‌درستی ارسال کرده باشید.

در تماس باشید

این دقیقا جایی است که مرز میان اشتیاق داشتن و آزاردهنده‌بودن بسیار باریک می‌شود‌ اما اجازه ندهید این نگرانی شما را به عقب براند. اگر خبری از نتیجه مصاحبه دریافت نکردید، تماس‌های دوره‌ای، برای مثال هفتگی یا دو هفته یک‌بار به احتمال زیاد مشکل‌ساز نخواهد بود اما اگر هر روز تماس بگیرید و پیگیر باشید قطعا حس مزاحمت را منتقل می‌کنید و بدون‌شک اثر منفی بر نتیجه مصاحبه خواهید گذاشت. در بسیاری از موارد‌ حتی اگر یک شرکت تصمیم بگیرد که شما را برای یک موقعیت خاص استخدام نکند، باز هم اگر حس خوبی از اشتیاق شما بگیرد این امکان وجود خواهد داشت که شما را برای یک موقعیت شغلی مناسب‌تر در آینده در نظر بگیرد؛ در نتیجه در چنین مواردی پیگیری‌های شما می‌تواند شانس این را که بیشتر در ذهن‌ها باقی بمانید افزایش دهد اما همان‌طور که اشاره شد این مرز بسیار باریک است و اگر نتوانید آن را به‌درستی مدیریت کنید، ممکن است شانس بسیار بالای خود برای قبولی در مصاحبه را نیز از دست بدهید.

همچنین می‌توانید مودبانه درخواست انتقاد سازنده و بیان کنید که خوشحال می‌شوید از طریق ایمیل یا تلفن بازخوردهای مصاحبه‌کننده را دریافت کنید. سپس پس از دریافت بازخورد باید بتوانید نشان دهید فضای‌کاری حاکم در مجموعه تحت‌تأثیر قرارتان داده و دوست دارید برای موقعیت‌های شغلی آینده در نظر گرفته شوید؛ حتی می‌توانید در مورد این که کدام بخش‌ها را برای مجموعه مهارت‌های شما توصیه می‌کنند، راهنمایی بخواهید.

به‌طور خلاصه، باید حواستان باشد که در این ارتباط‌ها چطور با شما برخورد می‌شود؛ اگر مدیر استخدام به جای این‌که شما را نادیده بگیرد به ایمیل‌ها یا تماس‌های تلفنی شما پاسخ می‌دهد، نشانه آن است که از باز‌نگه‌داشتن خطوط ارتباطی خوشحال هستند.

با یادداشت تشکر در ذهن‌ها باقی بمانید

براساس نتایج یک مطالعه ۹۴درصد مدیران منابع انسانی موافق هستند که پس از مصاحبه، خوب است که متقاضی با ارسال ایمیل تشکر ارتباط خود را با مجموعه حفظ کند و به‌نوعی پیگیری خود را نشان دهد؛ با‌این‌وجود بیش از ۷۵‌درصد از مصاحبه‌شوندگان به خودشان زحمت چنین کاری را نمی‌دهند؛ البته احتمالا این آمار در کشور ما به مراتب بالاتر نیز خواهد بود. به احتمال زیاد بیشتر افراد تصور می‌کنند که با انجام این کار ممکن است پیام خوبی را به مصاحبه‌کننده انتقال ندهند یا نگرانند که در این پیام جمله‌بندی خوبی نداشته باشند و به‌جای تأثیر مثبت بیشتر موجب منفی‌شدن نظر طرف مقابل شوند و به‌همین دلیل از انجام این کار منصرف می‌شوند.

مانند اکثر مردم نباشید؛ ارسال یک یادداشت تشکر سریع را بخشی از روال معمول مصاحبه خود قرار دهید و سعی کنید آن را به مختصر و مفیدترین شکل ممکن آماده کنید؛ چند خط برای تشکر از مصاحبه‌کننده برای ابراز تجربه‌ای که در طول مصاحبه داشتید‌، کافی خواهد بود اما از خلاقیت در چند سطر آخر نترسید. شاید حتی بتوانید بخش‌های موردعلاقه خود را از مکالمه‌ای که داشته‌اید مشخص یا خیلی کوتاه یادآوری کنید که چرا تجربه و توانمندی‌هایتان شما را به فردی مناسب برای موقعیت شغلی موردنظر تبدیل می‌کند.

در بهترین حالت، شما باید این کار را طی ۲۴ساعت پس از اتمام مصاحبه انجام دهید تا در ذهن مصاحبه‌کنندگان باقی بمانید و از سایر متقاضیان متمایز شوید. ارسال ایمیل یا پیام در یکی از پیام‌رسان‌هایی که از طریق آن با مصاحبه‌کننده در ارتباط بودید بسترهای مناسبی برای این کار هستند و در سریع‌ترین زمان ممکن ارسال پیام را برای شما ممکن می‌کنند. اگر به هر دلیلی در همان ۲۴ساعت اول نتوانستید پیام تشکر خود را ارسال کنید، همچنان تا یک هفته پس از مصاحبه هم می‌توانید برای این کار اقدام کنید، فقط ممکن است نسبت به روز اول اثربخشی کمتری در روند پذیرفته‌شدنتان داشته باشد.

اجازه ندهید غرور مانع‌تان شود

بدترین اتفاقی که ممکن است با پیگیری نتیجه مصاحبه برایتان رخ‌بدهد، چه خواهد بود؟ تا زمانی که شما محترم و حرفه‌ای باشید، هیچ شرکتی صرفا به این دلیل که شما فعال‌بودن را انتخاب کرده‌اید‌ از استخدام‌تان منصرف نمی‌شود؛ بنابراین سعی کنید با راهکارهای مناسب مانع سوختن فرصت خود شوید. از طرف دیگر همه تخم‌مرغ‌ها را نیز در یک سبد قرار ندهید؛ حتی در زمان‌هایی که احساس می‌کنید مصاحبه کاری به‌خوبی پیش‌رفته و به احتمال زیاد قرار است پذیرفته شوید‌ اگر به امید این که خودشان دیر یا زود خبرتان می‌کنند، بنشینید و فقط منتظر باشید،‌ زمان را از دست می‌دهید؛ بنابراین بهترین کاری که می‌توانید برای سلامت روان خود و همین‌طور آینده شغلی‌تان انجام دهید این است در حالی که منتظر دریافت نتیجه مصاحبه هستید‌ به جست‌وجوی شغل همچنان ادامه دهید و موقعیت‌های جدید را بررسی کنید.

عسل اخویان طهرانی - دانش

برگرفته از: Forbes.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها