رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به شایعه خرید و فروش مخدر‌های کروکودیل و تمساح در کشور واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۳۴۳۲۵۳

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین، مدتی است که در برخی محافل مطرح می شود که ماده مخدر کروکودیل یا تمساح در کشور وجود دارد و این مخدر خطرناک در حال مصرف توسط جوانان ایرانی است.

برای بررسی جزئیات این موضوع به سراغ رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا رفته و موضوع را از وی جویا شدیم.

سردار مجید کریمی رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا ماده مخدر کروکودیل در کشور وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: برخی از قاچاقچیان صرفا برای جذاب کردن موادمخدر اقدام به نام گذاری‌های مختلف بر روی روانگردان‌هایی می‌کنند.

وی افزود: مخدر‌ها یا روانگردان‌هایی با عناوین تمساح، کروکودیل و ... در برخی صفحات مجازی یا فضای حقیقی مطرح می‌شوند که وجود این گونه مواد را تایید نمی‌کنم و این موارد در داخل کشور ما یافت نمی‌شوند و تاکنون در این باره هیچ کشفی صورت نگرفته است.

کروکودیل چیست؟

ماده مخدر کروکودیل در واقع یکی از ترکیبات شیمیایی مورفین است که دزومورفین نام دارد و از مشتقات ماده مخدر هروئین است که تاثیر آرام بخشی بسیار سریع و قدرتمندی دارد. این ماده مخدر در سال ۱۹۳۲ کشف شد و قدرت آن ۸ تا ۱۰ برابر قدرت مورفین است. در آن سال‌ها این ماده مخدر در اروپا به دلیل واکنش سریع در مواردی مثل تهوع با مقاصد درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

دزومورفین نسبت به مورفین مسکن قوی تری است و خیلی سریع جذب می‌شود و نیمه عمر کوتاه تری دارد و به عنوان یک مسکن داروی خوبی محسوب می‌شود. به همین دلیل بود که به عنوان مسکن ساخته شد و در اروپا به طور محدود مورد استفاده قرار گرفت. این دارو جزو دارو‌های توهم زا نیست و بیشتر نشئگی ایجاد می‌کند و با شیشه و متامفتامین متفاوت است.

کسانیکه اقدام به مصرف اینگونه موادمخدر می کنند، عاقبتی جز از دست رفتن بخشی از اندام بدن خود را ندارند و به دلیل موادی که داخل این مخدرها وجود دارد، بافت های بدن فرد مصرف کننده از یکدیگر تجزیه می شوند.

محل تولید این مخدر خطرناک کجاست؟

این ماده در دهه ۹۰ میلادی در روسیه و اوکراین به طور غیرقانونی ساخته شد و مورد مصرف قرار گرفت. واقعیت این است که دزومورفین از نظر شیمیایی بسیار ساده است. این ماده با ترکیب کدئین، ید و برخی دارو‌ها و مواد شیمیایی دیگر قابل تولید است و به همین دلیل افرادی که در کار قاچاق موادمخدر هستند این ماده را تهیه می‌کنند و در اختیار افراد معتاد قرار می‌دهند.

تقریبا هیچ ماده مخدری وجود ندارد که بر مغز تاثیر منفی و مخرب نگذارد. در مورد کروکودیل هم همین اتفاق می‌افتد.

کروکودیل از نظر تخریبی که در مغز ایجاد می‌کند با توجه به قدرت و تاثیری که دارد بدتر از هروئین و مورفین است و به همین دلیل آسیبی که وارد می‌کند بسیار بیشتر و خطرناک‌تر است.

این ماده از نظر خواص شیمیایی و اعتیادآوری شبیه هروئین است، اما تفاوت مهم آن با هروئین این است که از هروئین بسیار قوی‌تر است و خواص نشئه کنندگی و ضددردی قوی تری دارد.

هروئین به طور معمول هنگام استفاده ۶ تا ۸ ساعت فرد را در حالت نشئه نگه می‌دارد، اما نشئگی کروکودیل یا دزومورفین بسیار کوتاه و در حد یک ساعت و نیم است.

همین خاصیت نشئگی کوتاه‌تر و نیمه عمر کوتاهی که این ماده دارد، درصد اعتیادآوری آن را بالاتر می‌برد و یکی از دلایلی که بیشتر مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد، همین است. به طور ساده می‌توان گفت کروکودیل ماده مخدر سخت و اعتیادآورتری محسوب می‌شود.

پیشاپیش از انتشار اینگونه تصاویر از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان، عذرخواهی می کنیم اما باید با واقعیات مواجه شد و برای پیشگیری از اعتیاد جوانان اقدامات لازم از سوی خانواده ها به خصوص والدین صورت بگیرد تا جوان این کشور به دامن اعتیاد مبتلا نشود.

این دو فقط نمونه کوچکی از آثار مخرب ماده مخدر تمساح بر روی بدن مصرف کنندگان آن است که به صورت تدریجی و به مرور بدن فرد مصرف کننده تجزیه می شود و در نهایت باعث نقض عضو یا دریده شدن بخشی از بدن افراد می شود.

خوشبختانه با تلاش ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر این نوع از موادمخدر در کشور وجود ندارد، لذا خانواده ها باید بیش از پیش مراقب فرزندان خود باشند تا گرفتار این آسیب نشوند.

کروکودیل و تمساح مخدرهایی که بدن مصرف کننده را تکه تکه می کنند(+عکس)

کروکودیل و تمساح مخدرهایی که بدن مصرف کننده را تکه تکه می کنند(+عکس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها